fredag 13 maj 2022

Sista dagarna på rull för den här gången

På lördagen åker vi norrut mot Mechernich, en ort drygt fem mil söder om Köln. Där bor våra tyska vänner, som vi träffade i Sydafrika, 2015. P g a pandemin är det nu fyra år sedan vi träffades senast på vår husbilsresa hem från Kroatien, så det blev ett glatt återseende. Efter fika med jordgubbskaka tog vi en härlig promenad till slottet i Satzvey, några km bort.

Där ordnas ofta festligheter och event, senast på Valborgsmässoafton, då våren firas in. Här pryder ungdomarna träd och buskar med färgglada band istället för vår sed att elda majbrasa. På vägen såg vi också många exempel på den förödelse som störtregn och översvämningar förde med sig förra sommaren i de här delarna av Tyskland. Tåget till Köln hade börjat att gå igen för några veckor sedan, medan järnvägen söderut mot Trier fortfarande inte är farbar.

Väderlekstjänsten hade lovat regn men vi fick en fin eftermiddag så när vi kom hem plockades cyklarna fram och det blev en cykeltur till den Biergarten, som ligger i Kommern, ca en mil bort. Vi tycker Biergarten är en trevlig företeelse där man kan ta ett vätskestopp med öl eller kaffe under t ex cykelutflykten.

När vi kom hem var det middagsdags och naturligtvis bjöds vi på delikatessen, färsk sparris, som inhandlades på Bondens Marknad. Där fick vi den skalad och klar, sparrisskalare vilken lyx!

Till det bjöd "Grillmästaren" på två sorters fläskfilé och rosmarinpotatis. Det blev en riktigt trevlig kväll med massor med prat...

Efter en "hotellfrukost" på söndagsmorgonen styrde vi mot Celle. I Köln fick vi åka en flera mil lång omväg eftersom bron över Rhen längs A1 fortfarande är under reparation efter ovädret och endast personbilar kan passera. När vi kom till Celle hade det hunnit bli eftermiddag och när vi kom till den fina ställplatsen i centrum blev vi upplysta av en "solstråle" i receptionen att det var fullt på ställplatsen och på min fråga om det fanns någon annan plats fick vi svaret att det var 10 km utanför stan. När vi sitter i bilen och diskuterar vart vi ska ta vägen, kommer en kvinna som sett vårt lilla tryck bak på husbilen och berättar att hon följer vår resa på FB-gruppen, Husbilsbloggarna. Kul! Hon tipsade oss också om att det fanns 5-10 uppmärkta husbilsplatser, utan el, utanför själva ställplatsen. De flesta av dem visade sig vara lediga, något som "solstrålen" inte berättade... Stort Tack Helene! ett par av platserna syns i nedersta kanten på bilden här under.

Vi undrar verkligen hur det kommer att se ut på ställplatser under semesterperioderna när det är fullt en söndag ett par timmar efter lunch....Här stannade vi och fick en fin eftermiddag i mysiga Celle där många familjer firade Muttertag i parken bakom slottet. Slottet började byggas på 1200-talet men fick sin fina fasad 500 år senare. Det inrymmer också Tysklands äldsta ännu fungerande teater.

Det gamla Rådhuset är en fin byggnad med restaurang i källaren. Här spelar ögat verkligen betraktaren ett spratt. Den vackra fasaden är perspektivmålad på alldeles slät puts, så läckert!

Framför Gamla Rådhuset står en "vägvisare" till Celles alla vänorter.

Till skillnad från omkringliggande städer blev Celle nästan helt förskonat från bombningar under andra världskriget. Det gör att det finns ovanligt många korsvirkeshus i original, de äldsta från 1500-talet. Celles äldsta delar är verkligen mysiga att strosa i och de gamla husen har så många fina detaljer. Nu fick vi verkligen en sista dos av korsvirkeshus.

I Stadtkirche Sankt Marien gick vi en guidad tur när vi var här för ca 10 år sedan så något kyrkobesök blev det inte den här gången.

Nästa morgon åker vi upp mot Rostock på mindre vägar för att undvika måndag förmiddag i Hamburg. Eftermiddagen ägnas åt lite (eller mycket) shopping i Rostock innan vi somnar på ställplatsen "Parken und Meer" för att ha nära till färjan nästa morgon. Det blir tidig väckning då Stena Lines färja avgår 07:30 och vi ska checkat in senast en timme innan.

