I fredags blev det nästan en heldag ute på Eriksberg i Göteborg. När vi äntligen sett oss mätta på "The Mystery of Banksy - A Genius Mind" på Eriksbergshallen och ätit Dagens fisk med pepparrotscreme och räkor, på Feskarbrittas Kro, en gungande pråm på Kvarnpiren var det dags för nästa sevärdhet, bara ett par hundra meter bort. Där ligger ostindiefararen Götheborg.
Vad är då Götheborg? Det är en replika av den ostindiefarare med samma namn som 1745 gick på grund och sjönk vid Hunnebådan i Göteborgs hamninlopp. 1986 startade en utgrävning av originalskeppet och 1995 påbörjades bygget av skeppet för att sjösättas på nationaldagen 2003. Under 20 månader mellan 2005 och 2007 seglade skeppet den historiska rutten till Kina och hem igen. Sedan dess har man gjort några mindre expeditioner i Sverige och övriga Europa. Lagom till Göteborgs 400-årsjubileum ligger den åter i hamn och är nu ett givet turistmål med guidade turer flera gånger dagligen.
Vår grupp fick en jättebra guide, som dessutom seglat som jungman en etapp på resan till Kina och vid några andra resor så vi fick en liten inblick hur det var att sitta längst ut på bogspröten eller klättra upp i riggen.
Skeppsklockan hade stor betydelse eftersom passen alltid var fyra timmar och man jobbade dygnet runt.
Vid det enorma rodret står oftast tre man och vi förstår att det kunde behövas.
Det är verkligen inget litet skepp. Den totala längden är 58,5 meter och stormastens topp är 47 meter över vattenytan. Det hade en otrolig lastkapacitet av 830 ton.
Originalskeppet byggdes på varvet Terra Nova i Stockholm och sjösattes 1738. Att det trots detta fick namnet Götheborg berodde på att Ostindiska Kompaniet hade sitt säte i Göteborg och att alla expeditioner startade och slutade här. Det kom att göra tre resor till Kina men under inseglingen till Göteborg efter den tredje resan förliste det mycket snöpligt när det var 900 meter kvar till ankarplatsen.... Hur detta kunde ske är nästan ett mysterium.
Det nya skeppet byggdes på det nedlagda varvet på Eriksberg och det nya varvsområdet fick också namnet Terra Nova.
Det ursprungliga skeppet var bestyckat med 30 kanoner och hade 140 mans besättning medan det nya skeppet kan ha en besättning på 70 - 90 personer.
Ostindiefararen Götheborg är klassat som passagerarfartyg men bär den Svenska ostindiska kompaniets tvåtungade flagga, som tilldelats kompaniet under sin storhetstid på 1700-talet och nu igen vid skeppets sjösättning av Kungen, för att se ut som en örlogsflagga på avstånd och på så vis skrämma bort pirater som härjade runt södra Afrika och Madagaskar.
Vi fick en dryg timmes intressant rundvandring på det vackra skeppet innan det var dags att ta oss in mot Centralstationen och tåget tillbaka till Falköping. Det är verkligen en fördel att bo som vi gör längs Västra Stambanan; på en dryg timme är vi i Göteborg och på drygt två timmar når vi Stockholms Central. Detta är något som vi verkligen försöker utnyttja.
Vilken härlig dag! Och Götheborgsbesöket förstår jag var väldigt intressant. Det hade jag definitivt gillat, jag gillar båtar och tycker det är spännande med hur de byggt och allt fungerar på ett stort skepp. Så tack för besökset!
SvaraRaderaDet blev en riktigt intressant dag med vitt skilda upplevelser. Vi tycker också det är intressant att få en bakgrundshistoria till t ex det här häftiga skeppet. Tänk så många eldsjälar det finns i ett sådant här projekt och vilken upplevelse för de som seglat med en etapp.
RaderaHelt fantastiskt och vilken kunskap som döljer sig byggandet av detta underverk. Jag lär väl aldrig få se det då jag försöker lyfta över sta´n eller gå runt den.
SvaraRaderaVi försöker undvika Göteborg med bil men med tåg, lokaltrafik och apostlahästar går det perfekt att upptäcka staden. Ostindiefararen är verkligen ett gediget hantverk och vi fick genomgång om hela byggnationen, hur masterna gjordes osv. Så intressant!
RaderaVad trevligt att ni besökte "Göteborg" och fick en så bra guidning. Vi besökte skeppet i Kina för x antal år sedan och fick då också en guidad tur av personal ombord. Men det var väldigt roligt att ni med er besöka fartyget igen och få en fin repetition.
SvaraRaderaVi var även med skolan i Peking och tillsammans med kinesiska barn och såg en separatutställning om just Ostindienfararen Göteborg. Och författaren, Anita Steiner har skrivit en bok som heter "Jacob seglar till Kina" där mycket info ges. Väl värd att läsa för både stor och liten/ung och gammal.
Ha det fortsatt fint!
Så häftigt att du besökte ”Götheborg” i Kina. Det är verkligen ett otroligt skeppsbyggge och så många eldsjälar det finns i ett sådant projekt.
Radera