söndag 11 september 2022

Jukkasjärvi - Kyrka och Ishotell


Vi lämnar Kiruna och åker de två milen österut till Jukkasjärvi, som med anor från 1600-talet är en av de äldsta byarna i Lappland. Det har redan hunnit bli eftermiddag men vi besöker den lilla sevärda kyrkan.
Jukkasjärvis kyrka är den äldsta bevarade kyrkan i Lappland. Den uppfördes 1607-08 och färdigställdes först 1785.

Den fristående klockstapeln, som passerar igenom på väg till kyrkan byggdes under 1740-talet.


Vi tycker det är en mycket sevärd kyrka och då den speciella altartavlan, som är gjord av Bror Hjort och var en gåva från LKAB. Den var klar och överlämnades i samband med att kyrkan firade 350 år 1958. Det är en triptyk, alltså en tredelad tavla skuren i teakträ och målad i klara färger. I mitten finns en Kristusgestalt och på sidomålningarna får man möta en del av prästen Lars Levi Laestadius liv.



Votivskepp ser man ofta i kyrkorna i västkustens fiskesamhällen, men så också här. Votivskeppet är en forsbåt. Sådana användes på Torne älv för att frakta passagerare över älven. Den är gjord av Thomas Qvarsebro, 2006, och inköptes till kyrkans 400-årsjubileum.


Den vackra orgeln invigdes 1997 och utsmyckningen av orgelfasaden som är inspirerad av samernas kultur är gjord av Lars-Levi Sunna.


Bredvid ligger ett samemuseum, men vi gjorde inget besök där den här gången då det i princip var stängningsdags. Vi åker istället tillbaka ett par km till en parkeringsplats, som finns med i appen Park4night och ligger precis vid stranden till Torne älv. Koordinaterna hit är N 67 51' 21''
E 20 31' 32''. Här stod vi tillsammans med fyra andra husbilar. På kvällen var det flera unga fiskare som kom och provade fiskelyckan, men om det blev någon fångst vet vi inte. Det var en kall och blåsig kväll så eldstaden och utemöblerna med fin utsikt kändes inte så lockande.


Nästa morgon åker vi tillbaka till Jukkasjärvi igen för att besöka Ishotellet, världens första och största ishotell. Det öppnade 1989 och har nu en yta på 5500 kvadratmeter. En del, Icehotel 365 är öppet året runt i en specialbyggd byggnad medan en del rum och en kyrka byggs nytt varje år och får följdaktligen smälta ner fram emot sommaren.



Icehotel 365 är öppet dagligen 10-18 och intträdet är 295 kr för vuxna och 200 kr för pensionärer och studenter (över 16 år). Efter att ha betalt vårt inträde fick vi låna en varm poncho, men inte ens den räckte för att hålla två fryslortar som oss någorlunda varma. Vi hängde i baren en liten stund. 



Sedan fick man gå och titta runt i Konstsviterna (dubbelrum utan eget badrum)
och Designsviterna (med eget badrum och som vi tror även bastu).







Visst är många av rummen otroligt läckra men när man får se prislappen så är den också ganska otrolig. Vad vi tror är en av de dyraste Designsviterna är den som kallas ”En midsommarnattsdröm” av Bernadotte & Kylberg. Där skulle det kosta nästan 15 000 kr/natt att sova.


Jag fick Lars att lova att aldrig, även om han vann högsta vinsten, köpa en överraskningsresa hit. Betala massor med pengar för att frysa (även om sovsäckar, varma underställ? och varm lingondricka ingår), känns inte som någon bra idé. Det räckte så bra att titta på vad konstnärerna kan åstadkomma i is.



Att sedan komma ut i + 13 grader kändes som rena sommarvärmen och nu fortsatte vi vår resa ut i fjällvärlden. 


 

 

18 kommentarer:

  1. När vi har varit på långresa under åren, har det varit under en kort begränsad tid på sommaren. Då har vi aldrig hunnit med att se alla upplevelser ut med vägen som ni gör nu. Kyrkan var fantastisk att se. En öppen del av Ishotellet tror jag inte fanns i slutet av 90- talet. Jag minns att jag frågade någon, hur många bybor det finns. "Det bor bara bara 5 gamla stockar här ute," fick jag till svar.
    Allt gott på resan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är just det vi tycker är så fantastiskt med pensionärstillvaron att vi inte har någon tidspress. När vi var här uppe sist och på Lofoten hade jag två veckors ledigt, vilken skillnad! Jukkasjärvis folkmängd ökar faktiskt från 540 invånare 2000 till nästan 700 år 2020.

