fredag 13 oktober 2023

Vår historia som husbilsåkare

När vi var ute på vår Europaresa och scrollade igenom de bloggar vi brukar följa hade Helena och Peter på Freedomtravel ett inlägg om hur deras husbilsliv började.
https://www.freedomtravel.se/2023/09/sa-borjade-husbilslivet-for-oss/ Många hade skrivit kommentarer om sin husbilshistoria så vi kände att detta var något vi också ville göra nu när vi kommit hem och har tillgång till lite gamla fotografier.

När vi träffades våren 2011 hade vi båda en gedigen campinghistoria. Lars hade semestrat med husvagn, mestadels i Norden men även vid något tillfälle ute i Europa, sedan 1974 och den sista husvagnen sålde han när han blev änkeman något år innan vi träffades. Jag (B-M) har tillbringat mina semestrar sedan jag var barn i först tält och sedan husvagn. Vår egna husvagn köpte vi 1987 och året efter stoppade vi in tre barn i baksätet och drog ner till Istrien för några härliga veckor med sol och bad. Sommaren 1994 hamnade vi på Johannesviks Camping i Kungshamn och där blev det säsongsplats i fortsättningen. Efter tio år byttes husvagnen ut mot en villavagn, vilken jag hade 50% i när vi träffades och där tillbringade vi vår första sommarsemester.

Johannesviks Camping, 2011

När vi diskuterade hur vi ville resa kände jag att husvagn inte var något alternativ så vi började så smått att titta på husbilar, något som ingen av oss hade någon erfarenhet av. I september hittade vi en Roller Team, från 2004, i en annons på Blocket. Den var 6,25 m lång och blev vår lilla pärla. Den hösten hann vi bara med en premiärtur till Borensberg och Söderköping, samt ett besök på skördemässan på Öland.

Borensberg, 2011

Sedan blev den vår följeslagare på resor från Lofoten i norr till Cinque Terre i söder.

Lofoten, 2012

Verona, 2014

När vi kom hem från vår Europaresa 2014 hade vi verkligen insett att husbil var vår grej, men att vi behövde ett större garage, eftersom även jag då hade börjat spela golf och vi ville ha med golfklubbor och en del annat. Hos Husvagns Svenssons i Lidköping hittade vi då vår Bürstner Ixeo från 2010 och plötsligt hade vi en husbil som hade det mesta vi kunde önska oss. Det blev många härliga resor med den både norrut i Sverige och ut i Europa, där den sista långresan blev till Spanien och norra Portugal hösten 2019.

Franska landsbygden, 2016

Trogir, Kroatien, 2018

Sedan kom pandemin och när vi började åka våren 2020, kände vi att en del inte fungerade som vi ville och då kom frågan om vi skulle byta husbil igen eller lägga ner en hel del pengar på den vi hade. I juni 2020 fick vi då hämta ut vår Laika Ecovip, 2019, och nu känns det som om vi får sköta om den här bilen och den får bli vår husbil. Den har hittills tagit oss från Nordkap i norr till Toscana i söder.

Nordkap, 2022

Toscana, 2023

Den är väl ingen direkt vinterbil, men hittills har vi satt husbilarna i vinteride och det känns nog som om det är något vi fortsätter med.

Även om vi tycker om att resa på andra sätt också och har blandat husbilsåkandet med bl a ett par resor till Afrika, till Mexico, Jordanien, Island, en del storstäder och soliga öar så är nog husbilen det sättet vi trivs allra bäst att resa på. Ibland när vi haft annat som har hållit oss hemma har det hänt att vi bara packat ner lite mat och åkt ett par mil bort till Hornborgasjön eller Kinnekulle för en eller två övernattningar just bara för att få känna den härliga känslan av frihet som husbilen ger oss.

Stenbrottet, Kinnekulle, 2022

Trots att det bara är en dryg vecka sedan vi kom hem från fem veckor på rull har vi börjat planeringen för nästa års resor. Innan dess hoppas vi på några småturer före den alltid lika sentimentala turen till vinteridet.

1. Så intressant och trevligt att läsa om hur det blev husbil för er del och hur rätt det blev. Tänk vilka resor ni varit ute på! Själv tyckte jag det var både roligt och inspirerande att följa er senaste resa. För två år sedan blev det husvagn för vår del och det var ett impulsköp. Ingen av oss hade erfarenhet av camping- eller husvagnslivet men vi blev inspirerade av en bloggvän som har husvagn. Vi funderade på husbil också men eftersom vi ville kunna betala kontant utan lån så kom vi fram till att då fick vi "nöja oss" med husvagn. Det blev en ny Knaus som vi trivs ypperligt i. Säsongsplats är absolut inget för oss vi vill se oss omkring. Vi bor ju vid fantastiska stränder och dem väljer vi inte bort sommartid. Hittills har det blivit Sverige, Danmark och Tyskland och vi har inte ångrat oss en sekund. Vår hund stortrivs dessutom i husvagnen och älskar att åka bil. Nu är vagnen tömd för denna säsong.

Önskar en fin helg!

