måndag 18 juli 2022

Läckö slott, Spiken och mysiga Lidköping

Vilken tur att det kommer vänner från andra ställen till våra hemtrakter så vi också får turista "hemmave". Efter vår golfrunda på Läckö GK i veckan åkte vi ut till Läckö slott och parkerade på deras ställplats/husbilsparkering. Här finns ingen service förutom en dygnet-runt-öppen fräsch toalett och en sopcontainer. Kostnad för att stå ett dygn är 140 kr och betalas via Parkster. Den här kvällen stod 20-25 bilar här för övernattning.

Vi plockade ner våra cyklar och bestämde oss för en tur ut till Spikens fiskeläge. Vi var där ute och vände vid deras ställplats då det som vanligt den här tiden på året var ett fullständigt parkeringskaos. Nu är det så praktiskt att det går en liten "rättöversväg" mellan Läckö och Spiken som bara är 2,5 km så efter ett stopp vid den gigantiska eken, som växer längs vägen var vi strax framme.

Här har vi övernattat med husbilen utanför högsäsong och då är det riktigt mysigt, även om inte alla affärer och restauranger är öppna. Nu strosade vi omkring bland de röda fiskebodarna, som erbjöd både konsthantverk och olika fiskprodukter. Eftersom vi ätit middag tidigare gottade vi oss med en glass innan vi trampade tillbaka.

Varje sommar sätter man upp en opera på slottets borggård och i år är det Tintomara som kan avnjutas under några sommarkvällar. Dessutom har man ett varierat program, kallat Läckö Sessions, med olika svenska artister. Lisa Nilsson och Jill Johnson har redan spelat i sommar och dagen efter vårt besök var det Arvingarnas tur. Vi tog en kvällspromenad runt slottet men tyvärr hörde vi inga operatoner genom stenväggarna.

Vi gick istället förbi Sigrid Storråda, vikingaskeppet som ligger vid Läckö sommartid. Båten har fått sitt namn efter en kvinna som enligt sägnen levde här i Västergötland på 900-talet. Hon var både rik, vacker och mäktig och gift med två av vikingatidens mäktigaste kungar; Erik Segersäll och Sven Tveskägg. Hon var mor till Olof Skötkonung, Sveriges första kristna kung. Fartyget byggdes i mitten av 90-talet. Det är 24 m långt, 5,5 m brett och utrustat med 32 åror, även om det också är utrustat med en rejäl motor. Vi har många gånger tänkt åka ut på en tur på Vänern med båten, men även denna gång var vi här fel dagar (och nästa dag var det utfärdat kulingvarning, så det var kanske lika bra.

Den här kvällen blev det plockmat och en flaska bubbel från vår Tysklandsresa, det smakar alltid lika bra.

Nästa förmiddag beslöt vi oss att gå på en guidad tur på slottet.

Trots att vi inte har långt hit är det säkert 40 år sedan vi var inne i det vackra slottet. Det tillhörde under medeltiden Skarabiskoparna och lämnades 1615 som grevskap till Jakob De la Gardie. Hans son Magnus Gabriel De la Gardie ägde slottet i mitten av 1600-talet och var den som såg till att slottet fick det utseende det har i dag. Han var en av landets rikaste män, men dock inte av lika fin börd som sin hustru Maria Eufrosyne av Pfalz. Detta syns bl a på bröllopsfotot där han står med foten ett trappsteg ner eller på deras byster där hans är mindre än hennes.

Vid reduktionen 1681 drogs slottet in till kronan. 1990 övertogs all verksamhet här av  Stiftelsen Läckö Slott och sedan 1993 förvaltas slottet av Statens Fastighetsverk.

Vår guidning skulle börja i Kungssalen, vilken utan tvekan är den pampigaste salen i slottet. På väggarna finns stora målningar som visar Sveriges framgångar i 30-åriga kriget.

Dessutom är taket otroligt vackert. På läktarna fanns det plats för en orkester, som skulle underhålla under långa middagar.

Vi blir lotsade genom de olika salarna, bl a Fredssalen. Den är en hyllning till Westfaliska freden 1648. På den vackra takmålningen ser man Freden (Pax) kyssa Rättvisan (Justitia).

När guidningen var slut fortsatte vi till de regionerna där tjänstefolket höll till, för av den kategorin fanns det många.

Naturligtvis har ni väl alla en servettpress bland ägodelarna....

Det blev också ett besök vid fängelsehålan och här vill vi inte ens tänka på hur tillvaron var för de som hamnade här.

