fredag 13 augusti 2021

Vimmerby och Gränna - lika roligt för stora och små....

Sista sommarlovsveckan var det dags för kusinerna Edith (9 år) och Edwin (8 år) att få åka med mormor och Lars i husbilen. I söndags blev det tacolunch för deras familjer innan vi fyra satte oss i husbilen med Vimmerby Camping som mål. SMHI hade inte lovat det bästa vädret och efter Jönköping hamnade vi i ett riktigt åskväder som gjorde att vi periodvis nästan fick köra i krypfart.

Vimmerby Camping låg fint vid sjön Nossen och hade vädret varit fint hade det troligen blivit bad vid framkomsten. Nu fick vi i stället ägna oss åt TV-spel, UNO och Yatzi.

På måndagen väntade en heldag på Astrid Lindgrens Värld. det är ett riktigt smultronställe för alla åldrar och idag var det hur många som helst som tänkt sig dit, vilket inte kändes riktigt bra trots begränsad biljettförsäljning.

Vi fick hur som helst en riktigt mysig dag eftersom våra "ungar" ratade Pippi och Emil till förmån för Bröderna Lejonhjärta och en föreställning i Mattisborgen.

Miljöerna är verkligen fint uppbyggda och skådespelarna duktiga så Astrids otroliga berättelser blir riktigt häftiga upplevelser.

Att sedan vädret blev så mycket bättre än det utlovade var bara ett plus. Vi bar så gärna på en extra väska med regnkläder hela dagen.

Mellan alla teaterföreställningar slank vi in på Stadsmästargården och åt lunch. Tallrikarna var renskrapade så panerad torsk resp. köttbullar med potatismos smakade säkert bra.

Dagen avslutade vi med den häftiga föreställningen "Stridens Dag" där vi fick följa den sista striden mot den grymme Tengil och hans eldsprutande drake Katla.

Sedan blev det ytterligare en natt på campingen innan vi på tisdagen for vidare till Gränna. Där stannade vi på ställplatsen i hamnen. Den har 32 platser med el. Servicen består av toalett, diskrum, vatten samt tömning av gråvatten och latrin. Kostnaden är 220 kr/24h.

Vi tog en eftermiddagspromenad till centrum för att köpa lite av stadens främsta souvenirer, naturligtvis polkagrisar. Edith och Edwin tyckte det var riktigt intressant att titta på när den stora vita degen slutligen blev polkagrisstänger och ett extraplus var att de blev bjudna på bitar av de ljumna godsakerna.

På onsdagsmorgonen travade vi ner till hamnen för att ta färjan Ebba Brahe över till Visingsö. Överfarten tar ca 25 min och återigen fick vi en solig, fin dag.

Visingsö är 14 km lång och 3 km bred på det bredaste stället. Där finns det ca 900 bofasta och t o m skola för låg - och mellanstadiet. Det och en hel del annat fick vi veta under vår guidade tur med remmalag. Remmalag är en hästdragen åkvagn där passagerarna sitter i två rader med ryggarna mot varann. Remmalagen dök upp på Visingsö i slutet av1800-talet, då ångbåtsrederierna började köra lustturer till Visingsö.

Vi passerar Kungsladugårdarna, även kallade Ryssladorna, vilka är uppförda 1729-40. Då tillhörde de Kungsgården som låg på platsen. Idag är de stall för remmalagshästarna.

Sedan kom vi förbi Brahekyrkan, som är församlingskyrka på Visingsö.

Naturligtvis tog vi en titt på Visingsborg. Slottet började byggas på 1570-talet men blev klart först på 1660-talet. Det tog lång tid att bygga eftersom all sten till bygget fick forslas från fastlandet. Slottet är förknippat med Braheätten men vid reduktionen drogs det in till kronan och under stora nordiska kriget förvarades under åren 1716-1718 drygt 1500 ryska krigsfångar på Visingsborg. Slottet förstördes vid en brand, julen 1718 och har sedan dess stått som en ruin. mycket av slottets stenar har använts till andra byggen på ön. Från 1975 förvaltas slottsruinen av Riksantikvarieämbetet.

När vi kom tillbaka till fastlandet var det dags att åka hemåt och lämna hem två trötta men förhoppningsvis nöjda barn som redan pratade om att nästa år kan vi bo på ställplatsen på Visingsö istället, och vem vet kanske blir det en ny husbilstur då. Visst är det skoj så länge de vill åka med oss, snart kommer den tiden då kompisar är ett mer lockande alternativ än mormor.....

1. Fy för att köra i sånt där oväder... Astrid Lindgrens värld besökte vi en gång i början på 80-talet och jag kan konstatera att det har vuxit och byggts till bra mycket sen dess :-)

Vi hade en remmalagsvagn på Skansen också. En gång skenade fjordingarna och sprang rakt genom staketet in i älghagen. Jösses vad snabb jag var med att spika tillbaks pålarna på staketet med hjälp av baksidan av en yxa. Jag som normalt inte kan träffa av en spik blev nog mer träffsäker av adrenalinkicken... ;-)

Härliga turer!

1. Astrid Lindgrens Värld är verkligen ett fint resmål för barnfamiljer (eller mor- och farföräldrar med barnbarn) och tur som tokar med vädret hade vi också.
      Tänk vad man kan när man inte hinner tänka utan bara gör….

2. Trevligt med ”små” liv som resenärer. En sån där typisk bild på barnen, med telefoner och paddor i högsta hugg.. :).
    Låter som ni hade det helt okej förutom resan dit. Otäckt när det regnar så my met så knappt vindrutetorkarna räcker till.
    Intressant med Visingsö som jag vet att mina ägare pratat om många gånger men aldrig besökt.
    Allt gôtt

1. När vi kom över till Visingsö fick vi se en riktigt fin ställplats så nästa år funderar vi på att åka över och cykla runt ett par dagar. Nu är det flera år sedan vi tog med cyklar på färjan för en heldag. Du kan verkligen rekommendera dina ägare ett besök där!

3. Så roligt ni verkar ha haft på Astrid Lindgrens Värd. Har bara varit där en enda gång för ca 10 år sedan med Alice o Linnea och tyckte det var jättefint. Nu har vi pratat om att åka med Andreas pojkar nästa år så det var trevligt att få läsa om era upplevelser . Gränna och framför allt Visingsö gjorde vi förra året med tjejerna och då var det en jättevarm helg som gjorde att vi badade på Visingsö efter rundturen med remmarlaget. Visst är det underbart med barnbarnen och precis som mina skriver får man passa på medans man får . Tiden går så fort och deras intressen kan snabbt avta för oss gamlingar .

1. Tror nog dina killar skulle uppskatta Astrid Lindgrens Värld också. Vi funderar redan på att ta med August nästa år. Då blir det väl Pippi och Emil för hela slanten. De här båda tyckte att vi fyra skulle åka till Mallorca ihop! Kraven ökar och att syskonen hemma skulle bli sotis fanns inte i deras tankar….

4. På Astrid Lindgrens Värld kan man definitivt gå och njuta utan barn. Det gjorde mina föräldrar i mycket mogen ålder. Njuta av fina miljöer och duktiga skådespelare finns det inga åldersgränser för….