måndag 19 september 2022

En regnig resa söderut...och hem.

När vi lämnar Abisko bestämmer vi oss för att åka söderut genom Norge och sedan åka in i Sverige i höjd med Trondheim. Bara några timmar efter att vi lämnat Sverige vid Riksgränsen började regnet falla och det blev ett regn som i princip följde oss och gjorde att vi nästan helt ändrade våra resplaner.

Vi stannade för natten på en rastplats ute på en ö, men vädret gjorde att vi inte stack näsan utanför dörren.

Nästa dag blev en blöt resdag, som började med en färjetur över en fjord. Naturen hade nog varit jättefin men det mesta försvann i moln och dimma.

Vi gjorde ett stopp när vi passerade Polcirkeln vid E6 och sträckte på benen medan vi tittade på monumenten där.

Sedan försökte vi åka så många mil som möjligt för att inte ha så många mil till Trondheim nästa dag. Det återstod ändå 37 mil till nästa dag och trots att vi startade strax efter 07 tog det sina modiga timmar med många vägarbeten innan vi rullade in i Trondheim en stund efter lunch. Vi hittade en hyfsat central parkering, men tyvärr stängde Nidarosdomen kl. 14 så vi fick nöja oss med en mysig stadspromenad. Vi hade parkerat i närheten av Kristianstens fästning, så där började vi vår promenad. Fästningen uppfördes 1682 - 84, efter stadsbranden 1681. Den skulle enligt kungsorder ha en symmetrisk stjärnform men på grund av den kuperade terrängen fick den en oregelbunden utformning.

Enda gången den har varit i strid var 1718 när general Armfeldt angrep som en del i Karl XII:s försök att erövra Norge. Efter andra världskriget användes fästningen som förvarings - och avrättningsplats för krigsförbrytare. Därefter har den fungerat som museum och en renovering genomfördes 1997.

Härifrån har vi en
fin utsikt över stan.

Vi travar nerför backarna och kommer ner till Nidelven (stilla och vacker du är...) och kommer till Gamle Bybro som också är från 1681 (efter stadsbranden). Här var en bevakad stadsport fram till 1816. Idag är den ett av Trondheims karakteristiska landmärken.

Vi fortsätter fram till den otroliga Nidarosdomen, som är Nordens näst största domkyrka (Uppsala är större). Den betraktas som Norges nationalhelgedom och var kröningskyrka. Den är också viktig som pilgrimskyrka eftersom Olav den helige fick sin grav här. Många är de pilgrimer som idag går S:t Olofsleden  från  Selånger utanför Sundsvall till Nidarosdomen i Tromdheim. Vi får nu nöja oss med att se den utifrån, men kanske vi kommer tillbaka en annan gång.

Bredvid ligger Erkebispsgården, där bla de norska riksregalierna finns att titta på. Även här var det stängt så vi har ett par bra anledningar att återkomma till Trondheim.

På vägen tillbaka får vi fina vyer på de gamla husen längs Nidelven och längs gågatan i centrum och tänk inte en regndroppe fick vi under vår promenad i staden!

När vi kommer tillbaka till husbilen fortsätter vi för övernattning på en fricampingsplats strax utanför Röros, en stad som är ett av UNESCO:s världsarv och som vi gärna hade besökt, men även det fick vara i det här ruggiga vädret.

I våra planer för hemvägen tänkte vi stanna i Funäsdalen och vandra några dagar. Vi har köpt en härlig bok med massor med vandringar av olika längd och svårighet, men med utlovade 20 mm regn/dygn verkar inte heller det stoppet vara någon god idé.

Vi fortsätter därför till Hede och Sonfjällscampen, där vi plötsligt känner igen oss och inser att vi bodde på den campingen 2018 när vi besökte myskoxcentrum och åkte över Flatruet. Det är en riktigt mysig liten camping med ett 20-tal campingplatser och tio stugor med utsikt över Ljusnan och Vikarsjön.

Framför oss skulle vi sett Sonfjället men molnen låg som ett lock  över allt. Vi kunde ändå ta en kvällspromenad bort till bron och fotografera lite, samt logga ett par geocacher.

Hade det varit uppehåll nästa morgon skulle vi åkt de sista 16 kilometrarna till Sonfjällets nationalpark, vilken vi inte besökt men nog vaknade vi till smatter på taket så det var bara att fortsätta söderut.

På kvällen stannar vi på en av våra favoriter vad gäller fricamping i Dalarna, nämligen Vemforsens fiskerastplats några km utanför Malung. Här sov vi gott medan vi lyssnade på Västerdalälven strax utanför fönstret.

