söndag 3 september 2023

Ediger Eller och Bremm

Med Mosel som mål startade vi i fredags från ställplatsen i Greven, utanför Münster. Det blev en lång och blöt resdag med mer eller mindre ösregn hela dagen.

Vår erfarenhet från förra våren när vi fick åka omvägar på flera mil då brobygget över Rhen i Köln endast tog bilar under 3,5 ton. Nu rundade vi Köln och Bonn istället. Vi blev riktigt nöjda med vår nya GPS-app CoPilot som vi testar för första gången. Den leder oss snyggt förbi passager där vår bil är för tung. Hoppas vi är lika nöjda framöver.

Om vi tyckte att vi satt i kö vid Hamburg så var det en stilla västanfläkt jämfört med köerna runt Bonn och Köln, så nu ska det dröja innan vi kör den vägen igen.

På sen fredag eftermiddag nådde vi Mosel vid Cochem och åkte söderut. Vi hade den här gången tänkt undvika de mer namnkunniga orterna och istället stanna i några mindre byar. Det var verkligen fullt på varenda ställplats vi tittade in på (helg i vinskördetid), men när vi kom till Ediger Eller fanns det ett par platser kvar på ställplatsen strax utanför Campingplatz zum Feuerberge Bremm. Ställplatsen kan man säga är en vanlig parkering på grus eller sten, endast avskild från Mosel av ett buskage. Det kostar 8,5€/natt (+2€ om man vill ha ström). Servicen består endast av sopsortering och dricksvatten, samt att man kan tömma toakasett i en maskin på campingen mot avgift.

På kvällen hade vi tänkt en promenad fram i byn men skurarna avlöste varann så det blev istället en tidig kväll.

På lördagsmorgonen låg dimmorna täta över vinodlingarna på sluttningarna och inte var det någon värme att skryta om, men det skulle bli hyfsat väder.

Eftersom det kändes som om vi i princip suttit i bilen i 2,5 dagar kände vi för en rejäl promenad, istället för att glida fram på cyklarna längs floden. Vi gick bort mot Bremm, nästa by söderut, ca 4 km bort, där det ska finnas fina utsiktsplatser uppe på sluttningarna. Där kan man få en fin utsikt över Mosel, där den gör en skarp kurva, Moselschleife Bremm. Det blev en fin promenad på gång-cykelvägen längs med floden och överallt växte det valnötsträd med mängder med nötter, tyvärr inte mogna än.

Nu tänkte vi tillbaka på 2019, då vi var här en månad senare och plockade hela vårt årsbehov av valnötter (och då äter vi dem på vår havregrynsgröt nästan dagligen och blandar gärna in dem i bröddegar). Vi närmar oss Bremm:

Vi hade planerat att ta den vandringsled som gick högt över floden mellan vinodlingarna tillbaka till Eller så vi började att gå upp till kyrkan...

… för att sedan gå upp till den första utsiktsplatsen. Här fick vi våra första vyer över Moselschleife.

Sedan bar det uppåt och uppåt, inte var det helt lättgånget och nu var det rejält brant och varmt.

Vi som med ålderns rätt borde vara erfarna vandrare hade inte ens med en flaska vatten. Vi tyckte att leden där uppe bara var runt 2,5 km, så det skulle inte behövas, men smalt och brant var det och nog gällde det att vara stadig på foten. Trots de vackra vyerna och flera pausar (någon skugga gick inte att få), vägrade jag (B-M) när vi kom till vad som verkade vara några av de sista backarna. Där kom vi ikapp fyra unga tjejer som hade fullt schå att ta sig upp.

Vid det laget var jag både illamående och svimfärdig, så vad göra? Bara att vända och när vi någon halvtimma senare var nere i Bremm igen var det bara en sak som gällde; Energi i form av mat och dryck. Det blev pasta Bolognese till Lars och en Flammkuchen till B-M, vatten och varsin liten öl.

Sedan var vi redo för de sista 4 km hem. Där blev det mängder med vätska i skuggan framför husbilen och stegräknaren visade 17 000 steg och ”30 våningar” hur de nu räknar det....

Sedan blev det en välbehövlig dusch och med ny ork tog vi en liten promenad fram till Ediger. Det är verkligen en fin liten by där det mesta, precis som i andra byar längs Mosel, handlar om vin och vinodling. Vi gick först omkring i de mysiga gränderna.

Sedan kände vi att att det var dags att njuta av ett glas svalt vitt vin. Vi hamnade hos en av vinmakarna på gatan på första parkett där vi fick provsmaka några intressanta viner innan vi bestämde oss för en Grauburgunder som var riktigt god.

Nu känns det verkligen som om vi är ute och reser i Moseldalen.

