söndag 4 juli 2021

Båttur på Dalslands Kanal


Att åka kanalbåt på Dalslands kanal är något vi har pratat om att göra, men av någon anledning har det aldrig blivit. Nu hade vi några blanka dagar i almanackan (det är inte lätt att hinna allt man vill som pensionär) och när vädret såg så bra ut bestämde vi att det äntligen skulle bli av. 


Dalslands Kanal
byggdes 1864–1868 under ledning av Nils Ericson och Werner Ericson. Kanalen består av ett 240 kilometer långt segelbart sjösystem med omkring 12 kilometer grävd eller sprängd kanal. Den möjliggör båttrafik mellan Vänern och delar av sjösystemet i Dalslands inre och sydvästra Värmland, vidare upp mot norska gränsen. Det som kom att bli Dalslands kanal var från början Upperudsälven. I kanalen finns 17 slusstationer och 31 slussar. Kanalens mest kända sevärdhet är väl akvedukten i Håverud. Den leder vattnet över en ravin med en sluss vid Åklångs utlopp och tre slussar vid Övre Upperudshöljen och är ensam i sitt slag i Sverige som en plåtkonstruktion. Inspirationen till konstruktionen fick Nils Ericson troligtvis från samtida engelsk ingenjörskonst och kanalteknik. Akvedukten tillverkades 1868 i Stockholm av Bergsunds Mekaniska Verkstad och sattes ihop på land innan den sattes på plats. Akvedukten är en fritt hängande bro, som vilar på två murverk. Den är 33,5 meter lång och plåtarna sammanfogades med 33 000 nitar. 

Sommartid erbjuds tre olika kanalturer mellan Bengtsfors och Håverud, med möjlighet att åka rälsbuss tillbaka. Vi fastnade för den som heter "Halva Kanalrundan" och går mellan Långbron och Håverud. Trafiken drivs av familjen Holmedahl och Dalslands Kanaltrafik AB. Det finns två båtar som trafikerar linjen, dels flaggskeppet M/S Storholmen, som byggdes 1896  och den betydligt nyare Dalslandia, som byggdes för kanalen 1973. Sommartid går det en tur i vardera riktningen varje dag, mån-lör. Under färden kan man äta lunch, bestående av lokalt rökt lax med tillbehör, men idag var ett större sällskap inbokat så den möjligheten fanns inte för oss.

Vi åkte upp till Långbron i god tid före avgång och hann svalka oss med en glass... 


...innan Dalslandia kom inglidande under landsvägsbron.


Dalslandia är godkänd för 110 passagerare men i pandemitider såldes 65 biljetter (med 110 passagerare lär det vara rejält trångt). Det kom en buss på utflykt som skulle med på samma tur och i det sällskapet kändes det här med social distans totalt bortglömt (även om de flesta antagligen uppnått den åldern att de var fullvaccinerade). 

Först kom vi till en riktigt smal passage, så det var tur att Dalslandia är knappa 4 meter bred.


Vi passerade sammanlagt 11 slussar på vår väg ner mot Håverud.



Någon av dem var fortfarande handdriven.


Förutom lunch i restaurangen serverades baguetter, fika och glass, så för vår del blev det var sin baguette med salami och brieost.


När vi kom ut på sjön Råvarpen mötte vi M/S Storholmen, med sitt flaggspel, som var på väg i motsatt riktning.



När vi sedan närmar oss Håverud, känns det riktigt häftigt då kanalen förvinner rakt in i en ravin i berget. Här ligger några segelbåtar och väntar på broöppning och slussning.


Snart når vår båt den berömda akvedukten och efter ytterligare ett par slussar är vår kanaltur slut efter ca 3,5 timmar. 






Vi har en timme på oss innan rälsbussen går tillbaka norrut och vi strosar runt lite kring akvedukten. Runt kanalen finns ett fint Besökscentrum, som vi tittade in i. Naturligtvis finns där också affärer och diverse möjligheter att få något att äta eller dricka. 


Nu var det dags för öppning av järnvägsbron och döm om vår förvåning när den gigantiska bron faktiskt öppnas med handkraft.




Snart var det dags att bege sig till den lilla hållplatsen vid järnvägen och ta turen med DVVJ tillbaka. Det betyder Dal-Västra Värmlands Järnväg, men vi tyckte den unga konduktörens förklaring var bättre De Vackra Vyernas Järnväg.


Väl tillbaka i husbilen återstod bara att åka hemåt Falköping och nu kan vi bocka av ytterligare en punkt på vår långa "Att-göra-lista", vad gäller resor och upplevelser, både sådana långt bort och nära. 




9 kommentarer:

  1. Vi har åkt Göta kanal men inte den ni åkt. Låter trevligt. Fina bilder och ett vackert väder gör inte turen sämre. Nu blir det barnpassning och jobb med broder Michael, sen kan det kanske, om vädret tillåter, bli en husbilstur. Tack för jättefina bilder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. För många år sedan åkte jag mellan Karlsborg och Töreboda på Göta Kanal, mysigt det med. Här är vi på väg till Karlsborg för några dagars sommarlovscsmping.

      Radera
  2. Det är något speciellt med de där kanalturerna. Att sedan också få uppleva den vackra vägen tillbaka, på ett annat sätt kanske var pricken över i:et.
    Önskar er en fortsatt trevlig tur.
    Allt gôtt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en jättefin tur och visst gjorde vädret sitt till att det blev extra njutbart.

      Radera
  3. Det var en trevlig tur som vi kan rekommendera. Vi har också åkt en kort sträcka på Göta kanal och en cykeltur längs den blir det ofta på sommaren. Den möjligheten fanns inte här.

    SvaraRadera
  4. Så härligt med en kanalbåtstur! Så fridfullt och rogivande.
    Vi har aldrig åkt i Sverige, men en gång i England och fem gånger i Frankrike. Då har vi hyrt kanalbåtarna och kört själva tillsammans med kompisar. Som mest passerade vi 100 slussar på 10 (eller om det var 11?) dagar. Helt fantastiska upplevelser.

    Superfina bilder från er tripp!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanalbåt i England eller Frankrike låter supermysigt, även för oss som inte är några båtmänniskor. Det här var verkligen en rogivande tur.
      Kul du gillar våra bilder!

      Radera
  5. Men vad härligt att ni gjorde detta!!! Vi åkte ju längs med kanalen med husbilen förra sommaren, men det såg verklugen mysigt ut att göra en båttur!! Det skulle vi gärna göra vid tillfälle :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har pratat om en kanaltur länge för det är nästan tjugo år sedan jag åkte en bit på Göta Kanal. Det var en riktigt mysig tur!

      Radera