onsdag 5 oktober 2022

Skördefest på Öland - Del 2

Tänk på söndag morgon vaknar vi efter ytterligare en regnig natt, så härligt när regnet kommer på nätterna och dagarna bjuder på uppehåll och tidvis sol. Eftersom vi inte har några tider på hemmaplan att passa stannar vi på ön ytterligare en natt och idag börjar vi med ett besök på Ölands Museum, Himmelsberga.

Det är en av Ölands alla radbyar där ladugårdarna ligger på rad längs gatan och boningshusen längre in på de kringbyggda gårdarna. Det här är en s k dubbel radby då det ligger gårdar på båda sidor om vägen.

Sedan finns det en mängd byggnader på Himmelsberga, som minner om hur det såg ut här förr. Den stora Norrgården är en gammal släktgård, där den äldste kände ägaren, Lars Olsson, stod skriven för gården 1737. Här finns lador, stall, brunn och  t o m ett duvslag.

Det finns även många andra hus i fint skick, bl a en handelsbod, kaffetorp och flera gårdar. Allt ser ju också så fint ut med de gamla trädens gula höstlöv som kuliss.

Här har de en konsthall med ett fint ljusinsläpp där just nu en samlingsutställning visas. Den består av öländska konstnärer, som alla har en öppen ateljé under Skördefesten.

Här får vi ett smakprov på olika konstarter, som målning med olika medier, foto, keramik och glas. Återigen är det bara att njuta över alla duktiga konstnärer!

I flera av husen och trädgårdarna ställde olika hantverkare ut sina alster och hade vi fortfarande haft trädgård hade nog någon av de fina keramikfåglarna fått följa med hem.

När vi tittat oss nöjda följer vi vägen söderut på Ölands östra sida, med både alvarmark och odlingsmark längsmed.

Sedan åker vi tvärs över ön och har Grönhögens ställplats som mål. Vi fick en plats i främre raden och på kvällen var hälften av de 38 platserna upptagna. Här finns all service som kan önskas, stora väl markerade platser och en trevlig hamnkapten som kommer runt och tar betalt och har man som vi betalt med swish kommer han bara förbi, hälsar välkommen och byter några ord. En övernattning kostar 230 kr.

Härifrån tog vi en promenad längs vattnet upp till Ventlinge och Norrgårdens Gårdsbutik.

Här hade de invigt årets löktavla redan förra lördagen. Det är verkligen ett digert jobb.

Här kunde vi också villa bort oss i majslabyrinten, där diverse verk dök upp. Tyvärr hade en del vandaliserats men ett smakprov fick vi hur som helst.

När vi sedan kom tillbaka till ställplatsen kunde vi njuta av en fin solnedgång i Kalmarsund.

Vår sista dag på den här turen började vi med ett besök hos en av mina favoritkeramiker, nämligen Paradisverkstaden i Färjestaden. De har så mycket fint och vi har en del av deras saker.

Den här gången fick ett grårandigt ljusfat följa med oss hem och kommer att lysa upp i höstmörkret.

Ett stopp för en lunchsallad i höstsolen blev det annars gick det raka vägen hem och tänk vilken fin hösthelg vi fick trots alla farhågor vad gällde regn och kraftiga vindar. Nu återstår det bara att se om det blir någon mer husbilsresa i höst....

1. Åh vad fint hos Paradisverkstan! Där hade jag stortrivs att gå runt och njuta av allt.

1. Visst har de massor med fina saker och nu börjar det bli dags att plocka fram ljuslyktor och annat för att njuta inne när regnet piskar på rutan som idag.

2. Ni är riktiga Upptäcktsresande. Själva åker vi oftast till A, B, eller C bara för att koppla av, njuta och ha det gott. På södra Öland har vi gett oss tid till att parkera bussen och cykla runt i byarna. Att komma till södra Öland är som att komma till ett annat land, det är helt fantastiskt.

1. Att bara koppla av och ta det lugnt är tyvärr inte vår starkaste gren utan vi vill nog gärna uppleva eller göra något varje dag. Lite bättre på avkoppling har vi ändå blivit i takt med att vi blivit lite mer årsrika (=äldre).

3. Södra Öland har mina ägare sett alldeles för lite av. De var dock i Ventlinge med mig förra året och då vet jag att ägarna cyklade omkring.
    Vilken härlig löktavla och att få se den måste ändå vara lite häftigt.
    Men vad tråkigt att förstöra på det viset i labyrinten. Varför måste allt förstöras?
    Allt gôtt

1. Då är nog vi och Laikan tvärtemot. Vi hamnar oftast på södra delen av Öland, på alvaret eller nere i Ottenby, så förra våren bestämde vi att det var dags att resa norrut.
      Nog är det konstigt att ingenting får vara i fred utan att det måste förstöras, så onödigt och tråkigt.

4. Här hade jag också gärna velat vara med. Så mycket fint! Dessa radbyar är jag också så förtjust i. Roligt med hantverksutställningen i Himmelsberga. Så mycket att se. Även Paradisverkstan är ju ett trevligt besök.
    Vi var där under min jobbresa och hade då en person som jobbar här som guidade oss så vi fick en fin introduktion till hur keramiken här kommer till. Verkligen givande. Jodå, inköp blev det också.
    Vida konstmuseum är också spännande men de kanske inte hade något extra just nu.
    Härliga bilder och inte minst från den vackra solnedgången.
    Stort tack för att ni delar med er.

1. Utställningen på Himmelsberga hade verkligen många verk som jag tyckte om. Sedan är det en otroligt mysig miljö med de gamla gårdarna. Vida konstmuseum har vi besökt många gånger, då derbykaraktär vara intressanta utställningar men nu var det konstigt nog stängt på söndagen för omhängning.
      Paradisverkstadens alster tycker jag också mycket om och någon grej brukar gå åka med hem var gång vi kommer dit!

5. Vilken resa. Jag som tyckte Mariestads skördefest var mysig, men det här slår ju den med hästlängder.
    Paradisverkstaden hade jag knappt vågat gå in i. Så mycket fint där inne att jag hade fått med mig saker så hela hemmet fyllts upp.

1. Vi tyckte Konstnatten här i Falköping var stor, men det här är enormt.
      Det är väl bara prislapparna på Paradisverkstaden som gör att det bara blir någon enstaka sak. Det här ljusfatet har jag önskat mig länge och nu lyser det upp hemmet i höstmörkret.

6. Så mysigt med skördefest på Öland, det är något som jag velat åka på i flera år nu. Det ser ut som ni hade det väldigt trevligt. Och Paradisverkstaden har ju så mycket fina saker, där har jag också handlat en hel del genom åren.

1. Skoj att du hittade till vår blogg. Visst är skördefesten på Öland värd ett besök även om man bara hinner besöka ett fåtal av alla utställare. När vädret dessutom hjälper till att skapa härliga miljöer blir det extra bra. Paradisverkstaden har så mycket fint så nog har det blivit ett och annat köp genom åren.

7. Vad roligt att se alla fina bilder från Öland. Vi valde Österlen i år men vissa år har vi åkt till båda skördemarknaderna. Härligt att få uppleva Öland genom era foton. Paradisverkstan är ju så roligt att besöka och se alla fina saker, men det brukar ju inte stanna vid att titta!

1. Den här tiden på året finns det verkligen skördefester, marknader och mycket annat att välja på och ibland är det inte lätt att välja. Österlen har vi aldrig besökt på den här tiden på året men det såg också mysigt ut.
      Paradisverkstaden har så mycket fint och den här gången hade jag siktat in mig på ett ljusfattig, som vi njuter av på köksbordet varje dag!