söndag 17 september 2023

San Gimignano - Toscanas medeltida Manhattan.

Från Pisa ger vi oss nu ut på vägarna mot Toscanas vackra städer uppe i bergen. Vårt första mål blir San Gimignano. Det är en lite medeltida muromgiven stad. Den är känd som ”staden med tornen” eller Toscanas medeltida Manhattan.

San Gimignano har stått på denna kulle i över 800 år. På den tiden tävlade stadens familjer om att bygga det högsta tornet. Ju högre du kunde bygga , desto mer höjdes din status som den rikaste familjen i staden. Det sägs att det funnits ett 70-tal torn, medan det idag finns 14 kvar.

Den historiska stadskärnan är idag ett UNESCO:s världsarv. Här kan vi förutom tornen se både romansk och gotisk arkitektur, murar, kyrkor och många andra välbevarade byggnader.

När vi kommer hit finns det en parkering för bussar och husbilar, där man även kan stanna över natt om man vill. Den ligger ca 1,5 km från centrum och nu får vi för första gången känna på backarna upp till Toscanas gamla städer som i många fall placerades högst upp på höjderna. Det blir en svettig promenad.

Staden är som gjord för att strosa omkring i och det var just vad vi gjorde. Vi fönstershoppade lite i alla ost, vin och souveniraffärer som kantade gatan upp till torget.

Framme vid torget, Piazza del Duomo finns bl a det högsta tornet, Torre Grossa som är 54 m högt. Förr användes tornet som vakttorn men numera kan turister klättra upp för trappan och få en fin utsikt över staden. Idag var vi nog lite trötta och matta för vi brukar inte tacka nej till torn och utsikter, men vi satte oss på trappan till vid torget och bara tittade på folklivet.

Här finns också flera populära glasscaféer, men när vi såg de enorma köerna som knappt flyttade på sig blev det en kall dricka istället.

Det fanns skyltar som pekade mot olika utsiktsplatser längs med stadsmuren och här fick vi så fina vyer över den omgivande landsbygden.

Sedan var det bara att trava nerför backen, tillbaka till Laikan, och fortsätta vår resa. Vi åkte längs vägar där det blev ett fotostopp då och då. Visserligen är det mesta i bruna toner den här årstiden men vackert på sitt vis. Sedan var det också rejält disigt den här eftermiddagen. Vi kan ändå inte sluta tänka tanken om hur oerhört vackert det måste vara på våren när det är intensivt grönt.

När vi passerat bergsbyn Volterra, på slingrande vägar började vi se oss om efter en ställplats och hittade en kommunal sådan i Pomarance. Den hade 18 platser och all service vi kunde tänka oss, ett kliniskt rent servicehus (där det blev en lååång dusch efter den svettiga dagen), el, vatten, disk- och tvättmöjligheter, tömning av toalett och gråvatten. Detta till priset 10€ (+ 5€ i deposition för ett kort till servicehuset). Så gott en enkel makaronipudding på rester (jo det blir faktiskt sådana på resa också), gjord i Omniaugnen, smakar under den toscanska kvällshimlen.

Därtill fick vi en härlig utsikt så vi kunde sitta ute i den underbara kvällen och njuta av en otrolig solnedgång. Vilken härlig uppladdning inför nästa dags bergsetapp i ”Giro d´Italia”.

1. Lite roligt att ni är på de platserna vi besökte, nästan exakt samma datum, fast många många års skillnad. Just i den staden övernattade vi och då fanns en shuttel-buss som vi använde oss av. Speciellt bra på kvällen när vi skulle hem. Håller med att man skulle göra ett Vår besök i Toscana för att uppleva grönskan, just nu blir det mycket nyanser av brunt. Fast det är vackert det också med de stora gröna pinjeträden. Härligt att få hänga med er på resan. Kram

1. Det här blev den första av alla gamla städer på Toscanas kullar, men inte den sista. Kan bara berätta att förutom lite kassler och annat åkte den sista Landjägern ner i pastapuddingen!
      Nu har vi ätit frukost på ett ställe utanför Pienza och ska bara åka en dryg mil idag till nästa by där vi kanske blir i två dagar.
      Kramkram

2. Ännu ett väldigt trevligt stopp i en fin stad och så många vackra vyer. Känner spontant att till Toscana måste vi åka!