Vi hoppades på uppehåll nästa dag och efter en morgonskur såg det lite hoppfullare ut och vi gjorde ett stopp på vårt egna lingon- och blåbärsställe i Dalaskogarna. Ingen verkade ha varit här i år heller så vi kom tillbaka till bilen med två hinkar lingon och en rejäl bytta blåbär som fick bli kvällens lyx.

Vårt nästa stopp och det sista på resan blev Kils GK. Här blev det en golfrunda på fredagen i behagligt väder (Det regnade inte, Yippi!).

Att Kils GK fått utmärkelsen "Sveriges bästa golfrestaurang" för ett par år sedan förstod vi när vi försåg oss av dagens lunchbuffé; En mustig svampsoppa med gott bröd, ett enormt salladsbord med många goda och vackra rätter, sedan fiskgratäng på lax och torsk eller schnitzel och som dessert en knäckig blåbärspaj med tjock god vaniljsås + kaffe. Allt till ett pris av 120 kr. Hungriga var vi så inte ett enda foto tog vi på allt det goda. Sedan hade vi 22 mil kvar hem till Falköping så fram emot sen eftermiddag rullade vi in på hemmaplan efter en resa som varit helt otrolig. Väl hemma hade vi ett drygt göra att tömma husbilen och tänk; Ingen hade rensat våra lingon i garaget på bilen så vad vi pysslade med på lördagen är inte så svårt att gissa....

1. Wow så mycket fint det finns att uppleva i Trondheim! Och lingon blev det gott om minsann, tur ni inte är sysslolösa ;). / Anna i Portugal

1. Sysslolösa lär vi nog aldrig bli (hoppas jag) även om bärrensning inte är den skojigaste sysslan..
      Trondheim vill vi nog återkomma till, liksom den gamla staden Røros. Det är väl tur att önskeresmålen inte tar slut!

2. 1999 körde vi hem genom hela Norges inland, ända ned till Strömstad. Jag minns bara att det tog tid. Det är en helt makalös resa som ni gjort. Jag tror att jag köper den av er, frågan är bara när.
    Tack för alla vackra bilder och sevärdheter som ni bjudit oss på.

1. Oj så fina ord, tack för dem! Vi är så nöjda med vår resa och alla upplevelser vi fått i ett härligt höstväder. Att sedan vi åkte hem i regn och fick spara en del stopp till en annan gång tar vi med jämnmod.

3. Det är bara att tacka och bocka från oss till er, vilken härlig resa vi fått följa med på. Så mycket intressant att ta del av i både text som bild.
    Att det blev lite regn är synd, men ni får såhär i slutet glädjas åt att ni haft mycket fint väder och tog med en del arbete med er hem i form av goda bär.
    Allt gôtt

1. Det är vi som tackar och bockar för att ni har velat följa med! Det var så härligt att resan vi väntat på under pandemiåren blev så fin och bra. Vi säger var gång vi lägger in blåbär och lingon i frysen att ingen vet hur länge vi orkar stå på huvudet i skogen!
      Ha det fint!

4. Välkommen hem efter en fantastisk resa. Så många fina platser ni fått se . Antar att det blev ganska många mil ni tillryggalagt under dom här dagarna ni varit på resande fot. Tack för alla fina bilder ni delat med er .
    Hoppas vi ses sista torsdagen i september
    Kram Lisa

1. Tackar! Det blev verkligen en fin resa så vi är jättenöjda. Det blev nog runt 560 (Sverige är långt) mil men jag ska göra en sammanställning. Vi får se om jag är hemma på torsdag, beror på väder, annars får vi försöka träffas ändå. Kram

5. Välkomna hem! Stort tack för denna fantastiska resa som jag via er fått förmånen att få hänga med på. Himla otur med allt regnande på hemvägen men vädret rår en inte på. Bara att glädjas åt att ni inte tältade. En del från er hemresa är jag bekant med och kände igen mig från, bla. Polcirkeln, Trondheim , Nidelven och Funäsfjällen. Och Nidarosdomen finns ju kvar. Väl värd ett besök är den.
    Trevligt med lingon, blåbär och golf också.
    Önskar er nu en fin vecka hemma.

1. Det är vi som bockar och tackar för att du velat följa med oss på vår resa som vi är så nöjda med nu när den äntligen blev av efter två pandemiår. Nu på hemmaplan finns det ett och annat att ta hand om, bl a massor med lingon och en riktigt skitig husbil.

6. Nog kan vi frossa i blåbärs-och lingonsylt i vinter, härligt! Trondheim var verkligen en mysig stad och så bra med lokal guide.