De här färjorna är verkligen bara ett transportmedel, men med varsin vilfåtölj och "Dagens Lunch" i kafeterian tog vi oss igenom de sex timmarna. Eftersom vi hade ett par ärenden i Jönköping nästa dag stannade vi för vår sista natt i husbilen på Persköps Ställplats, utanför Örkelljunga. Den ställplatsen öppnades 2016 och redan året därpå blev den utsedd som Årets Ställplats. Vi har aldrig stannat här förut men kan mycket väl tänka oss att komma tillbaka till denna pärla. All service fanns, det var rent och fräscht och låg otroligt fint. Dessutom kan man på hemsidan se hur många och vilka platser som är lediga och när man kommer dit finns ett smart bokning- och betalningssystem. Den här kvällen var väl 10-15 platser upptagna men på helgerna har vi hört att det är fullt här också.

Nu kunde vi inte njuta utav grillstugan med ved eller den fina naturen. Det blev en snabb promenad runt den lilla sjön innan det började regna och det rejält.

Nästa dag kom vi tillbaka till Falköping efter lunch, nästan på timmen fyra veckor sedan vi åkte. Vi är så nöjda med vår resa och ska försöka få ihop en liten sammanfattning vad det lider. Nu väntar en ganska välfylld almanacka de närmsta veckorna innan vi får börja planera för nästa resa....

1. Helen Nicklasson13 maj 2022 kl. 11:19

Trevligt att man kunde vara till hjälp! 😀

1. Så skoj att träffas och hoppas ni har en fortsatt fin resa!

2. Vilken härlig resa ni har haft! :-)

1. Det blev en riktigt bra resa med massor med upplevelser!

3. Först och främst får vi välkomna er hem till Sverige och tack för att vi fått följa med på er resa.
    Tyskland är nog proffs på att ha mysiga små och stora hus / byggnader i varje stad.
    Imponerande att ha kontakt med era tyska vänner även efter såhär många år. Min manlige ägare är helt värdelös på sånt medans min kvinnliga ägare nog är lika duktig som ni är.
    Allt gôtt

1. Skoj att ni följt med på vår resa! Nog är det skoj att ha kvar kontakt med härliga människor, men vänskap måste underhållas och idag är det hyfsat lätt att behålla kontakter med all social media som finns.
      Ha det så gott!

4. Så himla glad att få följa eran resa! Vi har ju själva rest så mycket med en gammal folkabuss (på 90-talet och längre) och vidare framöver med en husbil som ska bli skattebefriad i år- en gamling. Tack och åter tack! Ser fram emot nästa resa 😊

1. Så skoj att du har haft nöje av våra inlägg och tack för att du hör av dig! Folkabussar är verkligen nostalgi och tänk att man fortfarande möter en och annan när man är ute på vägarna!
      Allt gott!

5. Välkomna hem igen! Tack för en trevlig rundtur, via er, genom delar av Tyskland. Så fina slott ni sett. Tyskland har mycket att erbjuda både vad gäller ställplatser, vackra byar och slott. Vi har ännu inte fått ordning på vår vattenpump så vi får bli hemma ett tag till. Sedan lockar små resor inom landet.

1. Det är tråkigt när tekniken strular så nu hoppas vi ni får ordning på vattenpumpen när det förhoppningsvis blir lite sommarväder här hemma. Vi ska också hålla oss här hemomkring ett tag och njuta av den här underbara årstiden!

6. Välkomna hem efter en som vi förstår lyckad resa. Tyskland har mycket att erbjuda och Holland är så mysigt. Förstår att ni redan planerar för nästa resa Spännande att höra vart ni ska ta vägen
    Kram Lisa

1. Tyskland är verkligen ett land som har det mesta och det blir säkert fler resor dit framöver. Nu är det dock närområdet som gäller den närmaste månaden innan vi förhoppningsvis kommer iväg på vår Islandsresa som vi bokade för första gången 2020.

7. Men ojoj så mycket igenkänning!!! Vi är i Celle NU :) Vi har stått här i ganska många dagar, eftersom vi också passat på att jobba lite. Imorgon kommer vi rulla vidare.

1. För oss blev det bara en snabbvisit i Celle den här gången, eftersom vi varit här förut och den gången hade en guide med oss på rundvandring. Visst är det en mysig stad.
      Ha en riktigt mysig fortsatt resa!