måndag 9 september 2019

Lugo och sista etappen till Santiago de Compostela

Vi lämnar Cudillero med siktet inställt på Lugo och väl där kör vi till en ställplats vid en idrottshall, Parking Pabellon de Deportes, som finns på CamperContact. Det finns möjlighet till tömning av gråvatten och toalett och läget är riktigt bra, ca 500 meter från Gamla Stan. Ställplatsen är gratis och koordinaterna N 43°0´16´´ W 7°33´43´´.

Lugo var ett viktigt centrum redan på romarnas tid. De uppförde det som nu är den absolut finaste romerska muren i Spanien. Den är ca 6 m bred och 10 m hög, med flera både ursprungliga och renoverade portar. Vi gick runt nästan halva rundan uppepå muren innan vi gick ner och strosade runt i Gamla Stan.

På torget Praza de Santo Domingo står en svart staty av en romersk örn, rest till minne av Augustus seger vid Lugo mot kelterna under det första århundradet f Kr.

Efter ett glas vin på ett av alla de små torgen gick vi till den stora katedralen som är byggd med den i Santiago som förebild.

I morse åkte vi vidare de sista 10 milen till Santiago de Compostela och plötsligt började vi se ganska många pilgrimsvandrare längs vägen. Vi åkte till en stor ställplats ett par km från centrum. Eftersom den är bevakad en stor del av dygnet hörde vi oss för om det gick att ställa husbilen där, den dryga vecka vi ska ge oss ut på vandring.
Sedan gick vi fram till centrum, dels för att kolla upp var hotellet vi ska bo på i morgon ligger och dels för att få en första titt på alla vackra byggnader i stan.

Kyrkan till klostret San Martiño Pinaro de Santiago

Convento de San Fransisco
Det stora torget, Praza de Obradoivo, framför katedralen var fullt av turister och pilgrimer som nått sitt mål.

Palacio de Raxoi.
Varför har då just Santiago blivit ett mål för alla pilgrimer?
Enligt legenden fördes stoftet av Jesus lärljunge Jakob till Galicien, där man 813 e Kr fann hans kvarlevor i Santiago de Compostela och då uppförde man en katedral till hans ära.
Redan under medeltiden vandrade 100 000-tals pilgrimer från hela Europa hit. Dagens byggnad uppfördes under 1000- till 1200-talet och har renoverats vid ett flertal tillfällen.
Går man idag in genom porten på framsidan, Pórtico da Gloria, (vilket man inte får i år, p g a renovering) möts man av samma interiör som pilgrimerna på medeltiden.

Vi fick gå in i Porta das Praterias, silversmedernas dörr och kikade runt lite. Vi ska besöka katedralen lite bättre tillsammans med våra vänner efter avslutad vandring.

Mycket byggnadsställningar var det...

Dagens lunch fick bli en "menu del dia", som är Spaniens mycket prisvärda trerätters "Dagens rätt". Jag åt en "grilled hake", som enligt Google translate ska vara kummel. Den smälte som smör i munnen och Lars kyckling var lika god den.

När vi suttit och njutit av omgivningarna och kollat upp vårt hotell gick vi hemåt för att börja packa våra ryggsäckar inför den kommande veckan. Vi har bokat ett vandringspaket från Santiago till Muxia, via Finisterre och sedan transfer tillbaka hit tillsammans med ett par vänner som kommer med flyg i morgon. Fördelen är att vi har ett bokat hotellrum när vi når vårt mål varje dag och att vårt bagage transporteras mellan våra boenden. Det enda vi behöver bära är en dagsryggsäck.
Våra etapper är mellan 15 och 23 km och vi hoppas det ska bli en fin upplevelse innan vi fortsätter vår resa med husbilen...

1. Det var en jättefin ställplats ni hittade där med fin utsikt . Vilka fina gamla byggnader...sånt vi gillar att titta på också som jag sagt förut😄Spännande med vandring för er.

1. Det kändes bra att nå Santiago i god tid, en härlig stad om man gillar gamla vackra hus och smala gränder.

2. Vilken härlig plats att ställa husbilen på med häftig utsikt.
    Intressant resa ni gör och tack för ni delar med er av dessa intressanta blogginlägg.
    Ha en riktigt härlig vandring!

1. Kul att ni följer med oss på vår resa. Det är alltid kul att läsa om andras resor och få inspiration. Vi ska vid tillfälle läsa ikapp om er sommarrea.

3. Önskar er en riktigt fin vandring. Skulle vilja göra den själv, får se hur ni tycker det är.

1. Lite mörbultad är vi efter två rejäla dagar på vandring, men det är nog värmen som tar mest på krafterna. Konceptet med transport av bagage har funkat de två första etapperna i alla fall.