söndag 1 oktober 2023

Mayrhofen - Favorit i repris.

Efter en natt på den härliga vingården i Valpolicelladistriktet var det definitivt dags att vända norrut och lämna Italien för den här gången. För hemresan hade vi inga fasta planer utan hade nog tänkt åka rakt igenom Österrike på icke-betalvägen som löper nästan parallellt med A13. Vi åker mot gränsen och alperna börjar torna upp sig.

När vi sedan kommer till Brennerpasset visar det sig att vår tänkta väg fått begränsning för fordon över 3,5 ton, skyltar som tyvärr kommit upp på många vägar i Österrike. Det var bara att knalla in på ett kontor och lösa ut och ladda en GoBox. När vi sedan åkte vidare i den vackra naturen började vi känna att det skulle vara skönt att göra ett stopp här och andas lite alpluft. Valet föll på den fina lilla orten Mayrhofen i Zillerthal, som vi besökte med husbilen för snart tio år sedan och där B-M var på vandringsresa för många år sedan. Campingen som ligger strax utanför byn hade enstaka platser kvar och vi hade tur som fick en där vi kunde få stå i två nätter. Det blev en ”komma-fram-öl” med underbara vyer.

Nästa dag ska vi naturligtvis ut och vandra lite. Vi går fram till byn där det mesta är sig likt; de vackra balkonglådorna, den lilla kyrkan med geten framför, alla små fina hotell och naturligtvis den stora linbanestationen.

Vi köper en dagbiljett och hoppar in i en av gondolerna.

Det här är verkligen en brant linbana och vi kan nästan inte fatta att gondolerna inte faller neråt. Tack och lov gör de inte det utan vi kommer upp och tar en lite mindre linbana ytterligare en station uppåt.

Idag har vi inte tänkt oss någon längre vandring utan istället ska vi bara strosa omkring och slå oss ner någonstans för att njuta av vackra utsikter. Där vi kliver av linbanan finns en station för diverse äventyrligheter. De hyr bl a ut klätterutrustning och olika cyklar, t ex mountinbikes och specialcyklar för äventyrsbanor. Idag är den mest populära aktiviteten paragliding, där man kan göra en tandemflygning. Vi nöjde oss med att titta på men visst ser det härligt ut.

Vi strosar iväg längs en ”Panoramaweg” där vi stannar vid ett bord med fin utsikt och äter våra lunchmackor.

Sedan går vi någon km åt andra hållet från liftstationen och kommer till Penkentenne, och restaurang Penken på 2095 meters höjd. Naturligtvis blir det apfelstrudel med vaniljsås och en kall öl!

Det blev en härlig dag och vi känner att det vore skönt att åka på en riktig vandringsresa igen, likt den vi gjorde nere i Spanien innan pandemin, där övernattningsställen var bokade och bagaget fraktades mellan hotellen....

Väl hemma på campingen igen blev det en välbehövlig dusch innan det var dags för lite utematlagning och en typisk svensk torsdagsmiddag, ärtsoppa och pannkakor med blåbärssylt.

Nästa dag var det dags att lämna Österrike och vi tog en mindre väg över Achensee, otroligt kuperad i början men med bra vägstandard och fina vyer.

Vips var vi i Tyskland och nu blir det fortsättning följer...

1. Det är ju så vackert i Österrike och vilka fina dagar ni fick.

1. Här hade vi gärna stannat längre men vi behöver åka hemåt och platserna på campingen var bokade. Österrike behöver nästan få enbeten resa men de är lite besvärliga med begränsningar för bilar över 3,5 ton.

2. Österrike är så fint oavsett om det är sommar- eller vintertid. Branta liftar är inget för mig tyvärr så kanske missar jag vackra vyer...

Önskar en god söndagskväll!

1. Synd att du inte klarar av linbanor. Tyvärr missar du nog en del vackra utsikter. Samtidigt förstår jag varför många tycker det är otäckt för börjar man fundera så…
      Österrike är verkligen ett vackert land och en gnistrande vinterdag måste ju vara fantastisk.

3. Österrike är fint. Vi har en goobox och den funkar fint plingar till när den tar pengar från mitt kort. Det är ju så vackert där.

