tisdag 24 maj 2022

Naturum Hornborgasjön i maj

Efter en dryg vecka på hemmaplan kände vi plötsligt ett akut sug efter att komma ut med Laikan. Inte var det helt lätt att få till då vi har en hel del inplanerade tider var och varannan dag. Efter en lördag med dagsregn utlovades ett fint försommardygn så när Lars hjälpt dottern med familj att lägga sten runt en jordkällare på söndagen (vilket var ett rejält träningspass)...

... tog vi med husbilen hem, packade in våra kameror och lite mat. Sedan åkte vi de två milen till Naturum, på Hornborgasjöns östra sida, inte att förväxla med Trandansen, vid sjöns sydspets. När vi kom hit tog vi en "Komma-fram-öl" och lite kvällsmat.

På parkeringen, som är gratis på dagtid kan man stanna över med husbil. Det kostar precis som vid Trandansen 130 kr, vilka går till underhåll och skötsel av platsen. Servicen består av sopsortering och en nattöppen toalett.

Vi tog en liten promenad längs spången ut mot Utsikten. Det är en alldeles underbar kväll, med lågt stående kvällssol och alldeles vindstilla.

Ikväll blir vi inga nattsuddare eftersom alarmet på mobilen är satt till klockan 05... Vi sövs av ett stilla regn på husbilstaket, men i ottan vaknar vi till en fin dag. Vi hoppar i kläderna och beger oss först till Doppinggömslet, några hundra meter söderut.

Här utanför bygger skrattmåsarna sina reden på konstgjorda öar, så här det ett hiskligt liv.

Vi är definitivt inga experter på fåglar, snarare riktigt dåliga så är det någon som vill kommentera något eller rätta oss så är vi bara tacksamma. Oavsett kunskaper så njuter vi verkligen av de vackra fåglarna vi ser den här morgonen. Förutom skrattmåsarna ser vi brunänder som kommer simmande...

... en vacker skedandshanne, som många tycker har den finaste dräkten av simänderna...

...doppingar (de hade också ett par reden på den yttersta "ön"), främst skäggdoppingar, men också någon gråhakedopping...

...ett par knölsvanar gjorde sin morgontoalett...

... och mängder med med andra fåglar, viggar, sothöns, gäss osv...

Efter ett par timmar börjar vi längta efter frukost och kaffe. Så härligt att kunna njuta av det utomhus.

Sedan gick vi förbi Naturum ut till Måsgömslet, som varit upptaget vid vårt första försök. Här utanför finns ett par skäggdoppingsreden där föräldrarna hjälps åt att ruva på äggen. Vi får se när de byter av varann och här sitter vi länge och tittar på skådespelet utanför.

När vi kommer tillbaka till husbilen har vi två punkter kvar på programmet innan vi åker hemåt. Först ska vi byta gasoltub, något vi brukar göra hos Erikssons Husvagnar i Stenstorp och sedan var det hög tid att plocka lite ramslök på Falbygden. Det sprider sig en lätt doft av lök längs stigen. På några ställen har den redan börjat blomma, men de flesta börjar få stora knoppar så om bara någon vecka är det säkert alldeles vitt här.

Vad vår kvällsmåltid bestod av är väl inte alltför svårt att gissa.

Hur som helst fick vi stillat vår "husbilsabstinens" och en underbar naturupplevelse utan att åka långt eller vara borta länge. Nu står däckbyte, besiktning och fukttest på schemat,  förhoppningsvis varvat med några husbilsövernattningar och studentfirande innan det är dags att packa resväskorna för en resa av annat slag.

1. Tack för den fina naturupplevelsen. Man behöver inte åka så långt. Sverige har så mycket att erbjuda.

1. Visst har Sverige otroligt mycket att erbjuda och speciellt försommaren är otroligt vacker i våra trakter. (Något har hänt med Blogger så alla kommentarer publiceras som anonyma om man inte aktivt ändrar det och ibland går inte det heller, Grr)

2. Från än annan Laika ägare! Otroligt fina bilder. Mycket vackert.

1. Tackar! Kul att du tycker om våra bilder. Vi tycker det är skoj att fotografera, men som de glada amatörer vi är blir resultatet ömsom vin och ömsom vatten.

3. Skoj att ni tyckte om vårt inlägg. Vi har aldrig varit vid Tåkern, men det står på "listan"...

4. Härligt med ytterligare en utfärd :-) Skrattmåsen lärde jag mig på mellanstadiet att skilja från andra måsar. Fröken berättade nämligen att den hade skrattat så mycket så den hade doppat huvudet i choklad :-D

Ha en fin flygarehelg!

1. Tänk att man inte behöver åka mer än ett par mil för att få en fin upplevelse! Det här med fåglar är inte lätt, men nog kan man njuta av fågelsång utan att veta vem det är som står för sången.
      En fin långhelg önskar vi er också!

5. Citat: "Vi är definitivt inga experter på fåglar, snarare riktigt dåliga!" Bara att konstatera vad duktiga ni är på flera områden som t.ex. fota, bygga jordkällare och skriva om olika fåglar. Själv kan jag bara en handfull fågelnamn, men är ändå osäker på vad jag skall skriva och kollar på Google.

1. Vi kollar också våra bilder mot en fågelbok, men det blir inte alltid rätt ändå... Skillnaden är att jag tror det är en viss fågel medans den kunnige vet. Huvudsaken är att vi njuter utav fågelsång och att få se mångfalden i naturen, om vi sedan inte vet vad vi sett spelar mindre roll. Visst är det bra att kunna rådfråga Mr Google!
      En fin helg önskar vi er!

6. Vilken härlig och fin jordkällare. Det är nog något speciellt men den sortens förvaring av mat och dryck.
    Det har sagts innan och sägs igen, även de små abstinensresorna kan göra alla husbilsägare gôtt. Det är något speciellt att komma hemifrån och få sova hos oss husbilar.
    Allt gôtt

1. Visst är jordkällare fina och funktionella. Lars svärson har gjort den riktigt fin så nu var det "bara" stensättning vid sidorna kvar.
      Tänk att vi husbilsägare kan tycka det är så mysigt att komma ut och få tillbringa tid i våra husbilar, och så gott vi sover.
      Hoppas du och ägarna får en fin långhelg!

7. Snyggt jobbat med stenarna och det är ganska tungt att stapla. Superfina fågelfoton. De är inte tagna med mobilkameran inte. Skrattmåsen med sin pinne och sedan alla spegelfoton, fint fångat.

1. Den här gången fick objektiv ”modell lite större” följa med, även om våra ser pyttesmå ut jämfört med fågelfotografernas. Det är dock inget åtminstone jag släpar på några längre vandringar. Det var i alla fall en härlig kväll - morgon vi fick.

8. Åh, detta såg verkligen ut som en himla trevlig utflykt :)

1. Speciellt den här årstiden behöver man inte åka så långt för att få otroligt fina upplevelser. Hornborgasjön och Valle härad är oslagbart i maj månad. Skoj att du tittat in på vår blogg!

9. Oj oj oj så fantastiska bilder . Härligt med vacker natur och fågelliv på så nära avstånd .
    Önskar er lycka till med alla förehavanden och trevlig resa när ni flyger iväg på nya äventyr. Kram från hjulhuset

1. När man har lite tider att passa var och varannan dag får det bli utflykter i närområdet, men det är inte helt fel det heller. När jag kommenterade ditt inlägg från Bornholm kom det upp att det skulle godkännas innan det publicerades, vet inte om det kom fram eller ej.