söndag 10 oktober 2021

Löfwings Atelje & Krog och höstvandring vid Hångers Udde

Ibland behöver man inte åka långt för att få fina kultur - och naturupplevelser, i alla fall inte när man bor i våra trakter. Vid en rejäl frukost på hemmaplan funderade vi över vad vi skulle göra denna höstdag, som såg ut att vilja bjuda på sol och blå himmel.

Vi beslöt oss för att börja med ett besök hos Göran Löfwing, en av våra mest kända lokala konstnärer. Ett stenkast från Hornborgasjön har Göran och hans fru Linda skapat ett helt otroligt ställe med konsthall, atelje, restaurang, café och B & B.

I slutet av augusti invigdes en ny utställning, "Känslans uttryck, en målande resa i skaparens verk..." och den tänkte vi titta lite närmare på idag.

På parkeringen var det redan en mängd bilar och om vi förstod rätt var de flesta borden i restaurangen bokade, eftersom de är kända för att laga så god mat av mestadels lokala råvaror. Vi gick omkring i utställningshallen, med ett mycket fint ljusinsläpp och beundrade hans verk. Målningar i olja och akvarell blandades med skisser och rakubrända fåglar.

Det är inte bara konstverken man beundrar. Tittar man på golven har han med sin pensel förvandlat de flesta betonggolven till natursten, med sin pensel.

Även väggarna har fått häftiga målningar. I caféet där vi njöt av kaffe och nöttosca vid den öppna spisen, tittade en vildsvinsfamilj ner på oss. Allt är så smakfullt inrett så det är en ren njutning att bara vara här. Ändå känner vi att det är dags att ge oss ut i det fina höstvädret när alla middagsgäster börjar komma.

Vi har tänkt åka ut till Hångers Udde vid södra delen av Hornborgasjön. Här finns en markerad led på drygt tre km, som följer strandkanten, med utsikt mot Dagsnäs och Trandansen.

Sedan kommer vi till ekhagar, med pampiga ekar, där kossorna betar förnöjt.

Längst ut finns även ett fågeltorn. Nu var väl inte aktiviteten bland fåglarna speciellt stor, men några svanar, ägretthägrar och naturligtvis tranor på väg söderut såg vi.

Innan vi kom tillbaka till parkeringen gick vi ut till Hångers ödekyrkogård. Här begravdes kung Inge d ä år 1110. Han regerade från 1079 och är känd för att ha kristnat Sverige på 1000-talet och bränt ner hednatemplet i Uppsala.1212 flyttades hans stoft till Varnhems klosterkyrka. Ibland funderar vi över hur de vet när alla händelser skett, men så här säger i  alla fall informationen.

Hur som helst fick vi ytterligare en fin höstdag att njuta av och det är bara att passa på för redan nästa vecka lovar SMHI kyligare väder och dagens vindar förpassade ytterligare en mängd löv ner på marken.....