onsdag 11 maj 2022

Burg Eltz och klosterkyrkan i Maria Laach - två fascinerande byggnader.

Moseldalens sluttningar har verkligen många häftiga byggnadsverk; borgar och slott i olika stilar. Vi bestämmer oss för att besöka Burg Eltz,
som vi besökt tidigare men den här gången tänkte vi göra en vandring dit upp från Moselkern. I boken "Husbil genom Europa" står det om en enkel camping vid floden och vi siktar in oss på den. Ibland blir det inte riktigt som man tänkt sig och vi kände så fort vi kommit in där att hit ville vi inte komma tillbaka efter en lång utflyktsdag nästa dag. Ingenting kändes fräscht så vi tog en liten promenad i samhället på kvällen och tittade på den största sevärdheten en replik av ett merovingerkors, vars original finns på museum i Bonn. Det är en sten i basaltlava föreställande Jesus och korset från slutet av 700-talet. Den står utanför kyrkan där den hittades omkring år 1800.

Sedan blev det nya planer och nästa morgon tog vi husbilen upp till Burg Eltz. På parkeringen fick vi se den första förändringen efter pandemin, parkeringsavgiften hade höjts med 100% i år (från 4 till 8€ för husbil, hälften för personbil). Efter parkeringen har man en fin promenad på 1 dryg km genom bokskog innan vi får några underbara vyer över borgen. Vill man inte gå finns det en shuttlebuss.

När vi kommer fram till borgen finns biljettkassan den här gången redan innan vi kliver in på gården. Eftersom vi besökt borgen förut hade vi inte tänkt gå någon guidad visning utan bara njuta av alla vyer och en god fika i solen. Detta blev vi dock blåsta på eftersom inträde (12€/person) skulle betalas innan vi gick in på gården där caféerna ligger. Dessutom var det masktvång så fort vi gått genom entrén, även utomhus. Det här med att bära munskydd varierar från plats till plats så att ha med sig några är alltid bra. Hur som helst är Burg Eltz verkligen en fascinerande byggnad där den ligger på en 70 m hög klippa omgiven av floden Elzbach på tre sidor. Den har en häftig arkitektur med 8 bostadstorn, som är upp till 35 m höga, så det är verkligen sinnebilden för sagans riddarslott. Det som också är speciellt är att borgen som började byggas på 1100-talet än idag ägs av samma familj.

Vi tog istället en promenad längs en av alla de markerade leder som finns runt borgen och fick då se den ur helt andra vinklar.

Tillbaka vid husbilen lämnar vi Mosel för den här gången och åker mot Maria Laach. Landskapet är böljande och nu lyser rapsfälten knallgula, så fint!

Här tar vi in på RCN Laacher See, en idylliskt belägen camping som finns med i ACSI-katalogen. Den ligger så fint vid Laacher See. Här är platserna avgränsade med häckar, all önskvärd service ingår och överallt är det otroligt fräscht. Kostnad med ACSI-kort är 20€. Här blir det en lång skön dusch, eftersom det inte går att förneka att husbilsduscharna blir så snabba som möjligt då man vet att vatten ska fyllas och avloppsvatten tömmas.

Sedan tar vi en promenad längs gångstigen som följer sjön de 2,5 km fram till traktens stora sevärdhet klostret Maria Laach med sin klosterkyrka, som ses på långt avstånd.

Klostret instiftades 1093 av Henrik II av Laach, som ligger begravd innanför kyrkoporten.

Klosterkyrkan är den mest kända byggnaden i Eifel och en av de mest värdefulla romanska kyrkorna i Rhenlandet. Den invigdes 1156  och stod helt klar 1230. Vi kommer in via den häftiga västra fasaden, som består av en halvrund absid, ett massivt, 43 m högt mittorn och två slanka sidotorn. Vi får inte fotografera inne i kyrkan så foton av interiör kommer från nätet.

Nere i den fina kryptan blev det ändå ett foto.

Den här helgen var det premiär för sommarens Laach-orgelkonserter och vi hade turen att få ett smakprov då organisten hade ett övningstillfälle. Det var mycket vackert, då jag gärna lyssnar på orgelmusik.

I atriet utanför kyrkan står Löwenbrunnen, Lejonfontänen, från 1928, som är skapad med fontänen i Alhambra som förebild.

Maria Laach har blivit en stor turistattraktion så på området finns förutom klosterbyggnaderna, hotell, restauranger, klosterträdgård, butik med konsthantverk och en trädgårdsbutik.

Vi var mycket nöjda med vår dag, trots att den inte blev som vi först planerat och på lördag fm fortsatte vi ytterligare ett 10-tal mil norrut men mer om våra sista dagar i Tyskland kommer i ett annat inlägg...

1. Slott och borgar gillar vi och går gärna in i dem. Finns några på vår lista som vi gärna skulle vilja se på insidan. Kul att följa er resa.

1. Skoj att ni följer med oss! Vi är kanske mer förtjusta i vackra kyrkor än slott och borgar, men det ena utesluter inte det andra!

2. Vackra byggnader, men oj vad många trappor det lär finnas där inne som man måste ta sig uppför... ;-)

1. Det gäller att inte ha glömt något i källaren när man kommit upp till översta våningen! Då får man motion!

3. Vilka härliga bilder på på väldigt fina byggnader. Också härliga bilder på rapsfält. Just rapsfält är något speciellt att se så gula.
    Allt gôtt

1. Rapsfält ihop med blå himmel är verkligen underbart och nu börjar de här hemma också, härligt! Kul att du gillar våra foton.
      Ha en fin helg och hoppas ägarna har kryat på sig ordentligt!

4. Vilket fint sagoslott. Det verkar väldigt grönt och vackert där ni är. Dom gula rapsfälten ser verkligt läckra ut. Tyskarna verkar vara duktiga på att ta betalt.
    Kör försiktigt på hemvägen
    Kram Lisa

1. Tyskarna har väl precis som de flesta andra blivit duktiga på att ta igen förlorade inkomster under pandemin. Nu är vi hemma sedan i onsdags eftermiddag så resan har gått helt utan missöden. Rapsfälten börjar bli gula här hemma också så vi får uppleva den här härliga tiden två gånger om.

5. Svar
    1. Burg Eltz är verkligen en sagoborg, men vi tyckte att klosterkyrkan var otroligt fin också!