torsdag 28 september 2023

Chioggia - "Lilla" Venedig och "riktiga" Venedig.

Nu har vi startat hemresan norrut även om vi har tänkt oss massor med spännande stopp längs vägen. Från San Marino åker vi längs östkusten och nästa stopp blir Camping Adriatico, i Sottomarina några mil söder om Venedig. Campingen finns med i ACSI-katalogen, vilket gör att vi nu på eftersäsong campar för 21€/natt inklusive allt (även mattorna blev som nya i en stor tvättho, även om vi fick göra jobbet själva...). Det blev till sist tre nätter här. Sottomarina är en riktig badort med massor med hotell, campingar och ställplatser, där gissningsvis många italienare tillbringar sin semester. Campingen har en egen privat strand med parasoller och solstolar, men ingen såg vi som badade när vi var nere och tittade på stranden, trots att temperaturen var riktigt ok.

Vi sökte oss hit mycket för närheten till Chioggia, som även brukar kallas ”Lilla Venedig”. Vi har hört flera som skulle vilja uppleva Venedig som det var innan alla miljontals turister kom dit och tänk att man nästan kan få göra det här i Chioggia. Här finna inte alls samma mängd med turister, men däremot historiska torg, små kanaler med fiskebåtar längs kanterna, tvätt som hänger på tork över gatorna och allt vad man förknippar med en mysig italiensk stad.

Vi tar våra cyklar och trampar iväg längs den fina cykelbanan bort mot Chioggia, som ligger på en ö, sammanbunden med fastlandet med ett par broar.

Visst är det en mysig stad. Vi strosar längs kanaler, främst Venakanalen som har nio broar och den är inte längre än att vi går längs hela.

Längst ut mot hamnen kommer vi till stadens ”balkong” Ponte Vigobron byggd 1685 och 1762 dekorerades den med marmor

När vi sedan .behöver lite rast/vila kan vi köpa varsin Aperol Spritz till det mycket humana priset 4€ styck (inklusive ett bord på kanalkanten).

Det blev en riktigt fin dag och vi som faktiskt tänkt hoppa över ”stora” Venedig, tänkte om och kände att det trots allt kunde vara roligt att besöka denna mytomspunna stad. Beslutet blev lättare att ta när vi fick se att det gick en båt från bron ut mot Choggia med avgång kl. 09:30 och den går tillbaka från Venedig kl. 17. Båtresan tar ca 1,5 timme.

På söndagsmorgonen travar vi iväg i god tid. Eftersom det bara är drygt 2 km ville vi inte ta våra cyklar och ställa dem där med batterier i hela dagen. Vår båt bar det lovande namnet Vivaldi.

Vad skulle vi då mötas av i denna stad??

Naturligtvis massor med turister. Vi läste någonstans att Venedig besöks av ofattbara 30 000 000 turister varje år, de flesta dagturister, precis som vi och vi förstår att de pratar om att införa en turistskatt, speciellt på alla de turister som kommer med de enorma kryssningsfartygen och kanske inte ens äter en måltid i staden, eftersom det ingår på båten..

Vi kliver av centralt och går längs vattnet. Den första ”kändisen” vi fick syn på var Suckarnas bro, mellan det forna fängelset och Dodgepalatset.

Sedan kom vi till Dodgepalatset, som varit residens för dogen av Venedig. Det uppfördes 1309-1424. Det är en vacker byggnad i marmor och kalksten från Istrien. Numera är det ett museum, men den här dagen hade vi inga tankar på att besöka några av de berömda byggnaderna runt Markusplatsen då köerna löpte flera hundra meter.

Piazza San Marco eller Markusplatsen får väl kallas hjärtat av Venedig. Här ligger den vackra Basilikan San Marco som har anor från 800-talet.

Kampanilen eller klocktornet är en rekonstruktion från 1912, då den tidigare hade kollapsat tio år tidigare. Tornet är nästan 100 meter högt så här har man säkert en otrolig utsikt över staden, men det fick vi som sagt var inte uppleva.

