tisdag 3 oktober 2023

Bamberg - Ett vackert tyskt världsarv.

När vi lämnade Österrike och fortsatte upp i Bayern tänkte vi besöka Bamberg, som vi prioriterade bort förra våren då vi åkte runt här nere. Eftersom dagen gick mot sen eftermiddag sökte vi i Park4night efter en övernattningsplats på inte alltför långt avstånd från Bamberg, då vi förstått att den mest centrala ställplatsen ofta blir full ganska tidigt på dagen. Då hittade vi Schmausenkeller, en privat ställplats på ett ölbryggeri med en biergarten och matservering.

Här står man gratis på deras parkering, förutsatt att man anmäler sig i restaurangen och äter en måltid här. Det passade oss bra eftersom vi började bli ordentligt hungriga. Vi trodde knappt våra ögon när vi kom fram och fick se en nästan full parkering och många cyklister där och detta på ett ställe ”mitt ute på ett gärde”, några km från närmsta bebyggelse och detta en vanlig torsdagskväll. Fina bilar fanns det också att beundra.

Vi festade loss på en halv grillad kyckling med pommes, resp en currywurst med potatissallad. Till det varsin halvliter av deras öl. Allt till det humana priset 20,50 €. (Finlir som sallad, grönsaker och andra nyttigheter får vi äta en annan dag).

Här sov vi gott och nästa morgon körde vi de 2-3 milen mot Bamberg. Efter affärsbesök på MediaMarkt (ny datamus) och Lidl körde vi till ställplatsen vid floden Regnitz och strax före 11 på förmiddagen fick vi den absolut sista platsen på en överfull ställplats, tack vare att grannen, en trevlig tysk, som just kommit erbjöd sig att flytta en liten bit. Här ingick färskvatten, tömning av toalett och gråvatten samt wifi. Ström kunde köpas om man önskade. Vi betalade 15€/24h.

Bamberg är verkligen en stad med gamla anor. 1993 blev den ett av UNESCO:s världsarv på grund av sin medeltida utformning och sina väl bevarade historiska byggnader. Staden klarade sig väl också under andra världskriget.

Vi tog en promenad längs floden och fram till stadskärnan och först kom vi till stadens mest kända byggnad, det gamla rådhuset. Det ligger mitt i floden Regnitz och omges av forsande vatten på alla sidor. Rådhusets väggar är täckta med vackra målningar, som har gjorts om på senare år.

På ena sidan finns en utbyggnad i korsvirkesstil. Det är så vackert och inte är det konstigt att det hamnat som motiv på det mesta och vill man kan man pussla ihop ett 1000-bitars pussel med motivet. Idag fungerar byggnaden som ett museum för porslin.

Vi letar oss fram till Turistinformationen, där vi får en karta och tipset om att börja vår rundvandring högt uppe på Domplatz där naturligtvis domkyrkan ligger. Det är en enorm kyrka, som först byggdes av kejsar Heinrich II och invigdes 1012. Den brann sedan vid två tillfällen innan den nuvarande kyrkobyggnaden invigdes 1237.

Högaltaret är från 1974 och i brons.

I mitten av koret står biskopsstolen och bakom den finns påven Clemens II grav. Den enda påvegraven norr om Alperna.

Helgongraven med Heinrich II och hans gemål Kunigunde skapades 1513.

Bakom domkyrkan ligger Gamla domstolen och innergården kantas av vackra korsvirkeshus, vilka inrymmer Historiska muséet.

Vid Domplatz ligger också Nya residenset, som var residens för biskoparna efter 1600-talet. Det är en stor byggnad och går man rakt igenom den kommer vi till dess rosenträdgård, som säkert är riktigt fin på sommaren. Nu blommade endast ett fåtal rosor men vi var mer intresserade av utsikten över staden som man får här uppifrån.

Vi fortsätter sedan promenaden ner mot floden och följer den fram emot centrum. Då får vi fina vyer över ytterligare ett område som kallas ”Lilla Venedig” eller Klein-Venedig, en koloni med fiskarhus från 1800-talet, som ligger på motsatta stranden. Idag ser det ut att vara ett riktigt charmigt område.

På vår väg passerade vi St. Elisabeth´s kyrka. Denna utvändigt ganska oansenliga kyrka fick 2020, genom donationer flera vackra glasfönster gjorda av konstnären Markus Lüpertz. Tyvärr låg solen på så det var nästan omöjligt att fotografera de moderna fönstren.

Nu när vår rundtur började gå mot sitt slut kändes det perfekt att slå oss ner med ett glas vitt på en uteservering i Gamla Stan och bara njuta av omgivningarna och folklivet.

Eftersom Bamberg räknas som en av ölets huvudstäder gick vi in i en livsmedelsaffär för att botanisera lite bland ölsorterna. Här finns de två kvarvarande rökölsbryggerierna i världen, Spezial och Schlenkerla, så en sådan fick naturligtvis följa med även om det inte låter direkt välsmakande. Där bland hyllorna fick vi hjälp av en kvinna som hörde våra diskussioner och hon rekommenderade några sorter som vi plockade med oss.

Det blev en fin dag i den vackra staden och vi kan bara konstatera att ju fler platser vi besöker i Tyskland och ju fler tyskar vi kommer i samspråk med, desto bättre tycker vi om landet, som förr till stor del fick fungera som ett genomfartsland, men troligen kommer att bli huvudmålet för nya resor.

