söndag 16 augusti 2020

Norra Upplandskusten i tropisk värme

Igår, lördag, vaknade vi till en ny underbar dag med strålande sol i Gudinge Hamn. Efter frukost...

...fika och ännu lite mer prat var det dags för oss att dra vidare. Tack Linda och Pär för ett supertrevligt dygn!

De hade rekommenderat Lingnåre kulturreservat, Kapplasse naturreservat och Sikhjälma fiskehamn, som även har ställplats och vi följde naturligtvis deras råd.
På vägen gör vi ett kort stopp vid Hållnäs kyrka. Den nuvarande kyrkan är en gulputsad korskyrka och riktigt fin tyckte vi. Tyvärr var den inte öppen så det var bara att fortsätta.

Precis när vi svängt in mot Sikhjälma och Kapplasse ligger Lingnåre kulturreservat, som bildades 2004.

Här har människor levt och brukat jorden sedan vikingatiden. Det finns fortfarande spår efter forntida bönder. Vid parkeringen finns en lada som innehåller en utställning om Lingnåres landskap och historia. Där fanns också broschyrer och en fin målning om vikingarnas asatro. Det tycker vi är intressant så broschyrerna fick följa med i husbilen.

Det finns två utmärkta stigar  och vi valde att gå den 800 m långa Vikingastigen.

Den går genom hagar med betande djur så lite sällskap fick vi på vägen. Längs stigen kan man se framgrävda gravhögar och odlingsrösen.

En fin runsten finns också. Naturligtvis kunde vi läsa inskriptionen där det stod:
Huskarl och Djure, fader och son, reste denna sten efter Djurger, Huskarls broder och Djures son. Och Fasttegn ristade dessa runor.

Det finns också en Medeltidsstig på 1 km, men idag lockade Sikhjälma och vattnet mer. Väl framme i Sikhjälma kan man väl säga att det var ett mindre kaos. Parkeringsplatser, inklusive ställplatser var fyllda med personbilar eftersom det fanns fina badklippor runt udden. Vi fann dock en parkering, där vi kunde stå en stund, så först blev det lunch med rökt fisk.

Sedan tog vi en promenad till hamnen och piren där.

Sedan gick vi åt andra hållet och ut på udden. Här hade vi utsikt mot Kapplasses klapperstensfält, men vi kände att vi ville komma därifrån innan vi blev helt instängda på vår "parkeringsplats", så en promenad ut på Kapplasses klippor får stå kvar på "Att-göra-listan" till en annan gång.

Det blev att leta upp en ny plats lämplig för övernattning och på appen "Ställplats" hittade vi hamnen i Fagerviken.
Vilken hit! Ingen service, inte ens en soptunna men vad gör det när vi hade världens utsikt mot vattnet och en rejäl plats för utemöbler och markis! Den 100-lapp det kostade, swishade vi gladeligen för den platsen!

Här stod vi fyra bilar inatt.

Dessutom fanns en liten affär, Calles fisk, strax ovanför backen och där inhandlade vi kanongod varmrökt lax med massor med örter.

Fina omgivningar var det också!

Sedan kom en husbil och parkerade bredvid oss. När vi började prata visade det sig att det var Micke och Annika med bloggen micann.se

De var också på väg norrut så det blev lite rese- och bloggtjöt på kvällen. Trots långbyxor, långärmat, Mygga och Termacell blev vi inkörda i husbilarna av de blodtörstiga bestarna och då var det bara att stänga alla dörrar och fönster så det blev riktig bastukänsla i husbilen, men att klaga över sol och värme har vi lovat oss att aldrig göra....

1. Att bli inparkerad skulle inte vara bra så det var ju bra att ni hann iväg o hittade en sådan fin plats. Vädret är härligt och hoppas det fortsätter på eran och våran resa. Kul att stöta ihop med andra bloggare bara si så där.
    Ha det bra

1. Visst är det kul att träffa på andra bloggare och trevliga husbilsåkare! I parkerade har vi blivit en gång i Picos de Europa i norra Spanien. En plåtis hade backat in mellan oss och en annan husbil så det var Bara att laga mat och hoppas de skulle komma innan kvällen....
      Visst har vi härligt väder! Bara att njuta!

2. Ännu mer idylliska omgivningar - sååå vackert! :-)

Ha en bra start på veckan!

1. Ha det så gott ni också!
      Visst är Sverige vackert och nu när vi ska hålla oss hemma får vi leta upp alla fina platser vi inte besökt förut!

3. Riktigt fint är det här uppe runt kusten och för oss har det varit helt vita fläckar på kartan som vi äntligen fått besöka!

4. Åter har ni hittat en plats som är obekant för oss trots att det inte kan vara så långt från mina (Lisas) uppväxt trakter .Ser trevligt ut. Får lägga det på minnet.

1. Kul om vi som är på premiärtur här uppe kan inspirera dej som bott i trakterna! Det är väl en av fördelarna med att läsa bloggar, att få massor med tips!