fredag 22 april 2022

Volendam och ett oplanerat besök i Amsterdam.

På onsdagen var det dags att lämna fina Juliadorp och flytta oss en bit söderut. Vi hade tänkt besöka Alkmaar (men där är det ostmarknad på fredagar) eller Edam. Istället hamnade vi i Volendam, några km söder om Edam. Volendam är Nederländernas mest kända fiskesamhälle och ligger vid innanhavet Markermeer. Här fanns en fin ställplats i småbåtshamnen, med stora fina platser avgränsade med häckar. Vi tror dock att varje plats delas av två husbilar under högsäsong, då det var två eluttag på varje plats, och då blir det trångt. Servicen består av el, färskvatten, samt tömning av gråvatten och toalett. Kostnad 14€/natt.

Efter att ha lunchat i solen vid husbilen tog vi en promenad fram till hamnen. Det var ett mysigt samhälle där även de nya husen var byggda i gammal stil.

Hamnen var trevlig och längs kajerna låg flera gamla båtar och fartyg.

Det var dock ganska turisttätt och flera bussresor hade nog lagt in ett stopp här för att bl a besöka ostbutiker...

...eller äta något på servering med havsutsikt, speciellt friterad fisk i olika former eller våfflor med de mest hiskliga tillbehör verkade vara populärt.

Det gamla bruket med att använda folkdräkter finns fortfarande kvar här och numera fanns flera ställen där turister kunde bli fotograferade i folkdräkt och otroligt nog verkade det riktigt populärt?? Vi avstod så gärna utan slog oss istället ned på en servering med var sin riktigt god belgisk öl och njöt av solen och en nyfunnen vän.

Vår ställplats ligger som det mesta annat vid en liten kanal, så på vägen hem gick vi upp på en liten vall för att fotografera en väderkvarn. Då fick vi också syn på den här doppingen som mådde gott i kvällssolen.

Sedan kom vi på idén att ta lokalbussen in till Amsterdam, så idag blev det ett helt oplanerat besök i huvudstaden. Vi hade bara 500 meter till busshållplatsen, där buss 316 stannade och drygt 30 minuter senare stod vi på Centralstationen i Amsterdam. Ett dagkort på lokaltrafiken kostade 12,5€.

Vi hade bestämt att det skulle bli en skön dag med promenader och en båttur (besök på museum och annat får vänta tills en annan gång). Vi har båda varit här tidigare över en dag, men de besöken ligger 25 resp 30 år tillbaka i tiden. Vi började med en timslång båttur längs kanalerna. Hela området Grachtengordel (kanaldistriktet)blev utsett till världsarv av UNESCO 2010. Det består av fyra kanaler från 1600-talet, som går runt i en halvcirkel runt den innersta stadskärnan och mynnar ut i Amstel.

Vi gjorde ett stopp på Damtorget. Där ligger bl a det kungliga palatset.

Sedan var det lunchdags och vi styrkte oss med en kryddstark och smakfull wok.

Efter det blev det promenad längs kanalerna. Vi började vid Munttoren, som ligger vid blomstermarknaden, där det både säljs blommor och mängder med blomsterlökar.

Munttoren var från början en del av en port i försvarsmuren runt det medeltida Amsterdam. Den byggdes ursprungligen på 1480-talet.

Sedan gick vi bort och tittade på "De dansande husen", som står lite sneda och vinda vid Amstel. Dessa har blivit mest kända av alla husen längs kanalerna och återfinns på mängder av souvenirer.

Ett annat sevärt hus är Amsterdams smalaste hus, dryga metern brett. Det byggdes smala fasader eftersom det var måttet mot kanalen som bestämde priset.

Det är bara det lilla i mitten...

Vi passerar mängder av stadens över 1200 broar, så fina många av dem är!

En liten undran vi har är hur många cyklar det finns i staden? För oss gångare var det inte alltid helt lätt att hålla undan för dem och hur de kan hitta sin egen cykel på de gigantiska cykelparkeringar som fanns är också en gåta.

Sedan slog vi oss ner med ett glas svalt, vitt vin vid en av kanalerna och bara njöt, innan vi sakta strosade tillbaka till Centralstationen och tog bussen hem.

Nu väntar en helg i blommornas tecken med blomsterparad och besök på Keukenhof.

1. Vilken härlig oplanerad dag ni fick i Amsterdam, bara strosa runt och titta, inga måsten. Bättre att bo utanför och åka buss in.
    Kramkram

1. Det var så skönt att inte känna tvång på att besöka museer och annat. En del har jag varit på även om det är längesen och nu var det bara en slappandet i härliga omgivningar.

2. Ni är ju duktiga på att gå....det är inte vi. Vi står nu på ställplats nära Hillegom, men flyttar oss i morgon bitti till Parkering vid Järnvägen i Voorhout, för att se paraden. Härligt med kanaltur den skulle jag inte ha något emot och fina kort från Amsterdam.

1. Då tar vi oss en cykeltur till Voorhout i morgon förmiddag, vore kul att ses nu när vi är så nära.

3. Oplanerat kan bli nog så bra som det planerade :-)

Ha det fortsatt finemang!

1. Visst kan det oplanerade bli väl så bra ibland...
      Ha det gott "over there".

4. Det märks att våren har kommit lite längre neråt Europa. Träden ser sådär härligt gröna ut. Innan ägarna läste vidare på den första platsen ni stod på så såg den så himla fin ut, bra markerad och allt. När de sedan läste att två husbilar troligen skulle få plats där, ja då var den inte lika intressant längre.
    Vilken enorm blombukett, 50 tulpaner.
    Njut vidare och ta de där oplanerade utflykterna, de brukar bli riktigt bra och trevliga.
    Allt gôtt

1. Vi njuter på så mycket vi orkar och visst fick vi en riktigt mysig dag i Amsterdam utan ett enda måste. Att ta det lugnt och inte ta vara på alla möjligheter som erbjuds brukar annars inte vara vår starkaste gren...
      hoppas du fick komma ut i helgen igen!

5. Senast vi var i Amsterdam, stod vi på en camping utanför Amsterdam och cyklade in. Parkerade på något bra ställe och strosade runt. En mysig stad, men väldigt mycket folk och cyklar!

1. Amsterdam är en härlig stad att besöka, men ganska skön att få lämna efter en heldag!