torsdag 14 september 2023

Camargue

Från Avignon åkte vi söderut. Eftersom vi tycker om att uppleva olika naturtyper ville vi gärna besöka Camargue och förhoppningsvis få se en del av alla de flamingos som finna där.

Vad är då Camargue? Det är Västeuropas största floddelta. Området består i princip av en stor slätt som har en mängd mycket salthaltiga laguner, som är omgivna av vasstäckt marskland. Så en tredjedel av Camargue består av våtmarker och det har blivit en fristad för många fågelarter. Främst är Camargue känt för sina vita Camarguehästar, sina svarta tjurar och sina flamingos.

Vi åkte de 8 milen till Saintes-Maries-de-la Mer, där vi hittat en camping, La Brise de Camargue, som var ansluten till ACSI-kortet.

Det finns även en ställplats centralt och en del parkeringar (fricampingsplatser) i Park4night men gemensamt för dessa var att någon eller flera av kommentarerna berättade att det förekommit inbrott både när de lämnat bilen under dagtid och i något fall försök till inbrott nattetid medan de sov. Vi valde därför campingen som var gigantisk men för en övernattning dög den bra.

När vi försett oss med lunch plockade vi ner våra cyklar och trampade iväg till Parc Ornithologique du Pont de Gau, drygt fem km från campingen. Vägen dit hade breda vägrenar, markerade som cykelbana så det gick snabbt att trampa dit.

I fågelreservatet fanns två slingor, en runda å 2,6 km och denna kunde sedan utökas med ytterligare en slinga på 4,3 km vilket vi självklart gjorde.

Det blev en svettig promenad och vi var glada för att vi lämnat stativ och teleobjektiv hemma , även om det hade varit skoj att ha med vid några tillfällen (men hu så många kg att bära på i värmen). Längs lederna fanns både gömslen och utsiktstorn, så vi hade att göra en god stund innan vi kom tillbaka till utgångspunkten.

Som vi sagt förut är vi inga fågelkännare, men njuta av dem kan vi göra ändå. Visst fick vi se mängder med flamingos, men vi kan inte med bästa vilja i världen säga att de är vackra.

Många var de hur som helst som gick där i det grunda, näringsrika vattnet och försåg sig av läckerheterna. Vi såg också flera sorters häger, bl a gråhäger, ägretthäger och vad vi tror är silkeshäger. (som vanligt tar vi gärna emot tips av de som vet bättre).

En vacker stork poserade så fint för oss och mängder med andra vadarfåglar bl a skärfläckor såg vi på långt håll (nu skulle telezoomen varit med).

Hur gick det då med de övriga kändisarna i Camargue?? Fick vi se några vita hästar och svarta tjurar?

De vita hästarna såg vi tyvärr alldeles för många där de gick i trånga hagar under den stekande solen och väntade på hågade ryttare som ville ut och rida i den härliga naturen. Det såg inte så trevligt ut.

De svarta tjurarna fick vi syn på längs vägen, där en hel hjord gick och betade i en hage. Här i Camargue anordnar man också tjurfäktningar men på ett sätt som t o m vi kan godkänna. Unga män tävlar om att fånga en rosett som fästs på tjurens nacke och åtminstone tjuren kommer inte till någon skada. Sedan kan publiken satsa pengar på vem som ska lyckas och överskottet går till de lokala idrottsföreningarna.

När vi sedan cyklat tillbaka och tagit en välbehövlig dusch blev det lite fortsatt reseplanering under markisen. Vi har många platser vi vill besöka här nere i Provence och södra Frankrike, men känner samtidigt att ska vi hinna njuta av Toscana (som är vårt huvudsakliga mål den här resan) eller ens komma dit, får vi nog spara Provence till nästa resa, kanske när lavendelfälten blommar....

1. Ja, flamingos har allt ett säreget utseende. Och visst fick ni en hel del bra bilder trots att ni inte hade telet med. Det lät ju lite sorgligt med de vita hästarna men den typen av tjurfäktning lät ju acceptabel. Förstår att det finns hur mycket som helst att se och jag förstår att det kan vara svårt att slita sig. Men Toscana är inte fel det heller. Och att komma till Provence när lavendelfälten blommar tycker jag låter som en bra plan.
    Ha nu en fortsatt fin resa på vägen mot Toscana!

