lördag 3 september 2022

Nordkap...

Från Kilpisjärvi var vår plan att fortsätta norrut mot Nordkap. För 10 år sedan (första sommaren med vår första lilla husbil) åkte vi till Lofoten. När vi kom tillbaka in mot Narvik fällde Lars yttrandet att han gärna skulle vilja åka till Nordkap. När vi då plockade fram kartan fick vi se att det var mer än 70 mil enkel resa och då hade jag två veckors ledighet från jobbet. Sedan dess har tankarna på Nordkap ploppat upp med jämna mellanrum och sen kom pandemin och satte stopp för planerna även 2020.

Nu styrde vi mot norska gränsen och fick en regnig dagstur då vi bestämde oss för att åka så långt vi kände för, för att inte ha alltför många av de 55 milen kvar till nästa dag.

Det blev en rejäl lunchpaus på en rastplats (tänk att vi äntligen lärt oss att ta det lite lugnt) och många fina vyer passerade vi när vi åkte efter norska kusten.

Vi stannade för natten på en parkering vi hittade i Park4night och där stod vi vid ett vattendrag tillsammans med en fransk husbil. Det hade säkert varit jättefint om vädret varit bra då det fanns grillplats med ved vid vattnet, men den här kvällen ville vi knappt sticka näsan utanför husbilen. Nästa morgon fortsätter vi norröver. Vädret är ganska hyfsat men väderleksrapporten lovar kraftiga vindar och regnskurar vid Nordkap.

Vi passerar en mängd tunnlar och flera vägarbeten där det blev långa stopp då bl a en ny tunnel byggs. Själva Nordkapstunneln är den längsta med sina drygt 6 800 meter.

Vi har bestämt oss för att stanna på Nordkapsklippan över natten och vi löser inträde till Nordcapscentret.

När vi kommer dit blåser det kraftiga vindar och vädret växlar mellan blå himmel med lätt molnighet och häftigt regn hur snabbt som helst. Vi tar på oss ordentligt med kläder för termometern visar på +4 grader. Här kommer några bilder från vår promenad till globen, som blivit symbolen för europeiska fastlandets nordligaste punkt.

Riktigt sant är inte detta då Knivskjeldodden ligger knappt 1500 meter längre norrut. Den kan man nå från en parkering några km före Nordkapsklippan. Promenaden är 9 km enkel tur och beräknas ta åtminstone 5 timmar.

Eftersom båda dessa platser ligger på ön Mageröya, är egentligen Kinnarodden den nordligaste punkten om man ska vara riktigt petig, men det vill vi inte vara...

Det finns också en del konstverk ute på klippan. Oscarsstatyn avtäcktes av Oscar II vid hans besök här den 2 juli 1873.

Barn av jorden är ett projekt som startades 1988 och sju barn från olika delar av världen kom hit. De gjorde var sin relief i lera, som sedan förstorades och sattes upp i en halvcirkel utanför Nordkapshallen. En vacker staty, "Mor og barn", av Eva Rybakken står bredvid.

Inne i Nordkapshallen, som byggdes 1958, finns restauranger, toaletter, souvenirshop (där vi köpte varmare vantar än de vi hade med oss och ett par nya kaffemuggar till husbilen) och i en del som byggdes inuti klippan 1988 finns en biograf, som visar en intressant panoramafilm flera gånger om dagen. Där finns också en stor grotta och ett litet kapell, St Johannes kapell.

Senare delen av eftermiddagen och kvällen tillbringade vi i husbilen då vindarna tog i rejält och husbilen ruskade ganska rejält.
Då fick vi också prov våra nya fina kaffemuggar.

Vi satte på gasolvärmen men fick ett uppvaknande som inte var så skönt. Fram emot morgonen hade gasolen tagit slut och när Lars var ute och bytte tub var det +4 ute och +8 inne...

Vi vaknar sedan till en helt underbar morgon.

Vindarna har avtagit, och vi fick en obeskrivligt vacker förmiddag där uppe. Nu blev det en ny fotorunda och den här tiden på året var vi så gott som ensamma innan turistbussar och besökare kom på förmiddagen. Vi kunde verkligen beundra den 307 m höga klippan.

Igår fick vi ett tips av @reiselinda om Kirkeporten, som är en naturlig klippformation, formad som en stor port, i Skarsvåg, så vi åker mot Skarsvåg som är Europas nordligaste fiskeläge.

Här parkerar vi husbilen och travar iväg efter en markerad led som börjar vid byns kapell.

Det ska bara var en knapp km till Kirkeporten, men det var ingen enkel vandring. Det var brant, stenigt och slipprigt efter de senaste dagarnas regn; först skulle vi upp för berget och sedan ner till havsnivån igen.

När vi var på väg ner mötte vi en norsk man på väg upp och han tipsade oss om att fortsätta stigen längs med berget och komma ner vid en camping, en betydligt enklare väg och vi tackade för tipset.

Vi kom helskinnade ner till Kirkeporten och visst var den mäktig. Där fick vi en riktigt fin utsikt bort mot hornet på Nordkapsklippan.

Sedan var det bara att trava upp igen, titta på den ovanifrån och fortsätta längs berget.