Markusplatsen var verkligen full med turister.

Vi går bort mot Rialtobron för att ha sett stadens mest kända företeelser. Här gick vi först upp på bron för en obligatorisk selfie...

… innan vi gick ner längs Canal Grande för att få se den vackra bron på riktigt.

Sedan tillbringade vi dagen med att strosa runt bland alla kanaler och gränder och titta på alla som tog en gondoltur. Detta ska vara så otroligt romantiskt men vi tyckte det inte ens såg trevligt ut där gondolerna nästan stod på kö för att ta sig fram i kanalerna.

Många foton blev det i de vackra miljöerna och naturligtvis hann vi med både glass och pizza.

Venedigs röda flagga med Markuslejonet vajade på en del flaggstänger.

Tilläggas kan väl att staden och dess lagun fick status som världsarv 1987.

När klockan närmade sig 17 och vi skulle gå tillbaka till båten hade folkmängden på Markusplatsen avtagit en del så vi gick en ny vända där.

När vi sedan kom hem hade stegräknarna fått jobba ordentligt, men vi var mycket nöjda med beslutet att åka till Venedig och få uppleva denna otroliga stad, byggd på pålar. Ingen vet väl egentligen om Venedig kommer att klara sig eller om den så småningom kommer att ligga under vatten. Vi sjönk trötta ner under markisen och njöt av lite plockmat och ett glas av vårt lokala rödvin (det som var så lokalt att det inte ens hade etikett när vi hämtade det på morgonen). Vi har nog nästan blivit beroende av italiensk plockmat, så gott det är.

1. Ni gjorde verkligen helt rätt att besöka dessa två platser. Och så smart att ta båten in till Venedig. Gott gott med plockmaten och så klart en rödvit rutig duk hihihi Kramkram

1. Självklart dukar vi med en rödrutig duk, det gäller att hålla stilen. Ha,ha…
      Vi blev jätteglada när vi fick se möjligheten att ta båten till Venedig och visst är det skoj att ha varit där. Chioggia var också jättemysigt!

2. Så skönt att mattorna blev som nya igen. Och visst gjorde ni rätt som tog beslutet att besöka Venedig också även om jag tycker att Chioggia kändes behagligare att vandra i när jag jämförde bilderna. Jag har besökt Venedig två gånger och den senaste var det packat med folk och kaos vid båtarna. Italiensk plockmat är definitivt inte fel. Det äter vi ofta efter att ha inspirerats under våra Italienresor. När vi hyrde hus och skulle äta på kvällarna blev det väldigt ofta italienska delikatesser.

1. Det blev besök i två mysiga städer och vi ångrar inte för ett ögonblick att vi besökte Venedig. (Som vanligt ångrar man bara det man inte gjort). Det kommer nog att bli betydligt mer plockmat hemma i vinter, vad gäller ostar har vi en jättefin ostbutik, Falbygdens ost, där vi säkert kan köpa många av våra favoriter.

3. Så skönt att mattorna blev som nya igen. Vissa fläckar är inte helt enkla att få bort.

Venedig är en jättefin och speciell stad som vi inte ångrade att vi besökte. Visst var det väldigt mycket turister men det var absolut väl värt det ändå. För vår del blev det även en tur i gondol och speciellt barnen tyckte det var mycket spännande, ja vi med för den delen.
    Kan tänka mig att plockmat och ett gott rödvin smakade extra bra efter en intensiv tur.

Trevlig torsdag!

1. Vi är också glada att vi åkte till Venedig, en fantastisk stad trots alla turister. Vi sa just att det kommer nog att bli tallrikar med charkuterier och annat plock även hemma i vinter.

4. Trots allt det vackra väljer jag tystnaden på en solstol vid havet, eller en tallrik god mat tillsammans med utelivet på ströget ...

1. Den där solstolen hoppar vi gärna över, men ett par timmar med en bra bok i skuggan av markisen efter en skön promenad kan vi gärna tänka oss.

