fredag 20 augusti 2021

Spreewald

Från ett världsarv till ett annat, helt annorlunda sådant gick vår fortsatta resa. Vi startade från Potsdam efter en sen frukost med siktet inställt på Lübbenau i Spreewald. Spreewald är en region i Brandenburg och en del av området är klassat som biosfärreservat. Området har fått sitt namn efter floden Spree, som delar sig i flera armar och området genomkorsas av 100-tals kanaler och små floder.

Vi ville vara framme före lunch för att säkert få en plats på den stor ställplatsen eller deras camping. Ställplatsen var helt fullbelagd och när vi trasslat oss ut den smala vägen till campingen möttes vi av beskedet att inga lediga platser fanns förrän efter helgen. I appen Park4night fanns även en ställplats precis vid järnvägsstationen, och under över alla under, här höll en husbil på att tömma gråvatten och hade troligen just lämnat den enda lediga rutan som fanns här, Yippi! här stannade vi och även om mysfaktorn var 0, så kunde vi stå här ett dygn för 8 €. Det fanns färskvatten och möjligheter att tömma gråvatten och toalett.  Det fanns även några eluttag, men kostnad för detta tog vi inte reda på.

Vi fixade lite lunch och tog sedan en promenad ner till centrum och hamnen. Vi hade bestämt oss för en tur med Kahn, de traditionella båtarna som stakas fram på kanalerna.

Det fanns en rad olika turer att välja på, men för oss räckte en av de kortare turerna, en tvåtimmars tur med 30 minuters paus i Lehde, där man kunde fika eller ta en titt på ett hembygdsmuseum. Turen kostade 14 €/person och var väl lite av "Been there - Done that". Nog såg det betydligt mysigare ut att glida fram i kanot eller kajak som många gjorde.

Sedan hade nog turen varit mer givande om vi förstått all den information som "chauffören/guiden" delgav oss. Tyvärr var den som vanligt enbart på tyska och min gamla skoltyska lyckades bara förstå att det handlade om områdets stora artrikedom både vad gäller växter och djur, främst fåglar.

När vi kom tillbaka till staden handlade vi naturligtvis Spreewalds mest berömda souvenir, nämligen inlagd gurka i olika kryddningar. Jisses så god den var!

Idag plockade vi ner våra cyklar för är det något som man ska göra här så är det att cykla längs vattendragen.

Vi skaffade en karta på turistbyrån, där alla cykelleder var utmärkta. Dessutom var de väl skyltade och en del har t o m fått passande namn, t ex Gurkenradweg.

Vi bestämde oss för att cykla till grannstaden Lübben, som ligger 14 km bort. Med våra elcyklar var vi snart där och efter en promenad i staden vände vi tillbaka och det blev en riktigt fin tur.

Förutom ett gäng tranor som gick ute på en åker och åt blev dagens naturupplevelse en stork som också försåg sig av resterna efter skörden.

Väl tillbaka vid husbilen kände vi oss klara med Lübbenau och fortsatte ytterligare en bit söderut....

1. Att det är ett sådant tryck på både Ställplats och camping, det är kanske tyskarnas semester nu? Ni har i alla fall varit där och fått se vassruggar och kanalerna. Vi hyrde kajak och tog oss runt med i några timmar och naturligtvis cyklade, som ni gjorde.

1. Visst har tyskarna semester nu och vi har inte sett en enda svensk husbil än. Undra var de håller hus. På den stora campingen vi står nu har vi sett en plåtis från NL.

2. Oj, ilsket tryck det verkar vara på ställplatserna. Känns som norra Tyskland är väldigt populärt nu och samtidigt bra för er svenskar. Ser ni förresten andra svenska husbilar på platserna eller längs med vägarna?
    Vad synd att inte färden med båten blev riktigt som ni tänkt er för bilderna såg väldigt mysiga ut.
    Allt gôtt

1. Ja det är galet fullt på ställplatser och campingar, men inte en enda svensk husbil och bara enstaka från andra länder än Tyskland. Det var inget större fel på bår båttur, vyerna var fina också, men det var lite jaså över det…,
      Ha det så gott!

3. De båtarna har vi också åkt med. Så vackert där inne i kanalerna. Vi var där i början av oktober och då var där inte fullt varken på ställplatsen eller campingen. Fel tid att åka i Tyskland mitt under deras semestermånad, men ha en fortsatt fin resa med fina upplevelser.

1. Visst diskuterade vi om det var rätt tidpunkt att åka i augusti, men senare har vi lite uppbokat då och då så för oss passade det. Sen kommer vi inte att välja den här tidpunkten igen. Hur som helst är det så trevligt att kunna åka iväg igen!

4. Vilken tur ni hade med ställplatsen där! Lycka :-) Otroligt fint och storkar är ju precis hur coola som helst :-D

Ha det gott!

1. Visst är storkar vackra fåglar och de går ju inte precis omkring hemma på våra åkrar.
      Lite tur med ställplats var vi värda efter flera bakslag.

5. Spreewald var riktigt fint och vilka goda gurkinläggningar. Vi ångrar redan att vi inte köpte massor med glasburkar för höstens behov.

6. Oj var det så mycket folk där?! Vilken tur ni ändå hade så ni kunde stanna över natten för det är ju ett väldigt speciellt område. Kul ni gillade gurkan -den är ju helt magiskt god!!

1. Det löste sig riktigt bra och visst var det ett speciellt område.
      Vi som gillar all inlagd gurka önskar bara att vi köpt ännu fler burkar....