tisdag 4 juli 2023

Ytterligare en vecka och nu är vi snart på rull...

I torsdags kväll var det åter dags att åka till Jönköping. vi åkte ner och sov utanför Din Husbil, eftersom vi hade en tid kl. 07 på fredagen. Då skulle de titta på och täta takfönstret ovanför taksängen då det upptäcktes fukt där vid fukttesten i våras.

Nu hoppas vi verkligen det är slut på fel på husbilen och att vårt nya lithiumbatteri ska hålla vad det lovar.

I lördags gjorde vi en utflykt till Axvall, då Axvalls IF firade 100 år.

Våra goda vänner Ebba och Stig Larsson har i många år varit otroligt aktiva i föreningen och Stig har under 22 år varit dess ordförande. Nu hade Ebba och en annan kvinna gjort ett otroligt arbete och på lördagens firande bjöd de in till ett gigantiskt fikabord, med över 40 olika sorters kakor.

Vi hade bestämt träff där med ett par kompisar och efter att ha försett oss från kaffebordet blev det en god stund vid kaffebordet och då bjöds vi också på härlig Bluegrassmusik av  ett gäng duktiga musikanter.

Vi tittade också på några utställda bilar som stod vid idrottsplatsen. Till Lars lycka var några av bilarna äldre SAAB-modeller som han hade i sin ungdom!

Sedan kom våra kompisar med oss hem på lunch och tack och lov hade jag bara gjort en sallad eftersom vi inte hade någon större aptit efter förmiddagens mastodontfika.

Sedan har en del av de regniga dagarna ägnats åt planering inför vår höstresa till Toscana. På Kartbutiken i Stockholm (en av våra absoluta favoritbutiker) hittade vi ett par böcker om vandringsleder i Toscana och en riktigt stor karta att markera och rita på är så härligt. Tänk att det är nästan lika kul att planera en resa som att resa.....även om vi inte planerar i detalj så vill vi gärna veta vilka möjligheter som finns på de olika platserna.

Måndag och tisdag blev två mysiga dagar med besök av dotter Anna med sambo Alf, som tillbringade två av sina semesterdagar hos oss. Så mysigt då vi inte setts på länge och nu fick jag öva på att laga vegetarisk mat. Grekisk pytt och färsbiffar med örter gjord på Anammas formbara färs blev riktigt gott och något vi kan tänka oss att göra fler gånger. Naturligtvis fick de smaka en "Kommaframöl" när de kom...

Vi försökte ta en promenad mellan skurarna men det blev några raska steg in på ICA för att undkomma en av måndagens alla störtskurar och tisdagen inbjöd inte heller till några uteaktiviteter, men vi hade så mysigt ändå.

Nu packas husbilen och i morgon styr vi mot Småland och ett första stopp i Eksjö. Vart vi sen ställer färden beror delvis på vad vädergudarna hittar på, men hur som helst ska det bli skoj att rulla iväg igen.

1. Som sagt, att planera resan är halva nöjet! Eksjö är fint, hoppas ni får en trevlig resa.

1. Visst är det så att planering är otroligt skoj. Sen får vi bara hoppas att vi får uppleva alla vackra platser som finns nere i Toscana. Tack och lov är tid ingen begränsande faktor som när jag fortfarande arbetade.

2. Vi har ätit likande på ett Café på en bondgård söder om Vadstena en gång. Ät så mycket ni vill för ... kr.
    Nästan samma sak i Kivik. Bara att konstatera, efter detta mår man inte bra.
    Tänk om jag hade sparat en av mina 5 Saab bilar ...
    Jag var stolt, men oförståndig, när jag köpte en ny Saab V4 1967, 1968 och 1969.
    Birgitta är superduktiga på mycket, men att läsa kartor när vi kör kan hon inte, så vi googlar oss fram när vi är ute.
    Vi har sällan åkt hem från en semesterresa utan att vi planerat en ny. Så det har vi gjort idag. Så skönt att planera. Om det stämmer nästa år, det återstår att se. Kanske blir det ett nytt fika i Kivik eller så blir det Sveriges godaste pizza på Fridens Krog.

1. Vi tycker det är synd att SAAB bara är ett minne idag. Lars hade flera SAAB på slutet av 60-talet och jag och min fd man var också trogna SAAB-ägare tills han började arbeta på Volvo i Skövde och fick tjänstebil.
      Vi är inga kakmonster men just det jag kallar för ”torra kakor” bakade på riktigt smör är fantastiskt gott. Det gäller ändå att inse att ögat vill ha mer än magen.

3. Matts Torebring5 juli 2023 kl. 17:45

Alla trodde att vi hade fel på batterierna för 3,5 år sedan, men det visade sig vara en felprogrammering som kostade 750 kr att rätta till. Vår offert på nya Lithium batterier var på 80 tkr och det var jag inte beredd att lägga ut. Sedan dess har allt funkat utan minsta problem och vi har de första batterierna kvar.

