söndag 4 september 2022

Nordlyskatedralen och världsarvsklassade hällristningar i Alta.

Efter ett par etapper på regniga vägar längs norska kusten kom vi till Alta River Camping, en camping några km utanför Alta. Det var en camping med ca 60 platser och en hel del andra boendealternativ, som stugor och lägenheter. Det fanns även två mysiga grillkåtor och bastu med utsikt över älven om man ville utnyttja det. Här stannade vi över natten och så skönt att kunna ta en rejäl dusch och lämna campingen nästa morgon med full vattentank och allt annat tömt.

Nästa morgon åkte vi in till Alta och första stoppet blev den spektakulära Nordlyskatedralen (Norrskenskatedralen på svenska). Det är en ny kyrka som invigdes 2013. Byggnaden som ligger i centrum, vid slutet av en gågata är verkligen speciell och utvändigt är den klädd med titanskivor.

När man kommer in i kyrkorummet är det också speciellt. Väggarna är täckta med eklister, vilka har dold LED-belysning bakom, så det ger ett varmt ljus i hela kyrkan.

Bakom det moderna altaret står en över 4 meter hög Kristusfigur i brons, gjord av danske Peter Brandes.

Dopfunten är av marmor i olika blå skiftningar och själva dopskålen är av klarglas.

Pulpeten, eller predikstolen, är gjord av mässing med symboler för de fyra evangelisterna inristade.

Utsidan av "tornrummet" har 12 guldpläterade reliefer för de 12 apostlarna.

Allt som allt en sparsmakad, enkel men vacker miljö.

Från detta åkte vi några km söderut till Alta museum och mycket äldre sevärdheter. Här fann man på 1960-70-talet fem stora områden med hällristningar och 1985 blev området inskrivet på UNESCO:s världsarvslista. Hittills har 3000 figurer hittats här i Hjemmeluft och totalt i kommunen har över 6000 figurer registrerats. Alta museum är Norges mest besökta sommarmuseum med mer än 1000 besökare/dag.

Det finns två olika slingor man kan gå med ett guidehäfte i handen eller en audioguide i öronen. Den kortare i Hjemmeluft blir vårt val eftersom nästan alla där är rödmålade.

Först kommer vi till en häll som inte är rödmålad och en mulen dag som idag är det inte helt lätt att utskilja motiven, inte ens med guideboken som visar vad vi ska titta efter. De syns bäst när solen står lågt på himlen och det blir ett skuggspel i dem.

Det som är så fascinerande är att motiven som gjordes för upp till 7000 år sedan gjordes i vattenbrynet och nu ligger de högt upp på land, de äldsta 20-25 m ö h.

Bergbukten är det största fältet här med 590 figurer, bl a en jakt på ren.

Vi strosar runt här och visst är det fantastiskt hur de berättade om sitt liv på stenhällarna. Nu är det över tio år sedan vi såg våra egna världsarvsklassade hällristningar i Tanumshede så det känns som om det är dags för ett nytt besök.

Inne på muséet finns också flera intressanta utställningar. Vi tittar först på en om norska rovdjur; Natural Born Killers - Predatorer i Norge. Här ger bonden, jägaren, turisten, ungdomen och forskaren sina synpunkter på rovdjuren.

En permanent utställning heter "Resurser och identitet" och belyser teman från Altas unika förflutna och nutid, från stenåldern till idag.

Sedan fortsätter vi söderut. När kvällen kommer hittar vi en gratis ställplats med koordinaterna N 69 8' 27'' E 18 35' 59'' utanför Moen. Där finns 5 platser på var sida om vägen vid ett vatten. där kan man tömma toalett och gråvatten, samt fylla färskvatten.

Nästa morgon fortsätter färden söderut mot Narvik och via Riksgränsen in i Sverige.

1. Tack att vi fick se hur kyrkan såg ut inuti, tycker den var riktigt fin, inger ett lugn. Även Alta museum höll på att stänga när vi kom och då ville vi inte gå runt på stigarna och titta. Det är ju otroligt vad dom kunde förmedla med att rista in i sten. Fin resa ni gör.

1. Visst är kyrkan vacker. Det var sen eftermiddag när vi åkte upp, därför bestämde vi oss för ett stopp där på tillbakavägen och det ångrar vi inte.

2. Tack för vi får följa er, så intressant och vackert, ha de!

1. Kul att ni hittat till vår blogg och att ni blivit med husbil! Läste på er blogg att ni nästan är i våra trakter (Falköping) och visst är Ulricehamn en fin stad.
      Ha det så gott!

3. Så kul att ni följer med oss på resan. Visst är det otroligt vackert här uppe, det blir många wow! Det stod att pulpeten var gjord av hamrad mässing men håller med om att det nästan liknar masurbjörk på fotot.

4. En mysig och annorlunda kyrka.
    Hällristningarna och vattnet talar om hur det är just nu. Det har iofs tagit väldigt många år att sjunka dessa 20-25 meter men det säger ändå något om hur det står till i världen och naturen just nu.
    Allt gôtt på er fortsatta resa

1. Visst är det en otroligt fin kyrka! Den var stängd när vi åkte norrut så därför planerade vi in ett stopp i Alta på vägen tillbaka.
      Allt gott till er också!

5. Så fint att få komma hit. Här i Alta har jag ännu inte varit. Men skulle gärna vilja och inte minst se och uppleva den fina katedralen.
    Stort tack för fin guidning här och vackra bilder.
    Narvik och Riksgränsen är däremot väl kända trakter för mig och det både sommar och vinter.
    Ser fram emot att komma tillbaka.
    Ha det fortsatt fint.

6. Har läst! Så intressant! Men tveksamt om min kommentar kom med.

1. Visst kom din kommentar fram, men vi har problem med dålig täckning i skogarna utanför Jukkasjärvi. Norrskenskatedralen var en fin upplevelse och för oss var det första besöket i Alta då vi inte varit ovanför Narvik tidigare.

7. Ni är verkligen mästare på att hitta sevärdheter. Kyrkan var fantastisk. Funderar just på hur många som samlas till gudstjänst där en söndag förmiddag?
    Allt gott på resan

1. Vi tyckte också kyrkan hade en fantastisk atmosfär, men nog kan man undra hur många som kommer dit för andakt jämfört med de som ser den som en sevärdhet.