      Radera
    2. "Det var i Nikkaluokta det bodde några få stånkar!"

      Radera
  2. Vilka fantastiska is-konstverk, fryser bara jag ser dom, ha de

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är glaskonstnärerna duktiga men kyla och att frysa är definitivt inte vår grej!

      Radera
  3. Vi har bara besökt ishotellet på sommaren och då fanns bara bottenplattan. 😁 Lappland är otroligt vackert. Ishotell är något jag inte heller längtar efter, men kul att se vilket konstverk det är. Föredrar sommarvärme.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lappland är verkligen vackert även om jag inte skulle vilja bo där för jämnan. Ishotellet är en upplevelse att se och vi förstår fascinationen som den grupp japaner, som var där samtidigt med oss, upplevde.

      Radera
  4. Oj vad ni snirklar omkring där uppe och får se det ena fina efter det andra. Ishotellet är något mina ägare också skulle vilja se men kanske de får nöja sig med era bilder.
    Allt gôtt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dina ägare uppnår väl pensionsålder vad det lider och då har de inga tider att passa. Det är verkligen härligt att kunna ta dagen som den kommer och njuta av allt som finns efter vägen. Nu har vi börjat rulla söderut då sakta, men blogginläggen kommer lite allteftersom….
      Ha det så gott!

      Radera
  5. Har sett så många blogginlägg om ishotellet så tänkte, jag behöver inte läsa ett till. Men så kom jag på att era bilder alltid är så bra. Men jag är nog gladast för att läsa att ni inte vill sova där, jag har nämligen aldrig förstått tjusningen med det heller och känt mig ensam i det :) Men fint att ha besökt det så klart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kul att du gillar våra bilder även om det inte var så lätt att fotografera där inne. Har vi förstått det hela rätt är det vintertid många från olika länder som kommer hit och fascineras av snö och is, samtidigt som de har en rejäl kassa att ösa ur…
      För vår del räckte det mer än väl med ett förmiddagsbesök innan vi kunde ge oss ut i den vackra naturen igen.
      Ha det så gott!

      Radera
  6. Oj nu blev jag avundsjuk. Skulle gärna frysa där en stund för att få insupa all denna magi . Dock är övernattning nog inte vad som plånboken tillåter för två pensionärer.
    Kram Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det sevärt men det räcker så bra att gå runt och titta på all vacker iskonst, sova gör jag lika gärna i ett lagom varmt rum!

      Radera
  7. Nej inte skulle jag vilja sova där heller, gillar inte att frysa om näsan när jag ska sova. Då kan jag lika gärna ta en sovsäck i vinter och sova ute. Men rummen och skulpturerna är fantastiskt att titta på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med om att det är fantastiskt att titta på, men någon längtan att sova där kan jag inte känna!

      Radera
  8. Stort igenkännande i ert inlägg även idag. Just Jukkasjärvi med sameby, kyrka och ishotell besökte jag i juni på min jobbresa och jätteroligt att nu komma tillbaka via er. Detta är trakter som jag tycker om och hit återvänder jag gärna- Och väldigt trevligt att göra det tillsammans med er.
    Härliga bilder och fint berättat.
    Har för flera år sedan övernattat på ishotellet och det var helt ok. (Har tidigare då och då bott i snöbivack så det var varmare och med bekvämt här på ishotellet.)
    Ha det fortsatt fint.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det fina trakter och Jukkaskärvis lilla kyrka har vi också besökt tidigare. Den är så vacker!
      Ishotellet hade bara en liten visningsdel när vi var där för tio år sedan men då var vi och tittade på islagret och när de skar till glasen till baren.

      Radera
  9. Vi har också varit i Jukkasjärvi tidigare men ville gärna åka dit igen. Nog har det gått åt både el och gasol, beroende på var vi stått på natten för temperaturen har legat på enstaka +grader och i Kiruna var det frost i gräset på morgonen. Nu har vi hunnit lite längre söderut (till regn och rusk) men såg på SMHI att det skulle snöa i Abisko i veckan.

    SvaraRadera