1. För vår del blev det absolut inte de pengarna men visst är litiumbatterier ingen billig investering. Nu hoppas vi att det ska bli en positiv upplevelse och hittills ser det positivt ut. Vi är så glada över den killen i Stenstorp som är en allfixare vad det gäller elektronik och dessutom gör det till vad vi tycker ett hyfsat pris.

4. Hoppsan så mycket kakor, många duktiga bagare måste det varit som gjort allt detta. Jag har också haft en SAAB, fast inte en sådan gammal fin modell.
    Förstår att ni är i planerings tagen till Toscana, kanske vi kan ge några tips när vi träffas.
    Ha en bra tur nu när ni ger er iväg.

1. Ebba och Siw är verkligen duktiga på att baka och så tycker de att det är skoj. Tack och lov så finns det ju frys så de har kunnat förbereda under en tid.
      Vi tar gärna emot tips om saker vi inte bör missa i Toscana. Nu ska de upptagna pensionärerna bara få ihop en tid så vi kan ses, hi hi…

5. Vilken härlig kakbuffé! Förstår det räckte med en sallad till middag. Och Anammas formbara färs är riktigt god, det är något jag saknar här faktiskt. Får njuta av det när vi kommer till Sverige istället. Blir väldigt kul att följa resan till Toscana när det väl är dags.

1. Visst är Anammas färs bra även om jag mest använt den till julköttbullar när mina vegetarianer kommit. Jag har inte direkt tänkt på hur utbudet av vegetariska produkter ser ut i andra länder…
      Vi hoppas få en fin resa neråt Italien i september då vi aldrig åkt med husbil längre än till Cinque Terre och kul om du följer med !

6. Roligt när det är saker som händer och att på olika sätt "vidga vyerna". Trevligt med turen till Axvall och kul att se de gamla Saab bilarna. Vet att pappa hade en sådan. Verkligen ett rejält tilltaget kaffebrödsbord. Förstår att matlusten var reducerad efter detta. (Just i Axvall, men på militärmuseet, var vi för ett par år sedan. Tog då bussen från Skövde till Axvall. Hur som helst ett givande besök)
    Lycka till nu med husbilen och att läckan är hittad.
    Vad gäller kartbutiken är den en favorit hos oss också. Vi vill alltid ha rejäla kartor när vi är ute och reser så att det blir en rejäl överblick. Härligt med Toscana och att resa där är ju helt fantastiskt. Har gjort några resor med vanlig bil där och bott på olika vingårdar och i mindre byar. Förstår att ni ser fram emot detta.
    Kanske hinner ni även med en vända till Cinque Terre. Men kanske ni varit där. Härliga vandringar,
    Önskar er en fin resa nu och med bra väder.

1. Militärmuseet i Axvall har vi faktiskt inte besökt men jag har för mig att jag läste när du var där och invigde någon utställning??
      Vi längtar verkligen ner till vackra Toscana. Cinque Terre besökte vi för snart tio år sedan och på den tiden hade vi alltid tidspress, eftersom jag arbetade så vi vandrade mellan alla byarna utom en sträcka där vi åkte tåg på en dag, otroligt vackert men jag vet att vi trots ganska bra ork var rejält slitna när vi kom hem till husbilen på kvällen. Det blir troligen inget återbesök de n här gången, så mycket annat som lockar….

7. Fullt upp på dagarna verkar det som:-)
    Och semesterplaneringen håller på för fullt här med. Vi åker den 26 augusti och tänker oss sisådär 8 veckor på rull Italien runt. Svårt att välja på allt man vill se och inse att även om vi har lång tid på oss så kommer vi inte hinna allt. Vi har lovat varandra att prioritera den södra delen denna gången. Får se hur vi lyckas...
    Tänker oss att vandra i Dolomiterna i början av vår resa och därefter sakta men säkert ta oss vidare. Beställde i alla fall Agricamper så att vi kan stå på vingårdar och gårdsbutiker gratis. Har bara hört positivt om det. Vi lär se.
    Ha det gott önskar Anette och Stefan, just nu på Smögen

1. Visst är det skoj med semesterplanering eller reseplaneringen som vi kanske ska kalla det numera.. Då kommer vi nog att följa i era fotspår,då vi bokat Kielfärja den 30 augusti. Hur långt ner i Italien vi kommer den här gången har vi inte bestämt men huvudmålet för oss är Toscana.
      Hoppas ni har det fint på Smögen. Nästa helg hälsar vi på goda vänner i Kungshamn. Det är så vackert där ute!
      Idag väntar Norra Kvills nationalpark för vår del…

8. Jag älskar också att planera inför en resa. Topp 10-böckerna brukar jag ofta köpa då jag tycker att dom har en lagom blandning av fakta och bilder, och dessutom en bra storlek för att ha med i handväskan.

1. Visst är det kul att planera en resa! Vi gillar också Topp-10 böckerna och sådant man vill veta mer om får man helt enkelt googla på eller skaffa info på något annat sätt. Sedan finns det ofta med lagom detaljerade kartor över aktuella städer.