onsdag 31 augusti 2022

Treriksröset

Vad är det som gör att så många människor åker hundratals mil för att sedan vandra / åka båt för att titta på en gulmålad cementklump?

Är vi riktigt kloka, eller? För nördar som oss, som nyss besökt Sveriges östligaste punkt har Treriksröset länge legat på önskelistan över resmål. Det är förutom Sveriges nordligaste punkt också världens nordligaste trelandspunkt utav totalt 176 stycken. Här satt vi då och hade just ätit lunch med ett smattrande regn på husbilstaket. Det var ju inte precis så vi tänkt....

Trots allt har SMHI lovat att regnet ska sluta mot kvällen och morgondagen ser inte speciellt lovande ut. Vi beslutar att göra ett försök med båten som ska avgå klockan 15 (finsk tid) och iklädda hela regnställ travar vi iväg ner till bryggan där båten MS Malla ligger och väntar.

En halvtimme innan avgång börjar de sälja biljetter och idag är det ingen trängsel till de 48 platserna som båten kan erbjuda vid varje tur. Vi blir ett tjugotal resenärer som åker de nio kilometrarna över sjön Kilpisjärvi till Koltaluokta. Båtresan tar ca 30 min och tänk, när vi är framme har regnet slutat.

Nu går vi en enkel promenad på stigen som nästan är som en väg och där det är blött är den väl spångad. Det blir som vanligt några fotostopp efter vägen och här börjar det bli lite försiktiga höstfärger i naturen.

Snart når vi en skylt där det står "Treriksröset 0,1 km" och där ligger målet för vår resa; en knallgul cementklump från 1926, några meter ut i sjön Koltajaure.

Vi har sådan tur att vi är ensamma där ute tillsammans med ett ungt tyskt par som åker runt i Norden med husbil. Här tar vi naturligtvis de obligatoriska bilderna...

... och jag blir fotad i de tre olika länderna.

Sedan är det strax dags att återvända till båten, som ligger vid bryggan i två timmar.

Det är väl det enda vi har att klaga på att tiden kanske var lite för snålt tilltagen. Räknar man att det tar drygt 40 minuter att gå i vardera riktningen (och då drog vi inte benen efter oss) så återstår 40 minuter ute vid röset. Idag gick vi bara, men hade vädret varit fint hade det varit mysigt att kanske ha med sig lunch eller fika och då hade det blivit bråttom. Ett annat alternativ hade varit att åka båt dit och gå tillbaka till Kilpisjärvi genom Malla naturreservat. Det är en vandring på 11 km.

Vi fick en fin båttur tillbaka och när vi kom tillbaka till campingen stod Laikan uppe på höjden med berget Saana bakom sig och njöt i kvällssolen.

När ett stilla regn sedan föll nästa morgon var vi ännu mer nöjda med vårt besök vid Sveriges nordligaste punkt!

Lite fakta om båtturen: Båten MS Malla avgår från en brygga nedanför Kilpisjärvi Holiday Village & Camping, ca 4 km norr om själva samhället. Det är två avgångar dagligen kl 10 och 15 (om det går fler avgångar under högsäsong vågar jag inte skriva något om). Biljetter kan inte bokas utan först till kvarn. Biljetter för vuxna kostar 50€ t o r eller 35€ enkel resa. Man kan betala kontant eller med kort, men det står att det är bra om man har pengar för ibland fungerar inte kortläsare. Resan tar som sagt 30 min och båten ligger sedan kvar i två timmar så hela turen tar alltså tre timmar. Båtarna börjar gå när isen släppt, i år var det isfritt den 12 juni så båtturerna började vid midsommar och fortsätter en god bit in i september.

1. Blir många platser att bocka av på er resa denna gång. Måste kolla kartan lite för att hänga med .
    Här hemma har temperaturen sjunkit dom senaste dagarna , särskilt nätterna har blivit kyliga blir nog snart nattfrost
    Kram Lisa

1. Det blir många platser för oss också att bocka av på vår önskelista över resmål. Treriksröset hade vi funderingar på 2020 men så kom ju den berömda pandemin och satte stopp för de planerna. Nu är vi hittills så nöjda med den här resan. Norröver är det fantastiskt vackert!

2. Lite knäppa är ni nog hihihi som går och tittar på en cementklump, vilket ni inte är ensamma om att göra. Det är väl det som är vitsen med sådana här platser, man vill se och vart där, så är det ju.Trots att molnen och regnet hänger ner så är ju naturen fantastisk vacker. Oj vad jag längtar upp norröver.

1. Det är väl tur att vi inte är ensamma om att vara lite knäppa och tänk vad tråkigt om alla var som man ska…
      Snart är det er tur att fara norröver!

3. Ja just dit ville vi komma, men att gå runt sjön i minusgrader, är säkert inget att rekommendera. Det är fortfarande en punkt på kartan kvar för mig att besöka. Jag fick i alla fall hälsa på den riktige Tomten i Rovanjemi, det var det bästa på vår resa. När jag talade om för den riktige Tomten, att jag var Tomtefar från Sverige sa han: "You are my best friend in Sweden."
    Avståndet måste jag har förväxlat eftersom det är 23 år sedan, kanske var det tur och retur.

1. Det är väl en promenad vi vanliga bara gör sommartid så då har ni en anledning till att styra norröver för en härlig resa.

4. Jag älskar såna här lite nördiga platser. Underbart ju! Det är ju kanske inte betongklumpen i sig, men historien och känslan runt, som är speciell :)

1. Vi är också omåttligt förtjusta i nördiga platser och Treriksröset har vi pratat om i flera år. Sedan kom ju den där pandemin och stängde alla gränser.

5. Vad synd att det började regna precis när ni skulle ut på denna tur. Men å andra sidan får ni glädjas att ni såg cementklumpen utan regn.
    Era bilder på naturen är verkligen härliga. Även om jag och ägarna inte var riktigt lika långt upp som er så minns vi naturen med glädje.
    Allt gôtt

1. Visst är naturen norrut helt underbar, trots sin karghet. Vi tyckte vi fick en riktigt fin promenad och tunga moln kan vara riktigt häftiga de också!
      Många bilder blev det.
      Ha det så gott!

6. Du har verkligen fina nostalgiminnen från de här trakterna. Treriksröset är ju en speciell plats bara på grund av sitt läge.

7. Vad roligt att ni kunde nå Treriksröset. Ja, vädret rår en inte på. Och fint att det slutade regna när ni kom fram. Men visst var det lite snålt tilltaget med tiden här som ni hade till ert förfogande.
    När vi åkte båt över var det vänner till pappa som körde så tiden bestämde vi själva.
    Jag är väldigt förtjust i naturen och omgivningarna här och har förr i världen tillbringat en del tid här med min pappa. Härliga bilder och jag ler igenkännande .
    Tycker också att det är så fint att det är gott om plats där ni hittar era platser för natten. Precis som det ska vara i mitt tycke.
    Ha det fortsatt fint.

1. Det blev en riktigt fin upplevelse och visst är naturen härlig, karg men vacker samtidigt. Skoj att du har fina minnen härifrån