1. Vad härligt när ett impulsköp blir så lyckat! Vår husbil var väl också lite av ett impulsköp, men det värsta som kan hända är väl att man får sälja den om man inte tycker det är något som passar. Vi hoppas på någon mer tur innan vi ställer in husbilen och sedan får det gärna bli vår fort som ögat….

2. Roligt att läsa om er husbilsresa! Vår var intensiv och kort, men verkligen ett minne för livet och dessutom en förutsättning för att vi idag bor i Portugal. Blir roligt att se var er planering för nästa år tar er. PS. Det finns fina golfbanor i Portugal ;)

1. Nog vet vi att det finns fina golfbanor i Portugal och främst Lars är riktigt sugen på en golfresa. Jag är mest orolig för hur det går med min axel, som inte mår så jättebra, men den som lever får se…
      Nästa år ska vi förhoppningsvis vända riktigt långt norrut om allt går som vi tänker.

3. Så roligt att läsa om er väg till husbilsägare, i synnerhet för mig som aldrig haft varken husvagn eller husbil. På senare år har vi pratat om att någon gång hyra en husbil och jag måste säga att jag blivit ännu mer sugen på det efter att jag börjat följa er blogg. Er senaste resa var fantastiskt rolig att följa.

1. Så skoj om vi inspirerat till det här sättet att resa. Visst kan det vara smart att hyra husbil och se om det är något som passar.

4. Vilket trevligt inlägg. Vilken frihet att ha husbil under sina resor och kunna göra spontana stopp längs vägen.

1. Vi tycker så mycket om att känna den totala friheten att stanna var vi vill, åka vart vi vill osv. Sedan finns det ju andra som inte alls känner för att stanna på olika ställplatser utan vill ha det mer välordnat och organiserat. Sådan tur att vi är olika.

5. Husbil Kors och Tvärs14 oktober 2023 kl. 15:46

Roligt att läsa om er husbils (camping)-historia Vi har varit husbilsåkare sedan 2001 så vi har hängt med ett tag och sett hur antalet husbilar ökat. Många länder har vi besökt och många mil bakom ratten har det blivit Och många minnen ligger placerade i foton och på andra sätt. Visst är det vemodigt när det är dags för vintervila

1. Ni har verkligen många års husbilshistoria i bagaget. Vi tycker det är ett härligt sätt att resa på men hur skönt det än är att vistas i värme på vintern så lockar det inte riktigt att övervintra i husbilen (och snart finns det väl inga platser kvar att göra det på heller).

6. Ja då är vi jämlika. Vi började också med husvagn 1974 och husbil 1999. Hela mitt liv, många, många resor, husvagnar och alla husbilar har jag dokumenterat i min bok, samt min blogg sedan 2007.

1. När vi tittar tillbaka kan vi inte förstå vart åren tagit vägen, men det är väl som någon sa att tiden går fort när man har roligt!
      Skoj att på olika sätt ha dokumenterat resandet med och utan husbil.

7. Vad roligt att läsa om hur ert intresse för camping och husbil började. Och mycket har ni sett och upplevt. Har testat husbil 10 dagar på Nya Zeeland och i 10 dagar i Australien och det var riktigt bra. Men någon campingperson är jag inte. Har också korsat USA från väst till öst i en Volkswagen camper, i yngre dagar. Väldigt spännande.
    Däremot har vi seglat en hel del och i båten upplevt liknande frihetskänsla. Men vi har sällan legat i gästhamnar dit många söker sig. Friheten med båt har just varit seglingen och natursköna vikar utan att det finns mer än ett par andra båtar i närheten. Helst inga alls.
    Vad gäller resor har det blivit en del resor med bil och då har vi hyrt efter vägen. Men sedan många år tillbaka blir det ofta flyg till destinationslandet och sedan tåg, buss eller bil som tar oss vidare. Passar oss bra.
    Jag kan förstå frihetskänslan med husbil, men just campingplatser , där en står tämligen tätt bredvid varandra, är inget för mig. Däremot, de mindre "privata" platserna ni har visat från er nyligen gjorda resa gillas.
    Likaså att ni snabbt kan ge er iväg några mil hemifrån och ha huset med er.
    Är så tacksam över att hänga med på era turer och gör det så gärna.

1. Vi kan förstå att man kan få samma frihetskänsla med en båt som med husbil, trots att vi definitivt inte är några båtmänniskor. Det räcker så bra med en liten dagstur ut till någon ö när vi är hos våra vänner i Kungshamn. Vi tycker väl inte heller om att stå tätt men ibland, speciellt i städer kan ställplatserna se ut som en vanlig parkering och då är det bara att gilla läget. Drömmen är naturligtvis en Fricamping vid något vattendrag i Norrland där man bara kan njuta och förhoppningsvis blir det något sådant nästa sommar…..

8. Så roligt att läsa om hur ni blev med husbil. Bytt tre gånger har även vi gjort. De sägs att det är först när du skaffat din tredje husbil som du är nöjd. Kan nog hålla med för vi har ju haft vår 3:e bil i 13 år och nu får den hänga med tills vi slutar resa.

1. Vi känner också att den här husbilen får bli vår sista trots att den haft ganska många skavanker. Inte vet vi hur många år vi kan fortsätta åka även om vi naturligtvis hoppas på åtskilliga år.
      Det är verkligen det ultimata sättet att resa!