onsdag 23 augusti 2023

Minitripp med golf och goda vänner

Vi har ju sedan några år tillbaka spelat en liten "golf-tour" med Yvonne och Jakob, men i år har den så gott som regnat bort så i helgen var det dags för ett nytt försök på Skinnarebo och Götaströms golfbanor nedanför Jönköping. Då det lovades rejält med regn på söndagen fick vi återigen ställa in en runda men bestämde att vi skulle ses på Götaströms GK på eftermiddagen.

Golfbanan ligger så fint vid Lagan och Fågelforsdammen så man kan välja ställplats, antingen uppe vid klubbhuset (bokningsbara med el) eller utspridda i skogen ner mot vattnet. Vi valde platser uppe på gräset vilket vi senare var glada för då det var rikligt med mygg inne i skogen. Vi tog en promenad längs de fina stigarna inne i skogen och det dröjde inte länge förrän vi stod på alla fyra i blåbärstuvorna. Oj, vad blåbär det fanns och även lingonen var färdiga för plockning.

När vi kom hem var det dags för lite bubbel och vi blev bjudna på ett med ett mycket passande namn; "Perfect Day". Det blev som vanligt en trevlig kväll med prat och skratt, men nog känns det att hösten är på gång då det blev rejält fuktigt och råkallt efter ett tag.

Nästa morgon laddade vi upp med färska blåbär på morgongröten innan det var dags för en hård kamp på banan och någon påstod att det skulle vara bra med uppvärmning.

Den var i jättefint skick och ljungen blommade så intensivt lila efter allt regn så även om spelet inte var så mycket att skriva om för de flesta av oss så blev det en riktigt fin och trevlig runda.

Efter nio hål var det dags att njuta av kaffe och macka...

...och när vi kom i mål serverade golfrestaurangen en riktigt god lunch. Tre av oss valde en krämig svamprisotto med picklade kantareller som var så god och Lars var helnöjd med sin pannbiff.

Efter en liten middagsrast var det dags att vinka hej då och på återseende och vi drog hemåt med ett stopp på Dormy i Jönköping. Lars fick nya grepp på några klubbor och jag hittade ett par golfskor som jag hoppas ska passa mina fötter som är lite kinkiga. När vi kom hem fick vi äntligen smaka på Lars "Birdiewhisky", eftersom någon åtminstone skötte sig på banan idag.

Det blev en kort men trevlig resa och idag är det exakt en vecka innan vi kör ombord på Kielfärjan i Göteborg och ska spendera en dryg månad på resande fot. Vi har tänkt börja med Moseldalen som första destination även om Toscana är huvudmålet för höstens resa, så härligt det ska bli!

1. Ja tänk att detta regn skulle förstöra för oss. Vi fick i alla fall en trevlig runda på en fin bana. Till råga på allt, en del blåbär. Nu önskar vi er en spännande resa söder ut, som vi kanske får lite uppdatering från. Kramkram JoY

1. Visst var det en fin bana och en trevlig runda, synd bara att bärplockarna blev kvar hemma. Vi tror tyvärr inte att det blir något lingonplock innan vi åker. Idag är nog enda dagen utan regn och då går vi försöka städa och tvätta bilen så vi kan hänga ut mattor osv.
      Självklart håller vi er uppdaterade om vad vi har för oss!

2. En kul dag med fint sällskap. Blåbären är ju verkligen pricken över i:et tycker jag. Och jaha, nu får jag se vart ni ska åka och nog har jag läst om Toscana och vandring tidigare om jag tänker efter. Blir så roligt att få följa med!

1. Det blev en jättetrevlig minitripp!
      Tyvärr stod hinkar och bärplockare kvar hemma i förrådet annars hade det blivit någon hink lingon innan vi åkte hem….Färska blåbär har vi ätit i flera dagar nu, så gott!
      Skoj om du följer med oss på vägen. Vi har tänkt börja med bindestreck längs Mosel innan vi åker ner genom Frankrike och slutmålet hoppas vi blir Toscana, men sedan är ju allt möjligt när vi åker husbil och vädret är också en faktor….

3. Vilken trevlig golftripp! Och visst känns väl hösten i luften. Men ... så mycket blåbär .. och lingon också. Och den vackert blommande ljungen. Svamprisotto ... mm, en favorit.
    Det låter som ni har en härlig resa framför er. Perfekt tid att resa både till Moseldalen och Toscana.

1. Det blev en riktigt mysig tripp i en fin höstnatt för visst börjar den komma, även om man undrar om det varit sommar. Den tidiga solen och värmen är nästan bortglömd.
      Vi hoppas på en fin resa men med allt extremväder som varit bågar en knappt planera någonting.

4. Vad gäller vädret kan en ju inte påverka så mycket. Men en trevlig tur blev det ju och fint att träffa Y och J. Kul att spela golf också.
    En trevlig tur väntar er. Har gjort en liknande men utan husbil och med tåg och hyrbil. Moseldalen är fin och att resa runt i Toscana är ju toppen. Kanske blir det också en del vandringar där och även kanske i Cinque Terre i grannskapet Ligurien. Jag hänger förstås med. Med stort nöje.

1. Vädret kan en inte göra något åt men nog går det mesta mycket lättare om det inte regnar varje dag…
      Nu ser vi verkligen fram emot en längre husbilsresa då det mest blivit kortare turer i år. Vi säger alltid att vi ska ta det lugnt och hinna sitta ner och njuta men tyvärr är inte det vår starkaste gren få det finns alldeles för mycket intressant att upptäcka längs vägen. 25 oktober vill vi vara hemma igen då vi har konsertbiljetter den dagen. Så härligt det ska bli att komma ut på rull och skoj att du vill hänga med oss!!

5. Så då är ni husbilsägare! Vi blev med husvagn för två år sedan. Har aldrig campat eller så tidigare så det var en rejäl chansning som föll ut väl.
    Blåbär finns inte här hos oss men däremot gott om björnbär men de är inte lika goda om man frågar mig.
    Vilken härlig långresa som väntar er och Moseldalen är så fin!

Tack för titten hos mig :D

1. Visst är vi husbilsåkare, så härligt! När vi träffades hade vi många års husvagnvagnsåkande på var sitt håll i bagaget och köpte nästan omgående vår första husbil för att testa vilket blev till stor belåtenhet.
      Nu längtar vi tills vi får ge oss iväg ner i Europa efter den här sommaren som i våra trakter i princip har regnat bort.