söndag 23 oktober 2022

Kompisbesök och Varnhemsvandring med klassträff.


I torsdags var det äntligen dags att träffa våra Uppsalavänner, Kerstin och Åke som kom med tåget. Vi har försökt få till ett besök i Falköping alltsedan vi flyttade till vår lägenhet förra året, men diverse förkylningar och annat har satt käppar i hjulet var gång. Efter en lunchsoppa tog vi en promenad till Falbygdens Ost eftersom de ville proviantera lite och vi behövde en bit parmesan.


Sedan fick vi en så trevlig kväll då ytterligare ett par vänner slöt upp så inte ett enda kort blev taget. Men som jag skrev under det här kortet på oss sommaren 2016 så blir bra viner och goda vänner bara bättre med åren och det tycker jag gäller fortfarande.


På fredagen var det dags för årets träff med min gamla naturvetarklass som gick ur gymnasiet för 50 år sedan nästa sommar. En del hade träffats tidigare för lunch på Skara Konsthotell, eller JULA-hotellet som vi kallar det, där man kan beundra JULA-grundaren, Lars-Göran Blanks konstsamling med verk av bl a Anders Zorn, Bruno Liljefors, Carl Larsson och Jenny Nyström.

Kerstin och jag åkte istället direkt till Varnhem där vi skulle träffas för en promenad och fika. Visst är det fantastiskt att efter alla år det fortfarande kom 16 stycken till den här träffen och en del hade åkt från bl a Karlskrona, Västerås och Uppsala. 


Boel, som var dagens värdinna hade planerat att vi först skulle gå den 1,5 km långa leden kring Klostersjön, som återställdes våren 2021, genom att dämma sjön precis som munkarna gjorde på medeltiden. En ny dammvall har också byggts för att hålla vattnet kvar. Det blev en promenad under glatt samspråk.



Sedan kunde de som ville besöka klosterkyrkan (undrar hur många kort jag tagit på kyrkan under årens lopp, men jag tycker fortfarande den är lika vacker)...



...medan vi andra gick en av mina favoritpromenader, den 2,2 km långa Rosenstigen. Den har fått sitt namn av Alba rosa minette, den ros som hittats i Gudhems klostermiljö och numer även finns vid Klostermuseet i Varnhem. Här var vi ofta när jag bodde i Varnhem och mina barn var små. Det är lika vackert längs den slingrande Ulundabäcken alla årstider, även om våren är ljuvlig, då marken är täckt med blåsippor och vitsippor.


Vi stannade också vid den gamla stenbron vid Gustafsbergs  kvarn.



Längs leden finns många informationstavlor som berättar om gamla kvarnar och inte minst om inspelningsplatserna för filmerna om Arn. Många scener utspelades i hagarna häromkring och jag minns hur intressant det var medan det pågick. Vi sammanstrålade med de som besökt kyrkan vid Kata gård, ett av vår bygds mest intressanta besöksmål enligt mig. Om Kata gård och klosterkyrkan har jag skrivit i flera inlägg då det här är en plats vi själva besöker ibland och också ett besöksmål dit vi gärna tar med våra gäster. Här vilar den ca 35-åriga Kata som blivit en riktig kändis. Kata Gård

 


När vi kom tillbaka till parkeringen väntade en riktig överraskning. Vi var utlovade gemensam fika men eftersom Klostergårdens Café är stängt för säsongen trodde vi det var medtaget från Skara. Då visar det sig att Sven, en av våra klasskamrater tillsammans med sin sambo köpt Varnhems gamla skola, som också inrymmer ett härlig litet vandrarhem med fyra mysiga rum (totalt 13 bäddar), två badrum, ett fint kök och några trevliga gemensamhetsutrymmen. Här blev vi nu bjudna på kaffe och en krispig äppelpaj. De berättade också om sina framtidsplaner för vandrarhemmet. För min del var det riktig nostalgi att komma in här då mina två äldsta döttrar gick på lekis här och en av mina klasskamrater hade tillbringat åk 5 och 6 i de här lokalerna.