Det blev en riktigt fin avslutning på våra dagar här längst uppe i norr och nu satte vi oss i bilen med Alta som nästa mål. Vi hann med ett lunchstopp innan regnet var över oss, men nu hade vi fått vår upplevelse som vi drömt om i 10 år och den var väl värd att vänta på.

1. Häftigt! Vilket äventyr! Jag (Helena) besökte Nordkap för många, många år sedan, med Föreningen Nordens ungdomsförbund (jag var förbundsordförande). Under den resan bestämde jag mig för att jag ville besöka Svalbard. Men det har tyvärr fortfarande inte blivit av ...

1. Det var verkligen en resedröm att komma till Nordkap och att få känna att nu kommer vi inte längre norrut på fastlandet.
      Visst verkar Svalbard häftigt!

2. Så fint det ser ut. Vilken tur att ni mötte mannen som kunde tipsa om en alternativ väg till Kirkeporten, för regn kan verkligen ställa till det med underlaget.

1. Vi fick ett par fina dagar längst uppe i norr och nog var det skönt att slippa samma väg över berget tillbaka igen!

3. Resan till Nordkap var vår första långresa med husbil, redan ett par veckor att vi hämtat den försommaren 1999. Mitt starkaste minne var att stå på klippan med Barens hav nedanför och se solen gå ned i horisonten. När den var "några meter över horisonten," vände den och gick upp igen. Klockan var då kvart över 2 på natten i mitten av juni månad och fullt solsken. Nästa stora upplevelse var biografen, den var helt enkelt grym att sitta i och få se 4 årstider på Nordkap på film på dessa jätte stora filmdukar.

1. Visst var det en häftig upplevelse att känna att norr om oss finns inget mer fastland. Inne i centret fanns också upplevelser; film, ljusshow och utställning, passande vår första stormiga och regniga dag.

4. Oj, nu är ni verkligen långt upp, mäktigt. Den där känslan av att lämna täcket och gå ut för att byta gasoltub är verkligen ingen härlig känsla. Önskar er en fortsatt trevlig tur!
    Allt gôtt

1. Tänk om man kunde krypa under täcket och blunda och vips var gasoltuben bytt….
      Nog är det konstigt att den tar slut när det är som allra sämst väder.
      Ha det så fint!

5. Inte roligt med en temperatur på 8grader inne, och det hjälper ju inte att ligga kvar i sängen, någon, måste ju gå ut och byta. Alltså, vilken tur att ni övernattade och fick en sådan fin dag. Visst är det häftigt med sådana stora "portar", men vägen dit verkade lite tuff. Gäller att ha bra på fötterna. Vi fick se två sådana "portar" när vi var på Gotland.
    Jätteroligt att få hänga med er här hemifrån. Kram

1. Visst hade vi tur som tokar med vädret. Vi har hört flera som bara upplevt Nordkap i ett dimtöcken och inte sett ett dugg! Med 8 grader inne går det inte att vända på sig och vänta på bättre tider.
      Kirkeporten kan vi rekommendera!
      Kram!

6. Vilka fantastiska vyer! Tack för att jag fick följa med. Och vilken tur med vädret, fast kallt.. .

1. Visst är det vackert men vi tycker också det var lite för kallt, går an om det inte blåser. Så kul att du följer med på resan och jag kan hälsa från era nivåklossar att de får jobba ordentligt ibland då det sluttar både hit och dit….

7. Jag förstår att ni var glada att komma hit efter alla års väntan. Härligt att på nytt komma hit. Var till Nordkap i tonåren och senare tillbaka när vi åkte med båt i de norska fjordarna. Då hade vi förmånen att vistas här över dagen.
    Hyfsad tur hade ni ju också med vädret. Dimman kan ju vara påtaglig. Och att hitta ställplatser så här är ju fantastiskt. Då skulle jag också kunna tänka mig att ta mig runt med en husbil. (Gillar dock inte campingplatser där man står tätt, tätt. Har testat. )
    Tack för turen och de vackra bilderna. Roligt också att ni kom till Kirkeporten. Där har jag aldrig varit.
    Ha det fortsatt fint. Och jag hänger med.

1. Vi gillar inte heller campingar där man står på varann men här norrut är den risken inte stor. Vi hade verkligen tur med vädret vår andra dag och vilka vyer vi fick. Kirkeporten var ett fint utflyktsmål vi aldrig hört talas om förrän Linda skickade ett tips på Messenger.
      Kul att du fortsätter hänga med oss.

8. Vi fick alla sorters väder men vår andra dag var så fin så det blev en riktigt fin upplevelse, som vi längtat efter länge. Vi tycker också det är kul när man känner igen sig när man läser bloggar. Det blir som att uppleva allt en gång till.

9. Igenkänning igen fast vi tog den enklare vägen och slapp att köra själva. Mäktigt att stå däruppe och veta att längre kommer man inte. Fint att ni fick bra väder efter övernattning. Konstigt att alltid gasen alltid tar slut mitt i natten.
    Kram Lisa

1. Visst är det konstigt att gas alltid tar slut när det tar emot allra mest att gå ut och byta....
      Vi är så glada att vi äntligen kom till Nordkap och faktiskt fick riktigt fint väder. Det verkar som om det oftast är dimma och locket på där uppe.