lördag 22 oktober 2022

Jag är ute när gumman min är inne...

 


...och jag är inne när gumman min går ut... Ungefär som i Ernst Rolfs gamla revykuplett har vår vecka sett ut. 

I måndags blev Lars medbjuden på en fotbollsresa till Göteborg och Gamla Ullevi för att titta på matchen mellan IFK Göteborg och Malmö FF. Det var gamla fotbollsspelare från IFK Falköpings sammanslutning Tisdagskamraterna som fått ett par biljetter över. på vägen dit blev det besök hos Alingsås HK, i deras handbollshall med lite information och fika. 


Sedan blev det fotboll. Lars som är i princip allätare när det gäller idrott har inte varit på en fotbollsmatch i högre divisioner än när barnbarnen spelar på många år och även om det inte var några stora incidenter förfasade han sig verkligen över alla supportrar iklädda rånarluvor med bengaler och annat. Hör detta verkligen hemma på ett sportevenemang?? Hur som helst blev det hemmaseger med 2-1.




På tisdagen var det min tur att rymma från hemmet. Då var jag bjuden på "tjejlunch", eller vad man nu ska kalla det när vi fyra i "symötet"(som aldrig syr) strålade samman i Axvall. Då får jag åka min favoritväg mellan Falköping och Varnhem, med utsikt över Hornborgasjön. Det är ju början på vad som efter Varnhem fortsätter i Sveriges vackraste landsväg, nämligen Vallevägen. Idag kan vi väl inte säga att det bjöds på någon strålande utsikt över sjön, men tänk om fem månader börjar tranorna samlas där igen och våren är här.....


Hos vännen Ebba i Axvall bjöds vi på en väldoftande och god fisksoppa med ett glas vitt (till de som inte körde). Vi tycker vi är så lyckligt lottade som pensionärer som kan tillbringa en tisdag eftermiddag på det här sättet, medan regnet forsade ner där ute.


På hemvägen åkte jag över golfklubben och skulle ställa in mina klubbor i skåpet och synen av vår bil ensam på parkeringen och ett envetet, stilla regn var ännu ett bevis på att hösten oåterkalleligt är här.


På onsdagen var det Lars som ställde väckarklockan för att ge sig iväg mot Vårgårda GK och årets golfspel med två av hans bröder. Att det har dröjt till slutet av säsongen beror på att en av bröderna fick en ny höft på försommaren. Nu var han dock redo för en 18-hålsrunda igen, utan golfbil, bra jobbat tycker vi! Det blev en otroligt fin dag med strålande sol när de lite försenade p g a morgonfrost fick ge sig ut på banan. Är hösten så här får det vara höst hur länge som helst...


Själv ägnade jag onsdagen åt att efter en rejäl promenad i solskenet förädla en del av våra lingon från Dalaskogarna...


...och sedan blev det brödbak så till lunch blev det nybakt bröd med goda pålägg.


 

På torsdag väntar goda vänner som gäster och vi ska ge oss ut på en riktig nostalgiträff men mer om det senare...


6 kommentarer:

  1. Att se barnbarnen ägna sig åt idrott det låter trevligt, men att se läktarbråk det köper jag inte, då skulle jag lämna och gå ut. Kanske är det 15 år sedan jag var på en ishockeymatch i Jönköping. En liten pojk på ett par tre år, som fick stå på tå, för att se över ryggstödet framför, skrek, svor och förbannade domaren hela matchen. Sedan dess har jag inte varit ens på hockey. Det är inget trevligt att se sådant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi håller med helt och hållet att om lagens supportrar inte sköter sig får väl matcher spelas utan publik och utan intäkter gör klubben. Vi håller oss nog till att titta på barnbarnens idrottande. Nästa lördag väntar handbollsvän för Edwin, 9 år. Det är betydligt trevligare att titta på.

      Radera
  2. Mumsigt med nybakat bröd! Och så härligt att ni kan hålla i golfen lite till in i hösten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nybakat bröd där smöret smälter är bara så gott och jag tycker det är så härligt att få gå lös på en stor bröddeg.
      Vi hoppas kunna få gå några halva golfrundor till även om vår stora bana stänger i helgen. Mina axlar behöver få svinga lite lagom med klubborna. Det är skojigare än att stå hemma och dra i gummiband…

      Radera
  3. Nu kom det ett inlägg. Har nyfiken tittat in dagligen. Men jag förstår och förstod att ni haft fullt upp med trevligheter och olika slag. Och visst är det fint att man kan disponera sin tid och göra det man tycker om.
    Log lite när jag läste om Axvall. Var just här i våras på Brigadmuseet och vi bodde då i Skövde. https://dittemitti.se/skovde-axvalla-tur-retur-en-handelserik-resa/ Har varit här i trakterna som barn men det var ett tag sedan. Och trakten runt Varnhem är så fin.
    Tycker att brödbak och koka sylt var ett gott alternativ till golf denna gång.
    Trevlig söndag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hos mig blir det lite bloggtorka ibland när vi befinner oss på hemmaplan och det känns som om det inte händer ett enda dugg...
      Tänk Brigadmuseet har vi inte besökt så det får vi väl försöka göra nästa säsong. När jag bodde i Varnhem var det ett Pansarmuseum som vi besökte ett par gånger men det blev lite omorganisationer för ett antal år sedan. Nu ska jag läsa ditt inlägg därifrån. Visst är trakten kring Varnhem vacker!
      Brödernas golfspel är en ren brödrakamp så den dagen får vi respektive stanna hemma. så kul så länge de kan hålla på, de är ju trots allt 76, 78 och 80 år.

      Radera