1. Ni fick ju i alla fall lite gräslök på moset :) Bamberg.. känner igen namnet och vissa av husen. Men jag har tydligen inte varit där :) Roligt att få följa med er.

1. Oj, tänkte inte på gräslöken!🤣
      Bamberg var en riktigt mysig stad att strosa runt i och väl värd ett besök.

2. Jag upphör aldrig att fascineras av Tyskland. Det finns så enormt mycket att uppleva där! Kul ni hittade ett bryggeri (fick en minnesbild av Strandkorgen när vi satt på ett bryggeri och enades om att de alkoholfria sorterna var godast)

1. Tyskland är verkligen ett häftigt land med många naturtyper och otroligt många fina gamla städer. Vi kommer också ihåg bryggeriet på väg ut mot Rügen, inte var de goda deras nya ölsorter. De här har vi smakat på till maten och damen gav oss bra rekommendationer. Det rökiga ölet får stå till sig tills vi kommer hem….

3. Men ... så roligt det var att få följa med till Bamberg. Vilka vackra byggnader och vilken mysig stad att strosa runt i. Som sagt, det finns mycket att se i Tyskland. Log igenkännande när jag såg bilden på currywursten. Sådan blev det för mig också vid något tillfälle.

1. Bamberg uppfyllde alla våra högt ställda förväntningar. Det var en riktigt fin stad, som gjord att strosa runt i.
      Currywurst och andra tyska korvar är riktigt goda även om vi känner hur kolesterolet sprutar omkring dem….

4. Under flera av våra resor söderut blev Tyskland bara en transportsträcka tyvärr men det är dags att tänka om. Det finns väldigt många fina städer att besöka i Tyskland så landet förtjänar mer än så. Bamberg ser väldigt fint ut och den staden har vi inte besökt. Så många vackra byggnader och dessutom en påvegrav. Inte illa!

1. Vi har också använt Tyskland som genomfartsland men de sista åren har vi besökt många platser i landet men har ännu fler kvar värda att besöka. Bamberg blev ett fint besök, en riktigt trevlig stad att strosa runt i.

5. Ytterligare en stad vi inte besökt . Vi kan bara konstatera att det finns så många fina resmål att vi får skynda oss eller bli väldigt gammal om vi ska hinna med. Grönsakerna kanske gömde sig i potatissalladen som lök och gurka hi hi
    Kram från Hjulhuset

1. Ja, nog behöver vi bli gamla och få vara friska för oj vad många ställen det finns som lockar till besök.
      Grönsakerna får vi nog tugga på när vi kommer hem, men som någon kommenterade var det ju faktiskt gräslök på potatissalladen.

6. Tyskland är ett trevligt land med god mat o dryck och mycket fint att titta på. Tänk att det skall vara så knôkafullt överallt. Känner som ni, kanske blir det mer än en genomresa nästa gång.

1. Vi har de senaste åren gjort ett par resor just ner till Tyskland men även då varit tvungna att prioritera bland alla ställen vi vill besöka. Det får nog bli fler resor med olika delar av Tyskland som mål.

7. Vilka vackra hus! Ytterligare en plats att besöka. Ni har så rätt Tyskland har för oss bara att komma snabbt igenom. Vi får nog ta och tänka om. Snart är vi också på väg.

1. Bamberg var verkligen en mysig stad som vi kan rekommendera ett besök i. Förra året hade vi tänkt åka dit men dagarna räckte inte till. Nu har vi krupit i säng uppe i Rostock för i morgon bitti ringer tidiga klockan och färjan går 07:30.

8. Tyskland har verkligen många fina platser att besöka. Det visade ni tydligt med bilderna från Bamberg, en stad vi inte har besökt. Spännande med en rökig öl, har bara testat rökig whisky.

1. Bamberg var riktigt mysigt och oj vad många fina platser det finns här. Nu får vi nog en blåsig färjeresa hem för det blåser så det tycker i hela husbilen. Hoppas det mojnar lite innan vi lättar ankar.

9. Åh, Bamberg er så fint! Och Tyskland är så värt en massa besök!!

1. Vi håller med er att Tyskland är ett otroligt trevligt land och vi har massor med ställen som vi vill besöka där.
      Bamberg tyckte vi mycket om och eftersom vi fick prioritera bort det förra våren blev det ett givet stopp på vår väg hemåt.

10. Vilken tur ni hade med platsen i Bayern- Extra roligt att nu få lite mer av Tyskland, ett land jag inte direkt dragits till. Inte hitintills. (Annat än Moseldalen, Berlin och trakterna kring Rehn. ) Andra länder har lockat oss mer.
    Bamberg kände jag inte till så det var med glädje jag följde med runt här. Så fina bilder från fina miljöer.
    Och så trevligt berättat.
    Roligt med så mycket öl! Roligt att ha med sig en del hem.

1. Det är nog de sista åren vi har börjat inse vilket fantastiskt land Tyskland är. Tidigare har det inte lockat oss alls.
      Bamberg var en riktig liten pärla och som under hela resan hade vi en fantastisk tur med vädret. Vi har många tyska orter som vi vill besöka så kanske blir det ett par veckor där till våren.