måndag 18 april 2022

Mot Nederländerna och blomsterprakt

På påskdagens morgon lämnar vi Bremen och styr mot Nederländerna. Lastbilarna är inte tillåtna på autobahn på söndagar och de flesta andra verkar vila ut efter påskafton så trafiken är gles och rullar på riktigt bra. Vi tänkte åka över Afsluitdijk, något vi gjorde på vägen mot Normandie, 2016. Afsluitdijk är en 32 km lång och 90 meter bred dammbyggnad/vall som stod klar 1932 och byggdes för att skilja Nordsjön från IJsselmer.

Då gjorde vi ett stopp vid ett monument och en bro över vägen med lite häftiga utsikter mitt ute på vallen. På grund av att havsytan stiger är det nu dags att höja dammen och bygga ett tredje komplex med slussar och dammluckor. Därför såg hela vallen ut som en byggarbetsplats och det fanns inga möjligheter att stanna någonstans.

Vi hade tänkt oss övernattning i hamnstaden den Helder, som vi läst skulle vara en mysig stad, men det kunde vi snabbt glömma. Hela området var verkligen fullt av påskfirare, mestadels tyskar, men även nederländare. Hamnmästaren, en trevlig man, som gjorde sitt bästa för alla turister som kom hänvisade oss att försöka på någon av de många små gårdscampingar som fanns neråt kusten. Vi gjorde en del försök men under påskhelgen var det verkligen FULLT! Till slut kom vi till en liten gårdscamping med en jättetrevlig ägarinna. Hon tipsade oss om ett ställe som inte var så mysigt men som troligen hade några lediga platser. Sedan ringde hon till en annan liten camping i Julianadorp där vi kunde få en plats på Annandagen. Hon avrådde oss från att övernatta på någon parkering då poliserna var ganska nitiska med höga böter nu över helgen. Vi åkte till den anvisade gårdscampingen och fick den sista! platsen. Att sedan sanitetsbyggnaderna var si och så bekymrade oss inte ett dugg när vi äntligen kunde äta en sen måltid och t o m ta på oss ett par kortare byxor i det fina vädret.

På kvällen tog vi en promenad och tittade på de gigantiska blomsterfälten i omgivningarna. Doften av hyacinter var nästan bedövande, men så vackert det var.

Och så en katt bland hermelinerna...

I morse vaknade vi till ytterligare en fin dag med blå himmel och vi åkte de få km till Camping Koegras, där vi möttes av en trevlig man som välkomnade svenskarna som var inbokade.

Det här är en jättefin liten gårdscamping med ca 30 platser. Servicebyggnaden var i princip ny och kliniskt ren. Vi bestämde oss för att stanna två nätter och ge oss ut på några cykelturer. Målet för dagens tur blev orten Anna Paulowna, en knapp mil bort. Vi cyklade iväg och efter en kort färjeresa över en kanal återstod bara några km längs nästa kanal.

I Anna Paulowna har de varje år en vecka med "Bloemendagen" och i år är det 16-20 april.

Då är det bl a en tävling med blomstermosaiker, där en jury utser vinnaren. Vi såg en hel del av dem och vår favorit var den föreställande Rolling Stones, som fått namnet "Paint it black".

Tittar man närmare blir man verkligen fascinerad över detta pilljobb. Det sägs att det går åt ca 10 000 små hyacintblommor/kvadratmeter och dessa sätts fast med knappnålar...

Dessutom har flera husägare smyckat sina trädgårdar och en del gator har olika teman, bl a en med "Winter-Wonderland".

Flera broar över kanalen var också fint smyckade.

Vi besökte också Poldertuin, en blomsterpark som också kallas Lilla Keukenhof. Det är en park fylld med olika lökväxter. Inträdet är fritt och vi gick en lång stund och beundrade alla vackra blommor. Gissa om vi fotograferade och hur ska det då bli när vi kommer till "Stora Keukenhof".

I morgon blir det nya cykelturer så i kväll blev det planering över ett glas bubbel (eller två) i den sköna solnedgången.

1. Åh vad härligt att se den underbara blomsterprakten!

Ha det fortsatt gott!

1. Vi kan nästan inte få nog av blommande fält, så fint och om några dagar blir det nog ännu mer av den varan.

2. Vilken härlig cykeltur! Lilla Keukenhof har vi inte besökt, men väl den stora och sett den påkostade paraden! Tur att vi får nytt att drömma om när vi följer er blogg! Ha dé riktigt gott!

1. Det här går väl kallas en försmak för nästa helg har vi bokat camping i Nordwijk för att se blomsterparaden och besöka Keukenhof. Vi har sett det på en weekendresa för fem år sedan. Visst var det fint men vi höll på att frysa oss fördärvade, trots långkalsonger och dunjacka. Nu hoppas vi på lite bättre väder.

2. Fin resa ni gör man blir lite avundsjuk då vi vet från resa dit hur fint det är Holland. Vi bodde i kattwijk och cyklade in till Haag längs havsdynerna ett förslag på utflykt.

3. Glömde skriva från vem Inget & Tommy

4. Kul att höra från er! Vi har det jättefint och så vackert det är på blomsterfälten

3. Vilka konstnärer de är, de som gör de här blomstertavlorna. Nästa helg blir formatet betydligt större när vi har tänkt titta på den stora blomsterparaden och besöka Keukenhof.

4. Så roligt att ni åkte dit, som vi berättade om, visst är det vackert med de stora fälten. Blir så glad att få uppleva orten Anna igen genom era bilder. Fortsätt och njut av blommor och blader och en skvätt bubbel hihihi
    Kramkram

1. Vi njuter på av 🌷☀️och🥂!
      Dessutom en del 🚴🚴‍♀️. Nu är det dags att resa vidare🚐

5. Visst är det fantastiskt med alla dessa blommande fält. Pillegörat med hyacinter och nålar provade jag på när vi var där men resultatet blev naturligtvis inte förstklassigt , men det frestade på tålamodet. Cykla lugnt

1. Vi är så fascinerade över alla blomsterfält och här uppe i norr ska de väl vara som allra störst. Jisses vad många fotostopp det blev på vår cykeltur igår. Nu fortsätter vi en bit söderut.