söndag 15 september 2019

Fisterre - Världens ände

Efter en skön vandring i förrgår kom vi fram till den fina staden Cee, med ca 7500 invånare.
Där var vi inbokade på Hotel Insua, ett riktigt fräscht hotell. på eftermiddagen hann vi med en liten sightseeingpromenad i centrum och på kvällen blev vi rekommenderade en fiskrestaurang med havsutsikt i grannbyn, Corcubion. Där fick vi vår godaste måltid hittills; antingen kummel eller torsk, "Galician style". Det var både smakrikt och otroligt gott.

När vi kom tillbaka till hotellet visade stegräknaren 36820 steg så inte konstigt vi somnade ovaggade.
Igår hade vi en relativt kort etapp kvar till Fisterre, eller Finisterre, som betyder "Världens Ände". Det ska finnas en plats i Portugal som ligger lite längre västerut men Fisterre räknas ändå som den Gamla Världens slut.
Redan efter ett par uppförsbackar kunde vi sikta fyren längst ut på udden och den fortsatta vandringen bjöd på många fina vyer.

Vi gick ner och tog lite rast på Praia Talón, en liten vacker sandstrand.

Sista biten innan Fisterre gick leden längs en härlig sandstrand, Praia Langosteira, där en och annan vacker snäcka försvann ner i våra ryggsäckar.

Vi kom fram till vårt boende, Hotel Rustica Prado da Vina, ett mysigt hotell, som t o m var utrustat med pool i trädgården.
Väl framme i Fisterre återstod ett Måste, nämligen den 3,5 km långa vägen ut till fyren och "Världens Ände".
Först gick vi fram till turistbyrån i centrum, där vi visade upp våra stämplade pilgrimspass och fick ett bevis på vår vandring från Santiago de Compostela.

Efter en lunchsallad var vi redo för sista etappen.

Längs vägen passerade vi bl a den kända pilgrimsstatyn...

...och väl framme gjorde vi som de flesta andra, d v s
fotograferade oss vid stenen med inskriptionen 0,00 km.

Ytterligare en stämpel i pilgrimspasset
Vi fortsatte förbi fyren och tog oss ner mot sista landsbiten innan Atlanten och USA på andra sidan. Enligt sägnerna skulle pilgrimen bränna någon ägodel när han kom till Världens Ände, men vi som bar "fuskvandrat" tog med våra svettiga "paltor" tillbaka.

Nöjda och belåtna travade vi tillbaka och tog ett svalkande bad i hotellets pool. På kvällen gick vi ner på stan för en sen middag innan sängen lockade efter ytterligare en härlig dag.
(Stegräknaren stannade på 35 888 steg).

1. En. fantastisk upplevelse att vandra en del av Caminon! Står på min bucketlist, men det får bli när jag inte har behovet att bära med mig datorn och ha uppkoppling :D Tack för inblicken!

1. Vi har köpt ett koncept där bagage (inklusive dator) forslas mellan våra olika boenden. Det är alldeles tillräckligt att bära på dagsryggsäck och kamera, men en upplevelse som rekommenderas.

2. Beundrar er ork att gå så långt. Vi har varit i Santiago de compostela, men med husbil. Visserligen även en bussturin till staden och sevärdheterna. Roligt att följa er "promenad" via datorn. för någon sådan resa blir det inte för oss. Ha det gott och njut av den vackra naturen i omgivningarna.

1. Vi är så glada så länge vi klarar att vandra för det är ett underbart sätt att uppleva omgivningarna. Vi har haft ganska gott om tid de flesta dagarna för en omväg med fin utsikt eller en stund att bara sitta ner och njuta.

3. Vilken underbar vandring ni gör och fint berättat av allt. Ni är verkligen duktiga, bra jobbat. En fråga: tycker ni att det räcker med gympaskor? Själv sätter jag på mig vandringskängor så fort vi ska gå någonstans, bra med stöd runt vristerna.

1. Det har varit sex jättefina dagar, ett par lite längre, mer krävande, men de flesta bara sköna.
      Vad gäller skor har vi haft var sitt par låga vandringsskor med styv sula. Jag har bytt till joggingskor med inlägg och en dag gick jag i ett par rejäla sandaler då en tå var riktigt irriterad. Visst går många i höga kängor men det går lika bra utan. Underlaget är mestadels helt ok.

4. Vilken vandring ni gjort..verkligen duktigt gjort av er. Förstår att ni var trötta efter vandring, pool och middagen på stan :-)

1. Det har varit fantastiskt i ett underbart väder och nog vande vi oss för det kändes nästan tomt idag att inte få vandra, utan sätta oss i en taxi tillbaka till Santiago de Compostela.

5. Så trevligt att läsa om er vandring. Fina bilder och trevliga miljöer. Konceptet med bagagetransport och övernattningar verkar vara en toppengrej. Har aldrig kommit till skott att vandra Jacobsvägen trots att jag varit sugen. Imponerande att ni orkat trots onda ben och fötter.

1. Det här sättet att vandra var suveränt. Igår träffade vi ett par svenska män. Den ene började uppe i Frankrike i början på augusti och den andre hade gått med några dagar på slutet, bärande på all packning (inte vår grej).
      Och i Santiago stod husbilen och väntade så snällt....

6. Härlig vandring ni är med om. Trevligt att hitta på och se lite då man som ni nu gör en Europaresa.
    Dessutom bjuder ni alla läsare på trevliga bilder och en inlevelse i er bloggtexter, tack!

1. Vad kul att ni tycker om våra små berättelser. Största problemet är att ta sig tid att skriva och välja bilder när det Hä dermycket runt omkring oss.

7. Ännu mer vackra vyer! Vilken vandring ni gör!

1. Det var en underbar vandringsvecka och konceptet med förbokat hotell och bagagetransport gjorde det riktigt njutbart.