måndag 25 juli 2022

Hofsnäs Herrgård och Medeltidsdagar på Torpa Stenhus.

Nu när vi varit hemma en hel vecka och den värsta värmen ger med sig längtar vi genast ut i husbilen igen. I fredags blev längtan riktigt stor så vi packade in lite förnödenheter i bilen och såg ut ett resmål på lagom avstånd. Det blev Torpa Stenhus, som vi inte besökt tidigare, och på fredagseftermiddagen anlände vi till den lilla avgiftsfria 24-timmarscampingen, några hundra meter innan Hofsnäs Gård.

Vi tog en promenad fram till herrgården innan vi festade loss på en räkmacka och ett glas vitt, innan den gastkramande fotbollsmatchen, som tog våra svenska tjejer till semifinal.

För många i vår ålder är de här trakterna kända för Birgit Th Sparres romansvit, Gårdarna runt sjön, och i de romanerna har Hofsnäs Herrgård fått namnet Lindö. Numera har de en restaurang med gott rykte här.

Gården ligger fint på Torpanäset och på lördag förmiddag har vi planerat en promenad längs en av vandringslederna på näset. Det finns tre olika slingor och den längsta, svarta, är 4750 m och är lättgången mestadels strandnära. Det bli en liten vätskepaus vid en liten badplats på näsets östsida. Några geocacher loggades också på vår tur.

Efter en glasspaus i Lilla Saluhallen, som hade en hel del godsaker...

...gick vi tillbaka till husbilen för att fortsätta till Torpa Stenhus. Där var det den här helgen (efter två års uppehåll) medeltidsdagar, med marknad, tornerspel, gycklare, musiker och de vanliga guidade visningarna av slottet var utbytta mot en dramatiserad visning kallad "Kaparbrev & Riddarsigill. När vi åkte hemifrån hade vi inte kollat upp detta så att vi hamnade på medeltidsdagar var en överraskning.

Torpa Stenhus ligger vackert beläget vid sjön Åsunden i Västergötland. Med sin unika arkitektur och vackra interiörer är slottet ett av Sveriges bäst bevarade herresäten från 1500-talet. Den medeltida byggnaden på Torpa fungerade både som försvars och handelsborg. Godset är privatägt och har varit i samma familjs ägo sedan slutet av 1400-talet.

Det är nog mest känt för att Gustav Vasa kom hit 1552 när han blivit änkling för andra gången och blev här blixtförälskad i den blott 16 år gamla Katarina Stenbock , dotter till Gustav Olofsson och Brita Leijonhufvud. Katarina kom att bli kungens tredje och sista gemål. 1600-talets första hälft representerar glansperioden i Torpas historia. Den dåvarande slottsherren Gustav Otto Stenbock som var gift med Christina Katarina de la Gardie, syster till Magnus Gabriel på Läckö, brydde sig inte om att förändra det gamla slottet, utan löste sin bostadsfråga genom att uppföra ett helt nytt hus av timmer. Slottet användes nu endast i representationssyfte. Den dramatiserade visningen började med att slottsfrun berättade...

...och sedan blev vi visade upp i Riddarsalen där Gustav Otto Stenbock och hans vapendragare greve Sparre träffar kapardrottnigen.

Vi får sedan uppleva fler scener innan vi genom fängelsehålorna i källaren kommer ut igen.

Vi tittar även på "Slaget om Torpa - ett fältslag", en strid mot den danska hären.

Tornerspel visades på marknadsarenan...

...vi gick också och tittade på lägerplatserna där deltagare bodde och vad konsthantverkarna sysslade med.

Eftermiddagen försvann fort och mot kvällningen fortsatte vi till Borås och fricampingsplatsen på en parkering vid ett friluftsområde bakom Borås Djurpark. Den finns i Park4night . vi var fem husbilar som nattade över där och vi hann med ytterligare en liten promenad runt sjön innan vi somnade.

1. Vad mycket det finns att se och upptäcka, om man gör som ni gör, söker reda på det ...

1. Nog försöker vi ibland leta upp sevärdheter men den här gången hade vi ingen aning om evenemanget som gick av stapeln. Det blev en kul överraskning!

2. Vilka fina platser ni hittar och självklart måste vi alla heja på Sverige, mot EM-guld :)
    Allt gôtt

1. Självklart ska vi heja framför TV:n ikväll!🇸🇪🇸🇪
      Torpa Stenhus är ett resmål i Västergötland som stått länge på önskelistan.
      En bra hemresa önskar vi er!

3. Vad trevligt att få komma med hit. Helt nya områden för mig. Jag är visserligen född i Västergötland, i Mariestad, men har mest varit i trakterna runt Vänern och Vättern.
    Skönt här vid Torpa att det inte heller var så många besökare utan gott om plats för husbilen.
    Har noterar namnet och området och skulle gärna ta en vända hit.
    Exra roligt också med medeltidsdagar. hade också gärna tagit en sväng, en guidad tur, på slottet.
    Tack för fint besök och fin guidning.
    Ha det fortsatt fint

1. Visst finns det mycket sevärt på nära håll och Torpa Stenhus var ett av de ställen vi pratat om att besöka och äntligen blev det av. Vi skulle faktiskt vilja gå en vanlig guidad tur vid något tillfälle för att få lite mer info. Det här blev nästan mer underhållning, men som sådan var den riktigt bra.
      Ha det så gott!

4. Det var faktiskt första gången vi var på en medeltida marknad och inte heller riddarspelen i Hova har vi besökt. Det var både sevärt och intressant så nog kan det bli fler besök på liknande event!