tisdag 9 maj 2023

Street Art i Strömstad - En rundvandring i staden.

När vi kom till Lagunens Camping fick vi en bunt informationsbroschyrer om campingen och om Strömstad. I den ena hette en artikel "Konst för alla" - Artscape kom till Strömstad. Den handlade om Street Art projektet Artscape Lighthouse som under tre veckor av försommaren 2022 förvandlade 11 av stadens husväggar. Temat var människan och havet. Eftersom vi verkligen är förtjusta i gatukonst bestämde vi att ta en cykeltur den knappa halvmilen in till Strömstad och sedan promenera runt till några av hyreshusen som blivit smyckade. Cykelvägen gick så fint längs med vattnet och snart var vi framme i hamnen och just då kom Fjordlines färja från Sandefjord inglidande.

Vi parkerade cyklarna vid Oscarsplatsen, som fått sitt namn efter att Oscar II besökte Strömstad med sin familj 1887. Där står bronsstatyn Kostervalsen, som föreställer upphovsmännen till Kostervalsen.

Där bredvid ligger också Turistbyrån, där vi hämtar en karta över var vi kan hitta väggmålningarna. De tre första ligger alldeles på andra sidan Strömsån så vi börjar med att titta på en målning av Farrah Fortnam från Bristol, som tolkar Kosterhavet i blågröna toner.

Strax bredvid hittar vi en av de fyra svenska konstnärerna, Linus Lundin eller Yash som han också kallas. Han gestaltar bandet mellan människor och djur. Den här målningen tyckte vi var riktigt fin.

Strax bakom, på en innergård, finns ytterligare en målning på ett litet hus. Det är Llefen Carrera som tillbringat större delen av sin barndom just i Strömstad. Hon målar ofta drömska, fantasifulla porträtt.

Sedan börjar promenaden bära uppåt i den kuperade staden och vi skymtar det spektakulära stadshuset.

I ett bostadsområde ovanför stadshuset hittar vi en annan målning som fick en favoritpoäng. Den föreställer en gigantisk manet över en fiskebåt och den är målad av den tyske konstnären Denis Klatt.

Vi fortsätter ännu högre upp i bostadsområdena. Där träffar vi först på ytterligare en svensk konstnär, Vegan Flava. I vår broschyr har han förklarat att motivet föreställer två lokala, hotade hajarter som finns i Kosterhavet - en pigghaj och en småfläckig rödhaj.

Strax bredvid finns en målning av den amerikanska konstnären Emily Ding, som skildrar möten mellan djur och människor. Den här färgrika fågeln är kanske en skarv?, hur som helst är den vacker.

Här uppifrån har vi en fin vy över staden och kyrkan. där nere ser vi också nästa målning som vi ska titta närmare på.

Sedan kommer vi förbi Strömstads mäktigaste byggnad, stadshuset, som är pampig granitkoloss i jugendstil med koppartak. Den byggdes 1915-17 och är grosshandlare Cavalli-Holmgrens donation till minne över sina föräldrar.

På Norra Kyrkogatan finns en målning som verkligen symboliserar Artscape Lighthouse, en läcker målning av amerikanen Thomas Turner, föreställande en enorm val under en fyr och en fiskebåt.

Vi passerar kyrkan, men får nöja oss att titta på den utifrån då den bara är öppen på vardagar. Bohusläns kyrkor brukar ofta vara vackra med sina votivskepp.

Dagens sista målning finns på Södra Kyrkogatan på ett mindre hyreshus. Det är ett färgsprakande motiv av Sophie Mess från Storbritannien.

Det finns ytterligare tre målningar som ingår i projektet men vår promenad blev alldeles tillräckligt lång så alternativet hade varit att ta cyklarna för att se dem men nu började en lunchfika i det härliga vädret låta riktigt lockande och vi drog  ner mot Kaffedoppet i hamnen. Sedan 1936 har besökare kunnat få njuta av en kopp kaffe med gott bröd här. Idag var det faktiskt uteserveringen som lockade då den låg i lä för de kyliga vindarna.

