måndag 29 augusti 2022

Norrut mot Kilpisjärvi

Nog tycker vi att Haparanda är långt norrut men det är nog bara att inse att avstånden här i norr är enorma, när vi såg att vi hade ca 47 mil till vårt nästa mål.

Ytterligare en shortsdag fick vi men enligt SMHI blir det nog den sista, åtminstone på de här breddgraderna. Vi åker norrut på den svenska sidan av Torne älv och gör vårt fikastopp redan efter 15 km vid Kukkolaforsen. Det har blivit en berömd natursevärdhet på både den svenska och finska sidan. Forsen är 3,5 km lång och har en total fallhöjd på 14 m.

Sommartid håvar man sik ur älven. Så gjordes det även denna dag och vi stod och beundrade fiskarna som stod på de rangliga bryggorna och håvade in den ena fisken efter den andra (om det är sik eller ej är vi inte rätt personer att avgöra).

Här firas också en sikfest, enligt gamla traditioner, helgen efter Jakobsdagen (han har namnsdag den 25 juli). Det är då älvsiken börjar sin vandring upp från havet efter Torne älv. Här ligger också Kukkolaforsens Turist & Konferens, med hotell, restaurang, ställplatser mm.

Efter vår fikapaus fortsätter vi på den svenska sidan upp till Övertorneå. Här blir det lite handel på COOP och sedan tar vi en promenad till kyrkan i samhället. Det är en röd träkyrka byggd på 1730-talet medan klockstapeln är från 1763. Tyvärr var kyrkan stängd. Vi hade så gärna velat titta in då inredningen ska vara vacker och orgeln, som en gång funnits i Tyska kyrkan i Stockholm ska vara riktigt berömd.

Här åker vi över till den finska sidan...

...och efter en stund kommer vi till Polcirkeln. Vi stannar där och tankar diesel för 2,169 €, så inte är det konstigt att svenskarna här uppe åker över gränsen för att fylla sina tankar.

Sedan stannar vi för övernattning på en liten parkering till ett skidspår utanför Karesuando (som är Sveriges nordligaste tätort). Parkeringen finns med i appen Park4night och här sov vi riktigt gott. Nästa morgon har vädret vänt och vi vaknar till duggregn och tunga moln. Det blev ett kort fotostopp vid kyrkan, som också är Sveriges nordligaste kyrka.

Den var också stängd så här dags annars hade det varit skoj att komma in och se den invändigt då altartavlan har en skulptur av Bror Hjort som föreställer bl a Lars Levi Laestadius och jungfru Maria.

Nu börjar naturen få lite gula höstfärger och vi tar ett litet fikastopp efter vägen.

Vid lunch kommer vi fram till Kilpisjärvi och Kilpisjärvi Holiday Village & Camping som ligger några km efter samhället. Här börjar vandringsleder bl a upp till samernas heliga berg Saana, som tronar strax bakom campingplatserna och nu på sommaren kan man ta Mallabåten till Treriksröset från hamnen några hundra meter bort.

Vi får en campingplats med vanligtvis härlig utsikt, men idag får vi äta vår lunch med ett gråa moln och regn utanför fönstret.

Hur ska det nu bli med vår planerade vandring till Treriksröset???

1. Karesuando var ja 1963 (15 år) första gången hade en bekant som var lärare på Nomadskolan där. Han som hade campingen var vaktmästare på skolan då, i dag säkert sonen eller barnbarn som driver den. Var väldigt mycket folk som gick i same kläda på den tiden. Sedan har vi varit och passerat Karesuando många gånger. Så trevligt att följa er resa.

1. Kul att ni gillar våra reseinlägg och skoj att ni varit här uppe många gånger under en lång tid. Vi är så glada att vi äntligen kom hit upp. Lars har varit här uppe under en dagstur från Kiruna för många år sedan.

2. Med så härliga bilder, vyer och lika härlig text du beskriver er resa på! I de där trakterna var jag för länge sedan, år 1970 på sommaren, då min fästman och jag cyklade i Lappland. En minnesvärd upplevelse, verkligen. Tack för möjligheten att komma ditåt igen via din blogg.

1. Skoj att du hittat till vår lilla blogg. Visst är det kul att få lite nostalgikickar och då kan man verkligen undra vart åren tagit vägen…

3. Så långt upp har vi nog aldrig varit. Kul att följa er på resan och se alla fina bilder. Vi har lite problem med HB så vi får se om vi kommer ut på någon kortare test tur. Än så länge har vi bra väder här nere.

1. Lars har varit en dagstur från Kiruna här uppe för kanske 25 år sedan men jag har aldrig varit så långt norrut. Kul att du följer med oss på resan och hoppas startmotorn kommer på plats så ni kan göra en liten provtur och att det funkar.
      Allt gott till er båda två!

4. Nu är ni långt norrut! Mössa och vantar på snart.. :) Hoppas vädret vänder så ni kan göra planerad vandring.

1. Mössa och vantar har använts och tjockare vantar har inköpts….
      Bara att gilla läget! Nog blev et vandring och mer om det kommer snart! (Inte kunde vi åka så långt utan att se det gula röset…)

5. Så fint att komma tillbaka hit. Har fina minnen från trakten och hade tur med vädret när vi var här och vi kunde vandra till Treriksröset. Hoppas ni kunde genomföra vandringen.
    Berget "Saana " besökte vi och det var också en fin upplevelse.
    Härliga bilder! Och jag tar fram fina minnen. Var här med min pappa ett par gånger på 70-talet.
    Trevlig fortsatt resa,

1. Så skoj att du har nostalgi minnen härifrån. Vi hade nog också velat ägna en dag åt Saana, men eftersom vädret inte såg lockande ut planerade vi om (och visst kom vi iväg på vandring, kommer på bloggen i morgon).

6. Vi känner igen platserna och minns dem väl. Vi skulle också ha åkt till Kilpisjärvi, men vände hos Tomten i Rovanjemi. Missade ni att besöka sjölvaste Tomtefar? Treriksröset och Kilpisjärvi var vårt resmål. När vi vände söder ut var det 3 minusgrader och isen hade inte gått upp för att ta sig fram till Treriksröset.
    Apropå avstånd, när vi körde till Nordkap stod det Nordkap 1348 km när vi lämnade Narvik.
    Allt gott på resan

1. Vi missade tomten i Rovaniemi utan någon större saknad. Vi förstår att det inte var lätt att ta sig till Treriksröset när isen inte gått upp. I år var sjön isfri 12-13 juni och båtarna började gå vid midsommar.
      Nog är det rejäla avstånd men eftersom vi har knappt 200 mil från Nordkap till Falköping, kortaste vägen, var jag tvungen att kolla avståndet från Narvik till Nordkap och det var drygt 70 mil, vilket räcker gott...
      Ha det så gott!

7. Kukkolaforsen så häftig . Fint att stå där och se forsen brusa och vinka till Finland på andra sidan . Ha det fortsatt gott
    Kram Lisa

1. Kukkolaforsen var verkligen jättefin och så imponerande att se dem stå där och håva upp fisk. Det var också vår sista dag med sommarväder. Det är väl bara att inse att hösten är här…