1. Nog är Toscana en resa värd, så vackert men vi hade hellre haft en liten Fiat än 7,5 m husbil på en del ställen. Vi kan inte riktigt stanna där vi vill eller ta oss in på små lockande vägar.

3. Det är kära återseenden för mig, San Gimignano har jag besökt två gånger. Känner igen mig och jag känner igen det typiska Toscanska landskapet som måste vara magiskt under våren. Men det är en stillsamt skönhet som vilar över landskapet även nu, under hösten. Och solnedgången ... den var något alldeles extra! Jättevacker bild!

1. Vi tycker också att landskapet är vackert med sina bruna färger och gröna cypresser. Det ska bli riktigt skoj att sätta sig vid datorn hemma och se om det går att fixa till en del foton lite extra. Den solnedgången var fantastisk, en sådan som man sparar i minnesbanken!

4. Vilka fantastiska vyer, jag älskar ju de bruna tonerna så det passade mig utmärkt. Fantastisk solnedgång och visst är Omnia en väldigt bra pryl i husbilslivet.

1. Vi gillar också Omnian men nu har den fått konkurrens av en liten Airfryer som vi kan använda även när vi inte står på ström. Vi gillar också de bruna färgerna och ska bli kul att titta närmare på dem i datorn när vi kommer hem. Många bilder blir det (men många kan nog raderas också).

5. Det är så roligt att följa er på resan, vi har besökt både St Gimignano och Volterra, vi övernattade där ni troligen parkerade och åkte shuttle bus upp till staden på förmiddagen och tillbaka på eftermiddagen. Köerna vid glassbarerna låter bekant, vi lyckades till slut, vill jag minnas. Vi ser fram mot ert nästa blogginlägg.

1. Så skoj att ni följer med oss på resan. Det låter skönt med shuttlebuss, för nog gick det uppför men någon sådan såg vi inte till. Glasskärarna syntes oändliga i värmen så för vår del blev vi utan, menystyrt sitta i skuggan med en kall dricka var ok det också.

6. Verkligen en fin dag med mycket att se och många upplevelser. Byarna här är ju spännande i sig och har mycket historia att berätta- Kan helt klart instämma i att naturen under våren och försommaren här bjuder på en helt annan färgprakt.
    Vi hade en mindre bil när vi reste runt och tror det var en fördel. Tog in på mindre hotell och B&B vilket passat oss bra.
    Har rest här en del i maj och juni . Men visst är landskapet vackert även nu. Också omväxlande.
    Det kuperade landskapet väger ju upp mycket,. Är verkligen förtjust i det och tycker det är något helt "annat" än platta fält som är bruna.
    Ha det fortsatt fint.

1. Visst är de underbara de gamla städerna och byarna för de ligger högt upp på dina kullar så många höjdmeter går vi gå för att komma till centrum. En liten bil har vi önskat oss här ibland men med husbilen har vi allt vi behöver.
      Just det kuperade landskapet gör att de skördade åkrarna bildar spännande mönster i olika gula och bruna nyanser.

7. All ära till alla gamla fascinerande byggnadsverk, men landsbygds bilderna är ändå vackrast.

1. Vi är nog benägna att hålla med om att bilder på natur och landsbygd slår det mesta. Idag har vi vandrat bland olivträd och vinodlingar med otroliga utsikter, kommer på bloggen om några dagar.

8. Fina vyer och ni smakar väl av det Toscanska vinet som brukar vara mycket gott

1. Vyerna är otroliga men det är vägarna också…..
      Självklart har vi smakat det toscanska vinet och köpt några flaskor då ”lokalt” så de hade inte ens etikett på sig…
      Ha det så gott i Motala!

9. Nog för att jag gillade New York men en medeltida stad som denna slår trots allt Manhattan i mina ögon.

1. Vi har inte varit i New York så vi kan inte jämföra men oj vad många fina medeltida städer det finns här nere. Fler kommer på bloggen allt eftersom!