fredag 6 oktober 2023

Goslar, Ludwigslust och Schwerin - Tre stopp på vägen till Rostock

När vi lämnade Bamberg hade vi bokat färjebiljett från Rostock till Trelleborg så nu har vi bara ett par dagar kvar på vår husbilsresa för den här gången.

Eftersom vi aldrig besökt Goslar tillsammans tänkte vi göra ett stopp där. Vi kör dit på morgonen från Camping Prahljust uppe i Harz och parkerar på ställplatsen/husbilsparkeringen på Astfelder Strasse, vilken finns i Park4night. Det är en kommunal gratis ställplats utan någon service men med ett centralt läge.

Härifrån har vi bara en km promenad fram till Goslars historiska stadskärna, vilken tillsammans med silvergruvan i Rammelsberg togs upp på UNESCO:s lista över världsarv 1992.

Goslar grundades år 922 av Henrik I och blev en viktig ort i det tysk-romerska riket. På 1300-talet blev staden en "fri riksstat" och medlem i Hansan. Goslar ligger i utkanten av Harz och med sina många kyrkor, mer än 1 500 korsvirkeshus och gamla kullerstensgator är det verkligen en mysig stad att strosa runt i och just det tycker vi är det bästa med staden.

Man kan verkligen titta på alla fina detaljer på husen, vackra fasader och fint målade och utsmyckade dörrar.

Naturligtvis söker vi oss till marknadstorget där Lars varit på julmarknad för många år sedan, en riktigt mysig sådan. Då bodde han på det fina Hotel Kaiserworth här vid torget. Huset är byggt i slutet av 1400-talet och riktigt vackert.

Mitt på torget finns en fontän med Goslarörnen.

Torget är omgivet av fina hus bl a det gamla rådhuset. Det byggdes mellan 1295 och 1326 och anses vara ett av de äldsta bevarade rådhusen i tysktalande länder. Idag är ett informationscentrum inrymt här.

Den fina kyrkan, Marktkirche Sankt Cosman und Damian fick vi tyvärr inte gå in i, troligen var det gudstjänst när vi var där.

Vid torget kan man också vid vissa tider se ett fint klockspel, med figurer som kommer ut ur luckor. Detta har vi sett tidigare men idag lyckades vi inte passa rätt tider.

När vi tittat oss mätta på Goslar fortsatte vi norrut och när det var dags att söka en plats för övernattning föll valet på Ludwigslust, en stad fyra mil söder om Schwerin. Här fanns en ställplats med plats för 15 bilar som fått mycket bra omdömen i Park4night. Den har möjlighet att tömma toalett och gråvatten, samt fylla vatten och ha tillgång till ström (vatten och ström kostar extra). Platserna är väl utmärkta, bilarna står på stenläggning och har en liten gräsplätt utanför, som vi visserligen inte utnyttjade idag då det började regna. Platsen kostar 10 € efter 1/10 (12 € under högsäsong).

Ställplatsen ligger alldeles bredvid stadens största sevärdhet, Schloß Ludwigslust. Slottet uppfördes på 1770-talet och räknas till det största i sitt slag i Nordtyskland och kallas även Mecklenburgs Versailles. Vi hade tänkt ta en promenad i slottsparken men ett ösregn gjorde att det blev kortspel i husbilen istället. Nästa morgon höll det nästan upp så det blev en rask promenad för att se hur slottet såg ut.

Slottskyrkan i bakgrunden är numera Ludwigslusts stadskyrka.

Sedan fortsätter vi norrut mot Schwerin, en stad som vi flera gånger tänkt besöka, men det har aldrig stämt. Nu hade vi inte heller så mycket tid, men ett stopp med en promenad till slottet skulle vi ändå hinna med. Vi gick genom slottsparken som säkert är riktigt vacker på sommaren, men nu höll de flesta blommor på att vissna och hösten började göra sig påmind.

Slottet är verkligen ett riktigt sagoslott med oräkneliga tinnar och torn. Det första slottet byggdes redan på 900-talet men slottet vi ser idag stod klart 1857. Det finns möjlighet att besöka slottet och gå runt i salarna, men det var inget vi gjorde idag.

Vi fortsatte efter en skön promenad till vår sista övernattning innan vi åkte upp till Rostock. Det blev en riktigt fin ställplats i byn Neukloster.

Här fick vi lära oss att det glada "Morgen" vi mötts av under resan genom Österrike och Tyskland här uppe i norra Tyskland bytts ut mot ett "Moin".

Nästa dag hade vi tänkt ägna oss åt lite skafferishopping i Rostock innan vi åkte till hamnen för en sista  övernattning innan färjan gick hem i arla morgonstund. Nu blev det inte som vi tänkt oss för vad vi inte kollat upp var att 3 oktober är Tag der Deutschen Einheit. Det är alltså Tysklands nationaldag sedan 1990 och firas till minne av att återföreningen mellan Västtyskland och det tidigare Östtyskland fullbordades detta datum 1990. Alltså var allt stängt, t o m Calles, där vi tänkt handla en del. Border Shop var nog den enda öppna affären i hela Tyskland, men vi som även tänkt handla lite frukostmat och frukt fick försöka tömma skåpen denna sista dag.

När kvällen kom körde vi till hamnen eftersom klockan skulle ringa 05:00 på onsdagsmorgonen. Det blev ett riktigt oväder med vindar upp mot 20m/s och rikligt med regn.

