onsdag 24 augusti 2022

Gävle - ytterligare en ny bekantskap och Bönans Fiskeläge

Fem mil från Gysinge ligger Gävle, en stad som vi tidigare bara passerat. Nu åkte vi dit och hittade via Park4night en kostnadsfri parkeringsplats, även lämpad för husbilar, ett par hundra meter bortom ställplatsen söder om Gavleån.

Härifrån har vi ca 1,5 km fram till centrum. Vi börjar med att gå längs Gavleån fram till stadens gröna lunga, Stadsträdgården och den fina Boulognerskogen, som har sin namne i vår grannstad Skövde och om vi inte har fel har de väl fått sitt namn av densamma i Paris. Boulognerskogen var verkligen mysig med massor med vatten och broar.

Sedan började magen längta efter lunch så vi söker oss mot centrum och eftersom Gävles mest kända symbol inte är tillgänglig den här årstiden får vi nöja oss med ett övergångsställe för densamma (och Lars ville av någon anledning inte posera på detta).

Sedan blev det en god lunch på restaurang Brända Bocken på stortorget. Torskrygg med rödbetor är en favorit (tyvärr läste vi inte det finstilta där det stod om koriander, men vi petade...).

Vi njöt också av en av de vackraste platserna i Gävle, enligt oss. Skulpturgruppen "Musicerande Änglar" av Carl Milles. Den ligger med Gävles knallblå konserthus i bakgrunden. Här slog vi oss ner och bara njöt en stund.

Eftersom vi gillar äldre trähusbebyggelse tog vi naturligtvis vägen genom Gamla Gefle. Det är några kvarter med kullerstensgator och fint målade trähus och det som finns kvar efter branden 1869.

Här passerar vi även Joe Hill gården, där den kände fackföreningsaktivisten, diktaren och sångaren växte upp.

Sedan fortsatte vi promenaden förbi husbilsparkeringen till Atlasområdet, där Gävles gasklockor finns. förr då gas användes till uppvärmning, belysning och annat byggdes gasverk där gasen tillverkades och gasklockor där den sedan förvarades innan den skickades ut i ledningarna. Gävles gasklockor stod klara på 1890-talet.

Elströmmen konkurrerade ut gasen men i Gävle drevs gatubelysningen med gas till efter första världskriget. 1966 lades gasverket ner och det blev skrothantering här. På 1980-talet återupptäcktes området och numera är det ett kulturområde med olika arenor för konserter, mässor, festivaler och annat. Det har också blivit känt för att Sveriges Mästerkock delvis spelas in här. Vi tycker byggnaderna är otroligt vackra idag när det var helt folktomt här.

Bredvid vår parkering fanns en plats för tömning av gråvatten och latrin, samt fyllning av vatten. Här låg också Almagrundet, ett av Sveriges sista fyrskepp. Det byggdes på Brodinska varvet i Gävle 1896 och placerades vid Almagrundet i Stockholms yttre skärgård. Skeppet drogs definitivt in 1969 och 2015 återbördades hon som minnesmärke till sin "födelsehamn".

Vi beslutade oss för att åka till Bönans fiskeläge, ca 10 km norr om Gävle, och tillbringa natten där på en avgiftsfri parkering vid vattnet. Bönan växte fram som ett fiskeläge på 1700-talet och fick både skola och kapell på 1800-talet.

Senare blev det mer och mer en badort för Gävles välbeställda och flera pampiga villor byggdes.

Vi tog en liten promenad runt byn och tog en glass på Bönans Café. Tyvärr öppnade inte det lilla rökeriet förrän på torsdag så någon rökt fisk fick vi inte.

Ute på en udde står Bönans nästan 20 meter höga fyr   från 1840 och här ute ligger också Bönans lotsstation och ett antal lotsbåtar.

Vi fick en skön kväll i solen och njöt av ett glas rosé med lite plockmat. När vi tittade på stegräknaren hade vi avverkat nästan 22 000 steg (> 15 km) så inte var det konstigt att vi sov gott där vid strandkanten och laddade energi för ett par rejäla åkdagar...

1. Tänk bara om ni dessutom utöver alla vackra bilder, kunnat andas in den härliga doften av kaffe som på 70 talet. Gävle (Gevalia) och Helsingborg (Zoega) var två underbara platser på den tiden att komma till.
    Allt gott på resan

1. Gävle blev verkligen en positiv upplevelse även om vi hoppade över Gevalias gamla område. Jag kan tänka mig en rejäl kaffedoft här.

2. Att smyga omkring i sådana gamla kvarter är verkligen mysigt säger mina ägare. Ser man då på era bilder så är det nog bara att hålla med. Perfekt plats att stå på utan att betala en massa pengar, de kan man istället lägga på mat och fika i staden.
    Lycka nu till på er lördag och ratta Laikan försiktigt.
    Allt gôtt

1. Gävle blev en positiv upplevelse och vi tycker precis som dina ägare om att gå omkring i gamla fina stadsdelar. Vi önskar en trevlig helg och hoppas du får komma ut på rull!

3. Mycket igenkänning här I Bönans kapell blev vi man o fru . Bönan hade ett flertal fiskare som rökte böckling förr i tiden . Det var också dit vi kom med båt och provianterade när jag var barn och vi bodde på Eggegrund. Det var innan jag började skolan och fyren sköttes av fyra fyrvaktare.
    Kram Lisa

1. Att du bott på en ö utanför Gävle som barn visste jag men att ni gifte er här uppe var nytt!
      Drar ni söderut i höst hoppas jag vi hinner ses innan.
      Ha det så gott!

4. Åter har ni hittat fina ställen. Gävle är för mig bara en genomfarsort, som många andra i Sverige, tyvärr. Så många fina bilder, jag gillade gasklockan en fin byggnad. Bönans ställplats och by får vi nog ta och besöka vid nästa resa norr ut. Ni är duktiga på att gå. Ha en fortsatt fin resa genom Sveriges avlånga land.

1. Precis så var det för oss också att vi bara åkt förbi Gävle. Det var en riktigt mysig stad. Bönans fiskeläge var ganska tyst så här års men mysiga fiket var öppet.
      Hoppas ni snart kan ge er ut på någon liten tur!

5. Tack för besöket här! Gävle med omgivningar är ju en gammal stad och omgiven av vatten. Ofta åker många bara förbi här, vilket är synd.
    Bönans fiskeläge har vi besökt och det är så fint. Extra fint är det att komma efter turistsäsongen.
    Fina bilder och bra info. Rolig läsning.
    (Kanske har ni hört talas om "Gävlefiiskarna" som på 1700 och 1800-talet lämnade Gävle för att ta sig till höga kusten och fiska där. Och där grundade de många fiskelägen- På höstarna åkte de hem igen med fångsten till Gävle, saltad och torkad sill som de sålde. Och nästa år lika dant igen. Man tog med sig boskap, familj och annat och byggde också små stugor längs Höga kusten .)
    Ser fram emot mer från er resa och jag är med.
    Ha det fortsatt fint.

1. Visst har vi hört om Gävlefiskarna. 2020 var vi runt på Höga Kusten och då såg vi deras kapell och stugor i bl a Barsta hamnnoch Skeppsmalen. Kul att du följer med oss på resan!

6. Man får nästan skämmas att man inte besökt Gävle utan bara susat förbi. Så fina hus och Boulognerskogen, ja vi får se vart vi hamnar.

1. Jag tror det finns många små pärlor som bara väntar på att bli upptäckta. I sommar har vi varit på premiärbesök i bl a Gävle och Norrköping.