Sedan återstod bara att cykla hemåt igen för nu var det dags för årsmöte i Laikaklubben!

1. Nu ser jag att det är mycket av Strömstad som vi inte såg, när vi for dit i en framhjulsdriven Kabe, i snö och ishalka 4 jan 2017. Då bodde vi på campingen Daftö Resort. I brist på bättre vetande halkade vi oss fram till Strömstad. Egentligen var det helt idiotiskt, men då hade jag inte ens fyllt 70.
    Allt gott

1. Strömstad är väl som många städer längs västkusten en typisk sommarstad. Det finns säkert mer att se än det vi hann med under vår promenad där men då har vi sparat något till nästa gång.
      En fin vecka önskar vi er!

2. Strömstad är den stad vi inte har besökt. Tack för en trevlig rundtur och alla dessa vackra målningar. Jag tyckte nog den sista var häftigast.

1. Vi har knappt varit i Strömstad heller, en kort visit för många,många år sedan.
      Vi gillar Street Art så därför blev det den här promenaden och flera av verken tycker vi var riktigt fina istället för grå husväggar.

3. Kul att få se lite av Strömstad, vi har inte varit där. Jag tycker den första målningen var finast.

1. Det var i princip debut för oss också i Strömstad. Den här gången blev promenaden inriktad på Street Art men på turistbyrån fanns karta så man kunde gå en konstpromenad om man ville, lät också lockande. Fint väder gjorde det hela ännu mer njutbart!

4. Jag älskar street art så det här var ett inlägg helt i min smak. Så många fina målningar, blir riktigt sugen på att åka till Strömstad nu, har inte varit där på många år.

1. Skoj att du gillade inlägget. Vi gillar också Street Art och har länge tänkt ta en dagsutflykt till Borås som lär vara en stad i särklass för oss som gillar den här konstformen.

5. Jättetrevligt att komma tillbaka hit till Strömstad. Var här mycket som barn och då hyrde vi rum på hotell Kattegatt och många blev besöken på Kosteröarna.
    Härligt med denna konstrunda och så mycket som fanns att titta på. Kände nu mest igen mig i Stadhuset och en del gatumiljöer.
    Men absolut dags att ta en ny tur hit. Tack för att ni delar med er.

1. Skoj att du hänger med oss på våra utflykter. Strömstad är för oss en stad vi knappt besökt. Jag var här med två av mina flickor när de var på Daftö på lägerskola i åk 6, så det är några år sedan. Då var jag också på Kosteröarna, dit vi tänker återvända någon gång när det inte blåser iskalla vindar. Det fanns även en karta om man ville gå en "vanlig" konstrunda, något som också brukar vara trevligt.

6. Vilken härlig runda ni har gjort, Strömstad är ju så fint. Har de så bra på Laikamötet!

1. Laikaträffen var riktigt trevlig, tyckte vi som aldrig åkt på någon husbilsträff tidigare. Strömstad är en mysig stad, precis som de flesta städer och samhällen efter västkusten, men av någon anledning har vi bara varit på något hastigt besök för många år sedan så förhoppningsvis blir det fler besök framöver.

7. Mycket igenkänning här! Vi var här förra året och kollade på street art, väldigt fina väggmålningar!!

1. Visst var det många av väggmålningarna som var fina1 Hann ni hela västkusten upp på er rundtur förra året? Vi fastnar ofta i våra favorittrakter runt Kungshamn, så tidigare har det bara blivit någon enda snabbvisit i Strömstad för många år sedan. den här turen gav faktiskt mersmak...

8. Det där om att bli av med sin mat till hungriga måsar är inte helt ovanligt på västkusten. Vid en del korvkiosker sitter t o m skyltar med varning för de framfusiga fåglarna. Visst är det skoj med gamla "riktiga" caféer och inte bara Espresso House och Waynes Coffee.