1. Trist med regnet så förstår ni var sugna på en promenad, även om det blev ett hårt crossfit pass istället :) Väldigt fina vyer ni fick som belöning när ni kom upp i alla fall. Nu glömmer ni inte vattnet på nästa vandring i alla fall!

1. Visst fick vi en fin belöning med vackra vyer där vi var och efter lite mat och dryck blev det en härlig dag. Nu hoppas vi på mycket promenader och cykelturer för det har tyvärr blivit alldeles för lite av den varan pga allt regnande som varit.
      Vi ska försöka komma ihåg vattnet i fortsättningen!!

2. Ni är tuffa ni som ger er upp i branterna bland vinstockar, hahaha men ni fick ju fina vyer.

1. Visst fick vi fina vyer och vi trodde kanske inte det var så brant, även om stigen som gick en nivå högre hette Calmont klettersteig och där såg vi på bilder att de fick använda stegar och hålla sig i rejäla rep. När vi hämtat oss med vätska och mat kunde vi bara njuta av de fina vyerna vi hade fått.

3. Lite trist med regnet men vilka vackra vyer ni kompenserades med! Moseldalen är fin och det finns många pärlor att besöka där. Vid vårt senaste besök hade vår AC i bilen gått sönder och det var värmerekord. Då blir det varmt där kan jag säga och körningen var inte helt njutbar.

1. Nu ser det ut som om vi får sommarväder framöver, något vi i Västergötland inte varit bortskämda med i år. Att åka utan AC i värmebölja är inte skoj. Vi har AC när vi kör men kan få varma nätter när vi kommer söderut.

4. Även om vi inte varit på just dessa platserna som ni besöker, kan jag bara le igenkännande över de flesta vyerna och inte minst den 2:a bilden. Alla solskensbilder över skapar dock de bästa minnena.
    Allt gott på resan

1. Visst är vyerna över Mosel otroligt vackra. Vi har bestämt oss att den här gången ska vi bara stanna i byar vi inte besökt tidigare och inte de mer namnkunniga som ofta får besök. Sen att allt blir betydligt vackrare när solen skiner är en helt annan sak.

5. And now arrived in Zellerhof Mehring. Welcome. Sorry no Swedish. We are neighbours 😁

1. Yes, now we arrived in Mehring for one or two nights. Nice to hear from you…😃

6. Vin och vackra vyer i all sin prakt, men det jag fastnade för i inlägget var dom fina korsvirkeshusen. Dom är för underbara.
    Jag kan också glömma vatten, eller ta med på tok för lite. Då är det bara att hålla tummarna att det finns möjlighet till vätskestopp längs vägen.

1. Vi gillar också korsvirkeshus och förra våren besökte vi flera fina korsvirkesstäder. Nog är de vackra!
      Vi har lovat oss själva att bli bättre på att ta med vatten eller någon frukt för det här var ingen rolig upplevelse.

7. Vad roligt att följa med er. En verkligt rejäl vandring med rejäl stigning. Puh! Har cyklat i mOseldalen för länge sedan (bagage fraktades då per bil) men givetvis inte denna stegring. Pauser blev det från cyklingen och då blev det vandringar, också i rejält kuperad terräng.
    Men inget vatten.... Kämpigt! Så bra jobbat och himla tur att ni har den ork ni har.
    Vackra vyer och era bilder är vekligen levande och fina.
    Roligt också med ett besök i byn.
    Tack för denna tur.
    Antar att ni nu är vidare.
    Ha det gott.

1. Att cykla i Mosel är verkligen mysigt och praktiskt med de fina lederna längs floden. Den här gången har vi inte hunnit ta fram cyklarna än men resan ska förhoppningsvis vara länge så nog ska vi hinna cykla också. Vi ska bli bättre på det här med vatten men att man aldrig lär sig…
      Nu är vi vidare så skoj om du följer oss längs vägen.

8. Oj så duktiga ni är på att gå och vilka fantastiska foton ni fick. Nog var det värt besväret med att ta sig upp. Moseldalen åkte vi förra året.....och vi hade regn även då. Byarna är mysiga och vi måste ju använda benen för cyklar har vi ju inte med oss. Härligt att följa er.

1. Vi märker att vi varit lite dåliga på att gå hemma i allt regnväder men nu har vi vår chans. Det här blev nästan lite för mycket för mig men med mat och dryck gick det bra igen. Annars är cykel ett fint sätt att ta sig fram längs floden. Byarna är jättemysig.

9. Nog blev vandringen lite tuffare än vi tänkt oss men vyerna var underbara och efter en god natts sömn var vi som nya. Ni ska veta att vi nästan kröp där det var som brantast. Mosel är verkligen jättefint med sina små byar och vinodlingar på branterna. Skoj att ni följer med oss!