5. Otroligt vad ni hinner med, inte konstigt att ni var trötta på kvällen, plockmat är gott!

1. I vår ålder gäller det att ligga i så länge vi orkar, ingen vet hur nästa år ser ut. Vi brukar säga att vi får vila när vi blir ”gamla”.
      Plockmat är lättlagat och läckert!

6. Två otroligt spännande ställen. Det skulle vara roligt att återvända eftersom det var i början av 2000-talet vi var där

1. Det är ett par ställen vi har pratat om att besöka i flera år men så har andra resmål kommit emellan. Skulle anta att antalet turister i Venedig har ökat rejält sedan ni var där.

7. Jag hade inte ens hört talas om Chioggia! Så tack för både ny kunskap och fina bilder, på både riktiga och "falska" Venedig.

1. Chioggia var en riktigt mysig bekantskap även om ”riktiga” Venedig ändå är häftigt!

8. Har nu läst om er resa till San Marino och njutit av både text och bilder. San Marino och trakterna runt Venedig har jag besökt en hel del och var här redan på 1960-talet. Då på olika charterresor med flyg med mina föräldrar. Nu var det här i inlägget extra roligt att läsa om Chioggia, en stad där jag aldrig varit. Så vackra bilder från en fin stad.
    I Venedig har jag varit många gånger under årens lopp och på Markusplatsen åt jag på 60-talet på ett café den dyraste banana split jag någonsin ätit. Minnesvärt är det.
    Venedig i sig är ju turistiskt men visst är det en stad som är värd sitt besök- Gondol åkte vi här 1962 men det är första och sista gången-
    Njuter av era bilder härifrån och ler. Mycket kännna igen mig i och mycket nostalgi.
    Stort tack!

1. Skoj att kunna visa dig som är så berest en ny plats att upptäcka. Venedig är riktigt häftigt även om det på sitt sätt är en riktig turistfälla. Kliver man bara iväg ett par kvarter bort från Markusplatsen går det att äta och fika för en hyfsad penning men att betala 1000 kr gör en dryg halvtimmes gondoljärs var inget som lockade oss.

9. Venedig är en stad som jag vill återbesöka, och då gärna spendera tid i Chioggia med. Ett mindre turisttätt Venedig låter ju ljuvligt.
    Jag kan tänka mig att det är lätt att bli beroende av italiensk plockmat. Själv är jag inne i ett beroende av franska ostar efter min resa.

1. Visst är det lätt att längta efter mat man ätit på mysiga utlandsresor, ostarna vi har ätit här nere har smakat gudomligt men ibland inte doftat lika gott. Chioggia var en mysig liten ort väl värd ett besök.

10. Chioggia verkar vara ett fint resmål om man vill ha det lite lugnare än i Venedig . En dag i Venedig kanske är lite lagom och bra med båt så att man slipper leta parkering. Väldigt fina bilder som vanligt och plockmaten gör att snålvattnet rinner till
    Kram från Hjulhuset

1. Chioggia var en mysig ort för ett dagsbesök och det fungerade jättebra att åka båt till Venedig därifrån. Många foton blev det så lite fanns det att välja på till inlägget…

11. Det är ett fantastiskt ställe Venedig med dess gränder man fort kan gå vilse i om man har otur :) När vi var där tog vi också båten över från campingen. Ett makalöst minne att ha med sig resten av livet. Ha det fortsatt bra

1. Tänk vi som nästan tänkt att vi inte skulle åkt dit och det hade vi nog inte gjort om inte båten gått från Chioggia. Det var verkligen en upplevelse, trots att vi ofta fick tränga oss fram, mellan alla turister.

12. Jag älskade verkligen Venedig när vi var där och vill gärna åka tillbaka, trots alla turister. Men skulle otroligt gärna vilja besöka även Chioggia, det ser så mysigt ut.

1. Vi är så glada att vi upptäckte möjligheten att åka båt från Chioggia annars hade vi nog missat fantastiska Venedig.
      Chioggia kändes så typiskt italienskt och var riktigt mysigt.