1. Ha, det är bara att bita i det sura äpplet och höra på GoBoxens pling. Värre vi är nästan att många vägar börjar få förbudsskyltar för bilar över 3,5 ton och böterna lär vara dryga. Nu satte vi in GPS så den ledde bort oss från de vägarna, men dom sagt är Österrike otroligt vackert.

4. Ni gör verkligen stopp på fina platser när ni reser genom Europa. De där linbanorna erbjuder verkligen fina vyer!

1. Vi är så nöjda med våra nätter i Mayrhofen. Det är så mäktiga vyer överallt så inte är det svårt att njuta här inte. Tur med vädret har vi ju haft också, bara lite soldis.

5. Tack för alla vackra bilder som ni lägger ut. (saknar oftast en orienteringstavla över var ni är) Jag längtar ofta tillbaka till Österrike och inte minst Kitzbühel. På sommaren klappade jag kossorna på drygt 2000 meters höjd och på vintern åkte jag utför. Hahnenkammrennen på skidor. Vi slutade åka till Österrike när Go boxarna infördes.

1. Skoj att du tycker om våra foton. Kanske något att tänka på, speciellt när det gäller mindre orter, att tala om var vi är. Mayrhofen ligger hur som helst i Zillerthal så vi åkte A13 några mil förbi Innsbruck och sedan söderut in i dalen.
      Österrike är verkligen vackert men börjar bli besvärligt för husbilar över 3,5 ton om man vill åka på mindre vägar.

2. Ett år var vi i Ungern och då gick vi in på en bränsletapp och redovisade vårt reg. nr. Sedan fick vi frågan hur länge vi skulle vara i landet och betalade därefter. Tänk så smidigt och så bra!

6. Jag som just varit i alperna kände mig som hemma bland de vackra vyerna. En färd i linbana ger väldigt fina vyer. Och så klart att det ska vara ärtsoppa och pannkaka när det är torsdag :)

1. Visst är alpernas vyer vackra! Vi skulle bara strosa runt lite men innan vi var hemma hade det blivit en bit över milen och vi bara njöt.
      Ärtsoppa och matjessill är något som alltid följer med oss i husbilen., lättlagat och gott!

7. Det är synd att alla dessa 3,5 tons förbudsskyltar kommit upp, vad jag förstår i princip överallt i Österrike. Vi märkte av att de började poppa upp när vi var där sist, 2019. Blir ju svårt att ta sig fram till de mindre orterna då det är så.
    Ni har verkligen lyckats fånga allt det vackra i bilderna. Zillertal, är en av de vackraste dalgångarna. I min ungdom, åkte vi sommarskidåkning uppe på glaciären i Hintertux, som ligger lite längre in i dalen. Kram till er

1. Nog är det tråkigt med alla förbudsskyltar. Nu åkte vi ju bara hit men antar att de finns över hela landet. Zillertal är fin och Hintertuxglaciären besökte jag när vi var på vandringsresa för ca tjugo år sedan. Visst är Österrike otroligt vackert!
      Kramkram

8. Österrike är otroligt vackert! Förstår att ni mest ville njuta och ta in allt det vackra. Det är synd med alla förbudsskyltar som poppar både här och där, samtidig som jag kan förstå ortsbefolkningen eftersom det är såna mängder med husbilar nuförtiden.

1. Vi har också förståelse gör de boende i byarna längs landsvägarna. Massor med husbilar och inte minst lastbilar som inte vill betala dyra vägavgifter. Hur som helst är det ett otroligt vackert land!

9. Förstår er! Återigen stor igenkänning för mig. Har vandrat här en hel del sommartid (förr) och åkt mycket skidor i trakterna vintertid. Alperna och omgivningarna både här och i Schweiz är favoriter. Jodå, franska och italienska alperna också. Alla med sin charm-
    Njöt av att hänga med er här.
    Stort tack!

1. Visst är alpvärlden fantastisk. Jag kan tänka mig att det är vackert på vintern. Tyvärr har jag aldrig varit någon utförsåkare, även om vi åkte uppåt Sälen några år när tjejerna var yngre och Lars med familj hade sina favoritställen norrut i Sverige.
      Vi njöt verkligen av dagarna i Mayrhofen.