tisdag 14 juni 2022

Skolavslutningar och resestart

Veckan som varit har dominerats av skolavslutningar. I torsdag slutade Lars barnbarn, Liam, åk nio så då fick vi efter ett par pandemiår vara med på avslutning i Floby kyrka. Sedan blev det förberedelser för storebror Adrians studentfirande på fredagen. Så skoj att få vara och fira ungdomarnas högtidsdagar.

Sedan var det äntligen dags att packa för vår Islandsresa, som vi ursprungligen bokade i juni 2020, men då fick vi ju påhälsning av ett litet virus, som förändrade det mesta i vår tillvaro. Nu fick vi plocka fram vildmarksbyxor, regnkläder, mössa,vantar och t o m ett par tunna långkalsonger, men naturligtvis också badkläder. Vi har bokat en paketresa hos Vulcanresor, som innebär hyrbil och åtta inbokade övernattningar längs Ringvägen runt Island. På söndagen var det dags att ta tåget upp till Stockholm och nog var vi lite oroliga efter alla skriverier om kaoset på Arlanda, men vi var ändå glada över att vi bokat en hotellnatt på Comfort Hotel Arlanda Airport, så vi är på plats i god tid på avresedagen..

När vi kommer upp till ett soligt Stockholm vid lunch ställer vi in vår packning i förvaringsboxar och tar en skön promenad längs Strandvägen till Nordiska museet på Djurgården.

Nu är det många år sedan vi var här sist, men den enorma statyn på Gustav Vasa sitter precis lika imponerande och blickar ner mot entrén. Statyn skapades av Carl Milles och var klar 1925. Statyn är huggen i ek och rikt bemålad och förgylld. Målningen är utförd av Olga Milles, hustru till Carl. Kungens panna är formad av en bit ekträ från en ek som Gustav Vasa själv lär ha planterat vid sin födelsegård, Rydboholm, i Uppland.

Stockholm är verkligen en vacker sommarstad, men idag lockade främst utställningen Nordens Paris. Här förflyttas vi till haute couturens gyllene era och Parismodets nordligaste utpost - Franska damskrädderiet på NK i Stockholm, 1902 - 1966. Utställningen visas fram till den 18 september. Här visas ett hundratal plagg tillsammans med fotografier, filmer och berättelser om människorna i ateljen.

På hemsidan tas det upp tre höjdpunkter:

Den ikoniska modellen Amphora från Cristóbal Balenciaga. Den beställdes av Karin Ellhammar och bars på Operakällarens invigning 1961. (den mittersta rosa på övre raden).

Filmkostym sydd till Greta Garbo. Ateljen sydde upp hennes kläder till storfilmen, Gösta Berlings saga.

En aftonklänning i silverlamé, som syddes upp till en middag på slottet och var beställd av Karin Ekelund Sachs. (andra från höger).

Sedan tittade vi på utställningen "Come to Norden", där det visades reseaffischer från 1890- 1960. Här speglas några avgörande faktorer för turismen; fritid, välfärd, semester och drömmen om att resa. t o m en affisch om flygresor till Island fanns passande nog.

Den sista utställningen vi tittade på var "Arktis - medan isen smälter". Här får vi se isens historia och framtid, men framför allt de människor som bor i dagens Arktis. Det är en vacker utställning. "Mitt under polstjärnan - Där börjar Arktis".

Snart är det dags att strosa tillbaka till Centralstationen, hämta vårt bagage och ta flygbussen ut till Arlanda. När vi checkat in på vårt hotell, checkade vi också in vårt flyg på nätet.

Sedan tog vi en promenad till terminal 5 för att bevittna det omtalade kaoset.

Trots att det var sen eftermiddag ringlade sig köerna långa och de sista hade säkert någon timme kvar i kön.

Även köerna till bagagediskarna var enorma. vi körde ut bagagetaggar och boardingkort i en automat och förhörde oss om möjligheten att lämna in vårt bagage idag och visst gick det bra. Efter en pizza gick vi tillbaka till hotellet, packade om våra tillhörigheter och vände ytterligare en gång tillbaka till terminal 5. klockan 18 var vi tillbaka på hotellet och så skönt det kändes att "bara" ha säkerhetskontrollen kvar på måndagen, även om det kommer att ta sin tid. Nu lutade vi oss tillbaka med ett glas rött och ser fram emot en spännande resa.

1. Hoppas det gick bra genom säkerhetskontrollen! Och Island står fortfarande kvar på min wish-list, så blir roligt att följa rapporteringen därifrån :)

1. /Anna i Portugal var det som skrev ovan

2. Island har stått på vår önskelista i många år också och äntligen blev det verklighet. Vi kommer att fota massor så det blir nog några inlägg på bloggen vad det lider…

2. Härligt med en tur till Island - ha det toppenbra!

1. Ska bli så spännande! Ha det så gott själva!

3. Så spännande resa ni har framför er. Hoppas ni slipper köerna på Island. Ser fram emot många fina foton. Hälsningar från Maggan och Ingemar

1. Vi hoppas också på en spännande resa med mycket fin natur och då blir det per automatik många foton. En del av dem kommer säkert på bloggen framöver. Ha det så gott!

4. Själv hittade jag inte min bil, efter att ha landat mitt i natten vid ett tillfälle. Jag letade i timmar innan jag hittade den.
    Lycka till på en spännande resa!

1. Det där med att hitta bil kan ha sina svårigheter. Här på Island har vi just konstaterat att nästan alla mindre hyrbilar (och det är många) är silvergrå och inte är det helt enkelt att hitta rätt när det går lite för fort ibland.
      Tack för lyckönskningar. Det blir säkert en fin resa med många naturupplevelser!

5. Det var nog ett smart drag av er att ligga steget före all kö på Arlanda.
    Vilken härlig resa ni har framför er. Vet att mina ägare också har en dröm att besöka Island så de följer med spänning er resa här på bloggen.
    Allt gôtt

1. Då får du berätta för ägarna att vi drömt om den här resan i flera år och blev så besvikna när vi fick ställa in för två år sedan. Hoppas vi kan få till några lockande inlägg och bilder här på bloggen även om det mesta får dröja tills vi kommer hem. Dagarna räcker inte till trots att de är nästan dygnslånga just nu!

6. Tackar, tackar! Bara allt fungerar är det otroligt smidigt med egen incheckning, men vi har varit ute gör att bagsgetaggar inte kommit ut och det trots allt gick bli manuell incheckning…