fredag 3 juni 2022

Fotoklubbsfinal, fukttest och ytterligare en fågelsjö

I tisdags var det dags för Fotoklubbens sista månadsmöte innan sommaruppehållet. I slutet av maj varje år lämnar vi klubblokalen och har vårt möte på något annat ställe. I år var vi hembjudna till medlemmarna Pia och Bengt, som bor underbart vackert några mil söder om Falköping. Tunga moln hotade men vi fick en riktigt fin kväll och så skoj att kunna träffas, 25 personer för umgänge och mat. Det är ju knappt att man vet hur man gör efter de senaste pandemiåren.

Eftersom vi hade bokat in fukttest för Laikan hos Din Husbil i Jönköping tog vi husbilen till mötet för att slippa åka fram och tillbaka (vad gör man inte i dessa tider då dieselpriset stiger varje dag!). När vi hälsats välkomna  började vi sommarmötet med en Fotomara. Det gäller att ta ett foto/tema och dessa ska tas i nummerordning, alltså får inga foton tas om eller tas bort, inte helt enkelt. Så här kan det kanske se ut...

... och här är mina försök.

Sten/Berg

Oskärpa

Levande

Struktur
Sedan bjöds vi på värmande gulaschsoppa och paj med vaniljsås. Det smakade perfekt i den svala kvällsluften. Tänk att det inte kan bli någon sommarvärme snart.

Senare på kvällen fortsatte vi ner till Sandhem, ytterligare en bit söderut. Där har Sandhems Hembygds- och Fornminnesförening ordnat en gratis ställplats nere vid sjön. Det finns två elplatser till de tretton platserna, först på plats får ta dem. Övrig service består av toalett, tömning av husbilstoan, soptunna och en grillplats vid sjön. Så här trevligt välkomnande finns på anslagstavlan.

Enda nackdelen med platsen är att den ligger mellan badsjön och järnvägen så även om tågtrafiken är sporadisk nattetid så hörs tågen riktigt ordentligt. Hur som helst tycker vi det är föredömligt ordnat och den här natten var vi sex husbilar som stannade här.

Nästa morgon åker vi de sista milen till Jönköping och medan fukttesten görs tillbringar vi någon timme med att titta på husbilar, främst Laika och Malibu som finns i sortimentet. Trots att vi tycker vi har det mesta gick vi ut från Din Husbil med en kompakt slangvinda, som ska ersätta vår vattenslang i garaget och två fina rödvinsglas.

Efter ett stopp i Gränna på Countryline, där jag beställde en linnekofta fortsatte vi upp till Naturum Tåkern, ett ställe vi aldrig besökt tidigare.

Vi tar stigen fram till det otroligt vackra Naturum som invigdes 2012. Det är ritat av Gert Wingårdhs arkitektkontor och täckt med vass från Tåkern.

Härifrån utgår flera vandringsleder och även om en del var avstängda p g a fågelskydd fick vi en fin promenad.

I fågeltornet häckade flera svalor och de pilade in och ut med en hisklig fart. Flera holkar fanns också där det var full fart på hyresgästerna.

Eftersom nästan en tredjedel av Tåkerns totala yta består av vassar var det inte konstigt att en del spänger gick som i en skog av bladvass.

Här finns också prinsessan Estelles sagostig, vilken hon fick i doppresent. Längs den finns många olika figurer bl a "grodprinsen".

Vi hade först tänkt stanna över natten på parkeringen här men eftersom vi skulle vara hemma på torsdag middag åkte vi efter en riktig "gofika" söderut igen.

Ytterligare ett stopp blev det när vi kom till Rök, eftersom vi aldrig varit framme och sett Rökstenen, en av Sveriges mest kända runstenar. Den är verkligen stor; Total höjd på stenblocket ska vara 382 cm, men då befinner sig 125 cm under jord. Inskriften med sina 760 tecken anses vara världens längsta runinskrift. Man tror att den restes under första delen av 800-talet och i början av 1600-talet upptäcktes den inmurad i en stenmur.1933 flyttades den till sin nuvarande plats och försågs med ett skyddande tak.

Bredvid stenen finns Riksantikvarieämbetets informationsskyltar, som bl a innehåller tolkning av stenens text. Då förstår man att det inte kan ha varit enkelt att få ut något sammanhang i texten, vilket detektivarbete.

Vi fortsatte till rastplatsen vid Gyllene Uttern, strax söder om Gränna där vi stannade för kvällen, tillsammans med några andra husbilar och kvällen avslutades med invigning av våra fina Laika-glas medan vi studerade rutten för vår nästa resa...

1. En trevlig tur verkar ni haft och visst är Laikaglasen fina🍷🍷?!Önskar er en fin husbilssommar. Chris o Benny

1. Den här gången förenade vi nytta med nöje och många gånger är det lika trevligt att åka ut en kort tur som att åka långt bort. Laikaglasen tycker vi också är jättefina. Nu gäller det bara att hålla dem hela. Våra skåp i husbilen är inte riktigt gjorda för glas med höga fötter.
      En trevlig husbilssommar till er också!

2. Det är inte helt enkelt med fotomara, blir det tredje kortet inte bra får man ta det ändå, eller börja från början med motto 1...
    Vi förstår att ni kör gamla riksvägen, så otroligt mycket vackrare och trevligare.

3. Så fint vid Tåkern Naturum, där har vi inte varit. Vi älskar Sandhem, en plats vi ofta åkte till och vi hade nästan alltid turen att stå helt ensamma. Morgondopp i sjön och en promenad runt densamma, blev en bra start på dagen.

1. Visst är det fint vid sjön i Sandhem. Vi har varit där tidigare men detta var första övernattningen, troligtvis för att vi har lite för nära hem.
      Det här var vårt första besök vid Naturum Tåkern, riktigt fint!