torsdag 19 september 2019

Sista vandringsetapperna och tillbaka till Santiago de Compostela

Ytterligare två vandringsdagar följde längs västkusten sedan vi lämnat Finisterre. Det var en lång etapp på 33 km som delats på två mycket sympatiska delar.
Första dagen bestämde vi oss för att ta en kustnära omväg.

Vi passerade många horreros, som liknas vid våra visthusbodar.

Vi gick ner och tillbringade en stund på en vacker sandstrand, där vi också kände på Atlantens mycket svalkande vatten.

Dessutom hann vi med en lång lunchpaus på en servering med havsutsikt.

Dagens mål var en liten by, Lires, där det i princip fanns ett hotell med en restaurang.

För några år sedan hade vi fått hoppa på stenarna över.
Sista etappen mot Muxia bjöd på 17 km vandring som skulle vara ganska kuperad, men nu måste vi ha vant oss vid både längd och stigningar för innan vi visste ordet av hade vi nått vårt slutmål och det ultramoderna hotellet Lolo.
Vi ställde in vårt bagage och promenerade ut till den berömda kyrkan Nosa Señora da Barca (Our Lady of the Boat). Det visade sig vara sista dagen på en fyra dagar lång fiesta så planen framför kyrkan var full med människor och en blåsorkester, samtidigt som någon sköt rejäla smällare.

Kyrkan ligger precis vid strandkanten. Enligt legenden är den byggd där Maria kom "i en båt av sten", för att ge Jakob kraft i hans missionerande.
Stenarna sägs ligga kvar nedanför kyrkan.

På juldagen 2013 brann kyrkan och 2015 var den återuppbyggd.
Bredvid står ett stort stenmonument, The Split", som minne efter en oljetanker som gick på grund 2002.

Här finns också en pilgrimssten med inskriptionen 0,0 km, likt den vid Finisterre.

Sedan fortsatte vi den stenlagda stigen upp på Monte Corpiño och utsiktsplatsen där. Vi fick en fin utsikt både över staden och kyrkan.

På kvällen gick vi på en pizzeria och åt pizza resp. sallad och där träffade vi två svenskar, varav den ene börjat sin vandring i Frankrike i början av augusti och fått sällskap av en vän den sista veckan. I tisdags kändes det både skönt och tomt att inte dra på sig vandringsskorna. Istället kom en taxi och hämtade oss för transfer tillbaka till Santiago de Compostela och en sista hotellövernattning.
Vi hade tänkt fira med en middag på hotellets restaurang, som förärats med en stjärna i Guide Michelin. Tyvärr var den stängd, men istället besökte vi samma kocks lunchrestaurang, Lume, där vi kalasade på ett par små, men otroligt smakfulla tapas.

Sedan var det dags att besöka katedralen.

Vi ställde oss i den långa kön av människor som skulle gå in bakom statyn av Jakob och röra vid hans silvermantel.

Vi passerade också relikskrinet med hans kvarlevor.
Vi fortsatte att strosa gata upp och gata ner, bl a gick vi in på det gamla universitetets vackra innergård.

På marknaden sprang vi plötsligt på Gunnel och Mats från vår fotoklubb. De hade varit på vinresa i Porto och Duorodalen, ibland är världen bra liten.
På kvällen njöt vi av en god måltid på en närbelägen restaurang och min piggvar i champagnesås var riktigt god.

Igår började nästa del av vår Europaresa när vi satte oss i husbilen tillsammans med våra vänner och siktet inställt på Duorodalen i norra Portugal.

1. Tack för att du lät mig följa med i fin text och underbara bilder. Vilka enorma stenblock vid kyrkan, hur får man dit sådana, inte med skottkärra i alla fall. Ni har gjort det riktigt bra med denna vandring.

1. Vad skoj att du tycker om vår "dagboksblogg". Tycker man som vi om att fotografera är det sväraste att välja bilder. Stenarna var riktigt häftiga.

2. Åter igen fina bilder från er rutt.Tack för att vi fick följa med via datorn. Nu ska jag in på Google Maps och kolla var alla platser ligger.

1. Det är så kul om ev. läsare tycker om våra bilder. Det finns stora fina vägar både till Muxia och ut till fyren vid Finisterre. Rekommenderar ett besök om ni har vägarna förbi.

3. Ni har gjort en superhärlig resa, man får verkligen se mer fina saker och ställen när man vandrar och det har ni ju fått se...och även vi här på andra sidan datorn;-) tack för det. Ni lägger ut en massa bilder...hur gör ni för att spara på mb? eller kanske ni har oändligt som man kan ha, då kan man ladda upp mycket bilder ;-) Mycket bilder gillar jag också speciellt när man har bloggen som dagbok.

1. Vi tycker det är så kul om läsare tycker om våra bloggförsök. Vad bilder beträffar har vi med dator och hårddisk dit vi för över alla bilder, sedan väljer vi från dem och redigerar ev lite i Lightroom. Jag har faktiskt inte ens försökt skriva ett inlägg på telefon.