lördag 6 augusti 2022

Norrköping - En kort lunchpromenad.


I tisdags började vi vår resa i österled och lagom till en sen lunch närmar vi oss Norrköping, en stad vi aldrig besökt utan bara passerat på våra resor eller så har målet varit Kolmårdens Djurpark. Nu åkte vi in i centrum och efter en välbehövlig lunch blev det en promenad i den fina stadskärnan.


Vi börjar med att gå till Carl Johans park och stadens berömda kaktusplantering. Varje år planteras 25 000 kaktusar och suckulenter, som bildar ett nytt motiv varje år. Det är en tradition som funnits sedan 1926. En jury utser en jubilar som hyllas och i år är det Tropicarium, som firar 50 år, som får pryda planteringen. 



Carl Johans park skapades 1887, då man omvandlade ett torg till den här fina parkmiljön. Mitt emot kaktusplanteringen står följdaktligen en staty föreställande Karl XIV Johan och den invigdes 1846.



På vår promenad passerade vi ett häftigt konstverk på Skvallertorget. När vi undersökte det närmare visade det sig heta "Vår enighets fana" och var från 1984. Konstnären heter Pye Engström och konstverket är gjort i granit och förgyllt brons. Den ska vara ett minne över Norrköpings textilarbeterskor och mitt bland kvinnorna står Kata Dalström och manar till kamp mot den förgyllda guldkalven. Skulpturgruppen var det vinnande bidraget i en tävling, som hette "Textilia".


Sedan kom vi till det s. k. Industrilandskapet och nu önskade vi att vi haft mer tid, så det blir att försöka få till ett nytt besök i staden. Industrilandskapet är ett tidshistoriskt dokument som utgörs av stadens centrala delar med många sevärda byggnader och aktiviteter. Vi fotar naturligtvis huset som även kallas strykjärnet och inrymmer Arbetets museum, men det hade säkert varit intressant med ett besök även innanför portarna.




Nu är det dags att fortsätta vår resa till dagens slutmål, Skärgårdshotellet i Nynäshamn.


Här hinner vi få en "komma-fram-öl" innan kvällens sista solstrålar försvinner bakom huset och jag fick en ny bekantskap på ljugarbänken.



Efter att ölen är tömd blir det en promenad ner till färjeläget för att se vart vi ska nästa dag.


Det får bli en tidig kväll för nästa morgon hänger vi nästan på låset när frukostserveringen öppnar kl. 06:00.


Sedan tar vi våra ryggsäckar och promenerar rakt över gatan för att gå ombord på turbåten till Gotska Sandön och få uppleva ett resmål vi länge drömt om. 


 

9 kommentarer:

  1. Jag har säkert gått genom Norrköping 100 tals gånger på min väg till Huvudstaden. Sedan kom nya motorvägen utanför stan och helt plötsligt tappade jag greppet om sta'n. Samma sak hände med Linköping.
    Allt gott

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk, vi visste inte ens att vägen tidigare gick igenom staden, men det gjorde väl i princip alla vägar genom alla städer. För oss har nog alltid Norrköping och Linköping legat på "fel" sida om Vättern för vi har aldrig besökt de städerna, helt plötsligt har vi nu ytterligare ett par resmål på vår "att-göra-lista".
      Ha en fortsatt fin augusti!

      Radera
  2. Vad kul att du är uppvuxen i Norrköping. Av någon anledning har varken Lars eller jag varit där förut, men det var verkligen en stad vi vill titta lite närmare på. Speciellt Industrilandskapet lockar och tänk vilken tur att det blev bevarat i den rivningshysteri som drabbade de flesta svenska städer.
    Kul att du tyckte om vårt lilla inlägg. Ha en fortsatt fin augusti.

    SvaraRadera
  3. Jag har aldrig varit i Norrköping inser jag när jag ser dina bilder. Kolmården ja, men inte staden. Vad fint det är där, tack för titten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så var det för oss också och vi kan nog säga att staden gav mersmak. Det ska finnas ganska mycket offentlig konst och Arbetets museum låter också intressant.

      Radera
  4. Norrköping är verkligen en stad jag bara fått åka förbi. Vet att min manlige ägare varit där på fotboll och i tjänsten, men då har inte jag varit med. Verkar vara en mysig stad så vem vet om det inte blir ett besök i framtiden.
    Allt gôtt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så har det varit för oss och Laikan också. Inte vet jag hur det ser ut med ställplatser i staden men vi ska nog försöka göra ett lite längre besök där.
      Ha det så gott!

      Radera
  5. Hej! Jag ligger lite efter och läser i kapp. Vad trevligt med ett stopp i den fina staden Norrköping. En stad med en gammal historia.Här finns en hel del bara man stannar till. Döttrarnas farmor bodde här så det har under årens lopp blivit många besök här- Men ett tag sedan så det var extra roligt att nu komma hit med er.
    Kolmården är ett fint område och är ju mycket mer än Djurparken. Här var vi årligen när döttrarna var små och även barnbarnen har tyckt om ett besök här-
    Önskar er en fortsatt fin resa.
    Och jag är med-

    SvaraRadera
  6. Norrköping är en vit fläck för oss och så många gånger vi talat om att stanna där, men ändå bara susat förbi. Tack vare ert bloggavsnitt om staden lockar nu ett besök mer än någonsin.

    SvaraRadera