Sedan fortsatte vi hem till Boel i Skara där vi bjöds på en värmande höstsoppa och surdegsbröd. Naturligtvis blev det mängder med prat och hälsningar från vänner som inte kunde vara med och nu ser vi fram emot vårt 50-årsjubileum på Djäknedagen i maj och naturligtvis mot nästa höstträff.


 

 

17 kommentarer:

  1. Såna träffar brukar vara trevliga säger mina ägare. Imponerande att hålla ihop efter såpass många år. Vilken trevlig överraskning det blev då den gamla skolan var inköpt av era goda vänner. Många minnen i de väggarna.
    Allt gôtt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Från en sådan här träff åker man hem med ett stort leende på läpparna. Kanske för att vår gymnasietid var lite speciell då vi som kom från landet fick bo i Skara på veckorna och i vår klass hade vi redan då en riktigt fin sammanhållning, där alla som ville var inkluderade.
      Visst var det kul att de hållit det hemligt med Gamla Skolan och så kul att komma in dit igen.

      Radera
  2. Visst är vänner, god mat och dryck en bra kombination.
    Kul här med din naturvetarklass. Och tänk att 16 stycken kom hit. Extra roligt.
    Och extra roligt är det för mig att genom er få ta del av mina "gamla" hemtrakter. Ja, snarare släktens. Har varit i Varnhem och Gudby tidigare men glad att nu få komma hit med er.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så skoj att ses någon gång om året och extra kul att det då och då kommer någon vi inte sett på kanske 30 år. Vi närmar oss 70-strecket med fart och nog har samtalsämnena också ändrats över åren, men sjukdomar försöker vi undvika så gott det går!
      Så skoj att du följer med oss i de här trakterna, som jag tycker är så vackra, även om det är lätt att bli hemmablind.

      Radera
  3. imponerade att ni är så många som träffas fortfarande! Och tack för turen, jag har ännu inte besökt så mycket naturområden runt Falköping, fast vi bodde så nära. Men det brukar väl vara så att en söker sig längre bort för äventyr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det imponerande att så många kommer men det är mycket tack vare att vi hade ett par riktiga eldsjälar som höll ihop klassen redan på skoltiden.
      Visst är det så att man inte besöker de nära besöksmålen. För vår del blev det ändring på det under pandemin, då vi gick alla vackra vandringsleder runt Hornborgasjön mm.

      Radera
  4. Vilken härlig dag med både mat , kultur ,lite promenad och så många gamla trogna skolkamrater som det måste vara underbart att få träffa och prata både nya o gamla minnen med.
    Kram Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en riktig feel good dag med gamla vänner. Sedan är ju omgivningarna i Varnhem alltid lika fina.

      Radera
  5. Skojigt att hitta nya bloggar via "gamla" bloggvänner - hittade hit via Anna i Portugal.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skoj att du hittat till oss. Jag ska gå in och titta på din sida också!

      Radera
  6. Hoppsan vad mycket trevligt på en enda gång och så fina minnen att leva vidare på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En så härlig dag vi hade! Jag åkte hem med ett brett leende på läpparna. På något sätt betyder gamla vänner mer ju äldre man blir, vi har en historia ihop.

      Radera
  7. Vilken härlig dag ni har haft, kul att så många kommer vilket måste innebära att ni varit tajta genom skolåren. Spännande för dom som köpt det gamla skolhuset. Själv har jag aldrig varit på någon klassträff. Jakob däremot har klass alternativ skolträffar var och vart annat år. Vi har en sådan på gång snart hihihi
    Tack för fina bilder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nog var vi en klass med en bra sammanhållning redan då och sedan finns det några eldsjälar som såg till att det fortsatte så. Förstår att Jakob tycker det ska bli jättekul att komma till Schweiz och träffa sina kompisar (och du får ju också komma ut och resa).

      Radera
  8. Nej men wow så kul att ni fortfarande har regelbundna klassåterträffar efter så många år. Måste vara helt fantastiskt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det kul att fortfarande träffas och det mest fantastiska är att det nästan blir roligare ju äldre vi blir...

      Radera
  9. Så fin Varnhems kyrka är. Skulle gärna åka och se den i verkligheten någon gång, hittills har jag bara sett den på bild.

    SvaraRadera