Slottskyrkan är så vacker och här finns mycket bevarad utsmyckning, som altartavla, bänkdörrar och orgel. Träskulpturerna i nischerna föreställer apostlarna bärande på olika attribut. Här övades det till sommarmusik, som vi tror framfördes dagligen.

Sommartid finns här också olika utställningar. I år var det bl a en utställning med så fina lapptäcken.

Sedan har Nationalmuseum en utställning som i år heter "På resande fot". här visas olika föremål kopplat till resandet, bl a en gigantisk resesäng, en fin teservis förpackad för resa och mycket annat.Det är lite skillnad mot när vi reser idag med lättast möjliga packning.

När vi sett oss mätta på slottet åkte vi in till Lidköping för en fika på Rådhuskonditoriet. Vi tyckte det var passande då byggnaden från början var Magnus Gabriel De la Gardies jaktslott, som stod ute på Kållandsö. Det plockades ner och monterades upp på en ny bottenvåning på 1670-talet. Efter en brand 1960 rekonstruerades byggnaden efter gamla ritningar och idag inryms turistbyrån och ett café här.

Naturligtvis strosade vi omkring lite på de mysiga gatorna och tittade in i en del butiker. Vi tycker så mycket om Lidköping, eftersom det till skillnad från många andra småstäder har ett levande centrum, även om det också här byggs nya större köpcentrum i utkanterna.

Sedan var det dags att åka mot Kobergs GK efter en välbehövlig vilodag med lite kulturella inslag!

1. Lidköping är en av de städer vi älskar som mest att resa till. 2 dagar brukar jag säga är för lite, man behöver stanna i Lidköping i minst 3 dagar 2 gånger om året. Dessutom är det ett krav på att göra listan, gå på torghandeln lördag förmiddag och fika i Rådhuscaféet. Trots kravlistan stannade vi inte till på Rådhuscaféet i somras.
    Läckö Slott har vi tidigare gått guidad vandring genom historieböckerna och genom allt det vackra.

Vad det skulle gå att utveckla Spikens Ställplats med bara lite fantasi. Nu har det formligen inte slagits i en spik på många år. Parkerings begränsningarna står och ruttnar upp, eller tippas intill golfbanan.

1. Visst är Lidköping en härlig stad men det är sällan vi strosar framme i centrum eftersom det för det mesta blir besök hos barn och barnbarn. Vi har bara stått vid Spiken offseason och då är det inga problem med platser. Visst skulle det gå att göra en fin ställplats där om någon tog tag i det jobbet…

2. Så trevligt att se bilder från Läckö Slott. Dit har jag funderat på att åka länge, för interiören är ju helt fantastisk.
    Vilken annorlunda packning dom hade förr. Verkligen skillnad mot våra pass, biljetter och mobil. Men med tanke på att dom hade tjänare var dom knappast särskilt bekymrade över tung packning.

1. Det är som vi brukar säga; att det ska vara så svårt att få tummen ur och besöka sevärdheter i närområdet när man kan planera resor till länder långt bort i fjärran. Hur som helst är Läckö verkligen värt ett besök!

3. Tack för trevligt inlägg från våran dag på slottet och Lidköping. Kram

1. Tack för att ni kom så vi äntligen kom iväg på en guidad tur!
      Kram

4. Vad trevligt med gäster och då gäller det att läsa på om hemstaden och dess närhet så att gästerna kan få en fin förevisning. Att det också hittas lite golfbanor bara sådär, ja det tackar ni nog inte nej till… 😀.
    Lidköping med omnejd verkar ha en hel del trevligt att bjuda på iaf.
    Allt gôtt

1. Lidköping är verkligen en mysig stad väl värd ett besök om ni inte varit där. Visst är det kul med besök så man får turista i hemvana trakter och tänk när vi bodde i Varnhem, då köpte jag bok om klosterkyrkan för att vara lite påläst!

5. Visst blir man lite hemmablind men under pandemin utforskade vi mycket av vår hembygd, bl a på vandringar. Det är kul att visa upp vad mycket fint vi har runt omkring oss när det kommer vänner!
    Ha det fint i värmen.

6. Stort tack för en fin rundtur i för mig kända trakter men som det var länge sen jag besökte.
    Jättefina bilder och och bra och informativ guidning.
    Är född i Mariestad och bodde mina första 10 år i Töreboda och haft farföräldrar och släktingar helt nära Lidköping. Men nu var det länge sen jag var här.
    Önskar er en fortsatt fin tur. Ha det gott.

1. Jag har nog sett på din blogg att du hade din uppväxt i våra trakter. Kul att du tycker om våra bilder för visst är det underbart vackert den här årstiden även omriden går lite för fort.