Tack och lov mojnade vindarna lite på morgonen så färjeöverfarten blev riktigt hyfsad även om de här färjorna inte är speciellt roliga. På onsdagskvällen kunde vi alltså köra upp framför huset och bara konstatera att vi haft en alldeles underbar resa och att det trots allt är skönt att vara på hemmaplan. Det är väl variationerna i livet som gör det så härligt!

1. Välkomna hem får jag börja med att säga!
    Det var ett rejält oväder ni råkade ut för kvällen innan ni skulle åka färjan. Skönt att det mojnade lite. Och ytterligare fina städer hann ni besöka också. Slottet i Schwerin såg verkligen fint ut. Den slottsträdgården skulle vara fin att besöka under vår/sommar.
    Tack för fina reseberättelser och vackra bilder som gett mycket inspiration.

1. Tack och skoj om vi kunnat ge lite inspiration!
      Trots allt är det skönt att komma hem också även om det blev till ett riktigt höstrusk! Det blev några korta stopp på vägen upp mot Rostock, av någon anledning blir det ofta så när slutmålet är i sikte.

2. Det blev tre trevliga stopp på hemvägen och inte bara en transportsträcka. Harz är fint och Goslar har vi besökt men det var länge sedan. Lite snopet att allt var stängt den 3:e för annars tycker jag att gränshandelsbutiken har öppet nästan alltid.
    När det gäller linjen Rostock - Trelleborg är den gräsligt tråkig så vi väljer att åka Rostock - Gedser i stället och köra genom Danmark. Det fungerar lika bra med tanke på att vi bor i Södra Skåne. Skönt att resan blev dräglig för med sådana vindar kan det gunga rejält.

Välkomna hem och trevlig fredag!

1. Visst är färjan mellan Rostock och Trelleborg vansinnigt tråkig men ett prisvärt alternativ. Vi tog med var sin bok och slog oss ner i ett par fåtöljer så det gick ok. Vi har aldrig skaffat någon brobizz så för vår del blir broarna ett riktigt dyrt alternativ. Vi hade tänkt handla en hel d ett l på Aldi men av det blev det intet, men inget att hänga läpp över.

3. Välkomna hem till hösten med första frosten i morse, hos oss. Tack för alla fina bilder och berättelser under eran resa, jätteroligt att fått följa med. Ludwigslust har vi varit till två gånger och hade turen att besöka slottet.
    Kram

1. Såg någonstans att ni haft nattfrost. Här har vi ösregn och kraftiga vindar så idag har vi knappt varit utanför dörren. Det blev bara en övernattning för oss i Ludwigslust, vädret inbjöd inte till någon promenad i parken och tid hade vi knappt att gå på tur i slottet.

4. Tack för era fina bilder och utförliga reseberättelse. Välkommen hem till Falköping och andra temperaturer än ni haft under resans gång
    / Hjulhuset

1. Tack,tack! Lite skillnad på temperatur och nederbörd blev det när vi kom hem. Idag har vi knappt varit utanför dörren, men högarna med tvätt har börjat minska lite. Nu ser vi fram emot lite bättre väder så vi kan städa ur husbilen och tvätta den.

5. Vi gillade Goslar och även Schwerin. Den senare stod vi i några dagar och cyklade runt sjön bland annat. Slottet är mäktigt. Förstår ni haft en skön och intressant resa!

1. Goslar är verkligen en mysig stad och Schwerin kan vi tänka oss att åka tillbaka till någon gång när vi har lite mer tid, låter härligt sttcykla där längs sjön.
      Vi är verkligen nöjda med vår resa och nu skulle vi vilja ha några dagar med hyfsat höstväder för att komma ut några nätter till innan vi ställer in bilen i vinteridet.

6. Ja, vilken härlig resa ni haft och ett härligt avslut tycker jag, tack för att vi fick följa med!

1. Vi är så nöjda med vår resa och skoj att ni följt med på bloggen. Nu är det bara det tråkiga tvätt - och stödarbetet kvar men det får vänta tills det slutar att regna på tvären.

7. Välkomna hem efter en fin resa som verkar ha gett er många fantastiska minnen och foton.

1. Tack!
      Det blev en riktigt fin resa med många upplevelser även om det tar ett litet tag innan vi landat i vad vi upplevt!

8. Välkomna hem! Förstår att ni haft en fantastisk resa.
    Det har verkligen varit väldigt roligt, givande och intressant att haft förmånen att följa med på er resa. En del av resmålen har jag besökt, mest i Frankrike, Italien och Österrike. Vad gäller Tyskland är jag ganska oberest där
    men inser att det finns en hel del att se och uppleva. Förr har annat lockat mer.
    Tycker ni varit väldigt bra på att hitta trevliga platser för natten som inte känts som stenöken och där alla husbilar står tätt.
    Önskar er nu fina dagar hemma och kanske kommer det fler inlägg från resan,
    Många fina bilder har ni bidragit med tillsammans med intressant text och att läsa har varit ett sant nöje.

1. Tack, visst har vi haft en härlig resa men samtidigt är det skönt att vara hemma igen. Vi tycker det är skoj att du följt oss på resan och glatt oss med fina kommentarer. Något mer inlägg som en sammanfattning av resan kommer nog när vi får samlat ihop oss.

9. Så roligt att få följa med på er resa, många platser kände vi igen och en del av dem vill vi gärna återvända till och andra platser var nya för oss och en del av dem finns nu på vår önskelista. Vi önskar er en härlig höst. Tack för inspirerande berättelser!

1. Så skoj om vi kan inspirera till nya resmål, precis som vi blir inspirerade när vi läser er och andras bloggar. Vi är riktigt nöjda med vår resa så nu blir det att planera nya…..