torsdag 30 juni 2022

Sommardagar på hemmaplan

När vi kom hem från Island i midsommarveckan visade det sig att det inte bara var fina minnen och foton vi kom hem med utan att jag (B-M) också fått med mig en riktig "bonnförkylning". Därför fick vi fira en mycket stillsam midsommar på tu man hand, där sill, potatis och en liten nubbe varvades med vila på sängen och goda jordgubbar. Tack och lov var eländet snabbt övergånget för på söndagen fick vi besök av dotter Malin med familj och då skulle barnbarnet, Ellen stanna hos oss i några dagar. Det var så mysigt även om värmen var i häftigaste laget. Vi hann ut och testa lite på golfbanan...

... sen hade vi en mysig dag i Skövde då hon fick välja 13-årspresent innan det blev gofika.

Ett besök på Odenbadet blev det och grillning på kvällen. På tisdagskvällen packade vi i ordning husbilen för en tur neråt Skåne och då skulle vi skjutsa hem Ellen till Göteborg på vägen. Vi startade tidigt på morgonen för vårt första mål skulle bli Nossebro Marknad, som går av stapeln sista onsdagen i varje månad, utom december. Det är Sveriges största och äldsta månadsmarknad, då den första marknaden hölls den 26 augusti 1903. När jag var yngre och bodde i de trakterna blev det många marknadsbesök men nu var det säkert 35 år sedan jag var där. Vi gick också till Kerstinsås kvarn, där våra kompisar serverade fika för Hembygdsföreningen.

Sedan fortsatte vi på små natursköna vägar ner mot Göteborg. Lunchsallad intog vi i Gräfsnäs slottspark, vid sjön Anten. När vi lämnat av Ellen på Guldheden fortsatte vi söderut och dagens mål var Tönnersjö GK, några mil utanför Halmstad. Efter att ha handlat lite godsaker på Korshags fiskaffär i Falkenberg fick vi en nästan tropisk kväll vid husbilen med trevligt sällskap från husbilen bredvid.

Idag gick vi en svettig golfrunda på den natursköna, men rejält kuperade banan.

Sedan fortsätter vi söderut och stannar på ställplatsen i Lundåkrahamnen i Landskrona. Det är en stor ställplats med ett 50-tal ordinarie platser med fin utsikt över vattnet och båtarna i småbåtshamnen. Det finns bra service, både el, toaletter, duschar, färskvatten, wifi samt tömning av gråvatten och toaletter. Man betalar i en automat och kostnaden är 225 kr/dygn. När vi kom vid 16:30 fanns det endast ett par platser kvar och många av husbilarna kommer från olika europeiska länder, flest tyskar. Här fick vi ytterligare en fin kväll och i morgon väntar en utflykt till Ven.

1. Så bra att du piggade på dig snabbt. Förstår om ni hade det varmt på golfbanan och den banan är ju ganska kuperad. Oj så många husbilar på Lundåkrahamnen.
    Kram

1. Nog var det en svettig historia på Tönnersjö, nästan lite yrselvarning, men ändå en fin runda. Det är nog helt fullt här och vi har inte bestämt vart vi ska ta vägen i morgon (helg och högsommar är ingen bra kombo)

2. Fy så tråkigt med förkylning, men skönt att den inte varade så länge. Här har vi klarat oss bra från dessa virus. Däremot är det skröpligt med våra kroppar. Därför har det inte blivit några resor med husbilen på ett tag för oss. Vi njuter i stället av trädgården och det vackra vädret. Ven är en plats jag också skulle vilja besöka. Visst är det kul när barnbarnen kommer på besök, här kommer de på söndag till onsdag. Då ska vi måla lekstugans dörr och hoppas på bra väder.

1. Tur ändå att ni bor så fint och har trädgård och annat att njuta av. Så får vi bara hålla tummarna att det rättar till sig så ni kan åka ut på någon husbilstur. Visst är det skoj när de yngre generationerna kommer på besök!

3. Fina utsikter i Lundåkrahamnen. Synd att de inte har gjort ordning runt kanten så en kan bada, där var det varningsskyltar vid vårt besök då det låg glas och annat på botten :(

1. Vår första kväll i Lundåkrahamnen var fantastiskt vacker. Eftersom bad inte är direkt prioriterat hos oss har vi inte ens tittat om det finns någon plats för det ute på udden, men alltid tråkigt med glas och skräp på botten.

4. Ni ser inte ut att ha lidigt någon nöd trots allt. Gör man en så fin resa som ni gjort, är ni säkert mest glada över att ni klarade av resan med gott mod och fick vara friska.
    Ha det gott på nya resior

1. Inte har det gått någon nöd på oss, dock är vi glada att vi fick vara friska och orka njuta av allt vackert medan vi var iväg. Nu njuter vi istället av att rulla runt med husbilen och det är nog ett oslagbart sätt att resa på även om det inte är optimalt på alla resmål…
      Ni får ha det så gott på sluttampen på er resa!

5. Lundåkrahamnen känner vi igen. Där var vi förra sommaren, fin plats!

1. Visst är det en fin ställplats, hyfsat centralt och bra service (dessutom helt fullbelagt). Igår hade vi en underbar kväll medan regnet piskade på rutorna ikväll och utsikten blev en helt annan….

6. En sån förkylning är inte rolig att få, men desto gladare blir man istället då man slipper gå med näsdukar i fickan.
    Ni ser ut att ha repat er bra och har återigen hittat pärlor för husbilen vid havet.
    Allt gôtt

1. Så skönt att förkylningen gav med sig ganska fort även om orken inte är 100%. Landskrona är det första gången vi besöker och det blev ett fint stopp.
      Nu är det väl strax avresedags för er... Ha det så gott!

7. Vi tog cyklarna till hamnen men nästa dag blev det en promenad in till dn mysiga staden. Jo tack, vädret hade vi med oss, regn och blåst på natten men sol på dagarna!