1. Nog är de säregna alltid men skoj att se dem. I skrivande stund har vi avverkat ett par platser i Toscana då bloggen släpar några dagar. Visst är det vackert men vägarna upp till små byar är inte att leka med. Tyvärr har vi fått ge avkall på någon plats vi velat besöka men det är fullt på många Ställplatser och parkeringar så då får omplantera lite.

2. Jag hade också betalt några euro till för att övernatta säkrare, så fula är väl dom inte, flamingorna, bilden på den flygande flamingon tycker jag var fin.

1. Nog är det så att snålheten inte får bedra visheten när det gäller säkerhet så valet att ta camping var ganska självklart. Fåglar är tacksamma fotoobjekt (speciellt när de håller sig stilla.

3. Under alla våra somrar på resa i Sydeuropa, var det stora målet för oss, att vi ville uppleva en riktig sommar. Varför vi tillbringade 6- 7 somrar i Italien vet jag kanske inte fullt ut. Jo jag älskade det varma vattnet i Adriatiska havet. Där kunde jag som mest ligga och simma 1 till 2 timmar, ett 100- tal meter utanför allt badliv. Väl inne på stranden igen, läste jag lådvis med böcker. Detta var riktig semester och avkoppling för mig.
    Ni gör tvärtom, ni besöker plats efter plats och skapar intressanta minnen för er. Allt är bra när man stortrivs med det man gör. Lycka till i fortsättningen på er resa.

1. Som vi brukar säga: Visst är det tur att människor är olika och har olika intressen, vilket också kan förändras genom livet. Vi har faktiskt med oss badkläder och vi kan väl hoppas att vi blöter ner dem någon gång på den här resan, men säkert är det inte trots värme i vatten och på land. Just nu ska vi försöka hitta lite vackra fotomotiv i den toscanska landskapet som är så vackert.

4. Det lät som ett mycket klokt val att välja campingen. Det ger ändå en större trygghet för inbrottsförsök är det sista man vill råka ut för.
    Vilket bra stopp det blev även denna gång men jag förstår att ni vill skynda vidare när Toscana är det huvudsakliga målet.
    Den sortens tjurfäktning är okej för mig med. Sedan är det ledsamt med hästar som bara hålls för turisternas skull. Inte det bästa hästlivet kanske...

1. Nog är det så att inbrott är det sista vi vill ha så några euro extra är en billig försäkring. Fågelreservatet blev hur som helst en fin upplevelse.

5. Vad roligt att nu via er återkomma hit till Camargue. Här spenderade jag en hel del tid i min ungdom på olika kurser i franska. Minns djurlivet och häftiga ridturer i detta fascinerande område.
    Kan tänka mig att synen av de hästar ni såg var trist. Men det finns annat. Jag lovar.
    Visst är Provence besöksvärt och kräver sin tid på plats. Och när lavendelblommorna blommar är det ljuvligt.
    Toscana är en annan favorit hos mig och jag följer med glädje med hit.
    Härliga bilder som ger mig många minnen.

1. Provence hoppas vi ska få ett rejält besök vid tillfälle, men det finns många lockande resmål. Jag tror säkert det finns många gårdar med ridhästar som har det betydligt bättre än de vi såg men det här såg inte roligt ut.
      Toscana är säkert underbart på våren när allt är grönt men höstens gula och bruna nyanser har också sin tjusning.

6. Vad fint ni har det och med så fina och färgglada sällskap så blir ju dagen ännu bättre. Tycker ni verkligen fått till fantastiska bilder! Det är tungt att vara ordentligt utrustad vad gäller objektiv, ett mellanting är väl toppenbra!

1. Kul du gillar våra bilder, som vanligt blir en det varierande kvalitet och på resande fot går redigeringen fort och kan säkert höras betydligt bättre. Vi har det så skönt när vi är ute på rull men lockas ändå inte av att vara borta över hela vintern.

7. Vi läste på någon informationsskylt att de reglerade värmen genom att stå på ett ben, sant eller falskt?
    Vi har också sett flamingos med betydligt mer färg, ska visst bero vad de äter.
    Hoppas ni är krya så det inte är sjukdomar som sätter käppar i hjulet för att ge er ut på resa. Vi tar inget för givet längre men njuter då länge vi kan.