lördag 19 mars 2022

Vårutflykt till Stockholm

I torsdags ringde väckarklockan 05:20 och vi vaknade till en magisk soluppgång, som vi i vanliga fall av någon okänd anledning brukar missa.

Vi skulle åka med morgontåget till Stockholm för några dagars storstadsliv. Efter att ha checkat in på vårt favorithotell, Downtown Camper by Scandic, träffade vi Yvonne och Jakob på plattan vid Sergels torg.

Först tog vi en liten promenad där vi bl a tog oss en titt på Röda huset, en för oss ny byggnad vid Sergels torg, som blivit nominerad till ett arkitektpris i år. Inte vet vi om det är så vackert där det ligger, men speciellt, ja visst! Det inrymmer hur som helst en restaurang och Sergel Studios.

Sedan började klockan närma sig 12 och vi drog oss mot kulturhuset, där Yvonne bokat biljetter till dagens soppteater. Det här konceptet har vi bara hört talas om trots att det funnits i många år, med ett varierande program. När vi kom in var soppa, bröd, kaffe och en liten kaka uppdukat på bordet. I torsdags bjöds det på en spenatsoppa så god att t o m jag, som inte frivilligt ätit spenatsoppa sedan det serverades i skolbespisningen, tyckte det smakade fantastiskt. Till maten fick vi ta del av föreställningen "De Närmaste" med Hanna Dorsin, Alexandra Zetterberg och Rickard Forsgren. Det var en pjäs på 50 minuter, i tre akter. Mellan varje akt bytte skådespelarna roller med enkla medel och varje akt utspelades i en ny hall... Den var riktigt sevärd.

Eftersom vi brukar besöka något museum eller liknande vid varje Stockholmsbesök styrde vi stegen mot Stortorget i Gamla stan. Där skulle vi besöka Nobel Prize Museum i Börshuset. Huset är byggt på 1770-talet för börsen och 1921 flyttade Svenska Akademin in på övervåningen. När vi kom dit stod det passande nog två snillen som spekulerade där utanför.

Museet invigdes 2001 i samband med 100-årsfirandet av Nobelpriset. Det hette från början Nobelmuseet men bytte namn till Nobel Prize Museum 2019. Vi strosade runt en stund i väntan på den guidade tur vi skulle gå med på. Vi fick en egen "privatguide" som på ett mycket lättsamt sätt berättade om Alfred Nobel och sedan satte fokus på Nobels fredspristagare. Detta tycker vi var mycket passande i dessa tider, speciellt som förra årets pristagare Maria Resso och Dmitrij Muratov fick priset för sina insatser för att skydda yttrandefriheten, som förutsättning för demokrati och varaktig fred.

Sedan hann vi också med att njuta av flärden och lyxen vid Nobelfesten. En del vackra klänningar fanns utställda, bl a drottning Silvias vackra klänning från Nina Ricci som hon bar 1995 och som kronprinsessan Victoria använde 2018.

Där fanns också Alice Bah Kuhnkes omtalade klänning från 2017, med ärmar i styvt papper designad av Bea Szenfeld och Naim Josefi.

Maten och servisen togs också upp i utställningen. Inför 90-årsjubileet av Nobelpriset 1991 tog Nobelstiftelsens VD Stig Ramel initiativet till en stor designsatsning; Nobelservisen. Glas bestick, porslin och textilier skapades av framstående svenska formgivare.

Till menyn försöker man använda lokala svenska råvaror och inte är det några små kvantiteter. 2019 gick det åt bl a 40,5 kg Kalixlöjrom, 300 kg potatis och 109 liter grädde.... Man kunde också interaktivt se hur en dessert läggs upp, massor med ingredienser och tänk att göra 1250 stycken....

Nobelfesten är också känd för sina vackra blomsteruppsättningar där blommorna kommer från San Remo, där Nobel dog 1896.

Rundturen slutade vid en stor kopia av Nobelmedaljen som var infälld i golvet vid entrén.

Nu började vi bli sugna på kaffe med tilltugg. Tack och lov var de tätt med kaféer i de gamla vackra husen runt torget.

Så inom några minuter satt vi i källaren på Kaffekoppen med gott kaffe och gigantiska kanelbullar. Tur vi var förvarnade så vi inte beställde varsin...

Vi fortsätter över "Guldbron" vid Slussen till Söder och travar uppåt Götgatan mot Skrapan, f d Skatteskrapan. Högst däruppe, 104 m över marken ligger restaurang och Skybar Himlen. här fick vi en otrolig utsikt åt de flesta håll även om himlen var lite gråare än den varit tidigare dagar.

Här njöt vi av vårens första Aperol Spritz (en vårkänsla så god som någon).

Efter ytterligare en stund med skratt och prat började magen att längta efter mat så väl nere på marken gick vi ett par kvarter (så bra det är med "infödda" guider) och då hamnade vi plötsligt i Thailand, ett land vi aldrig har besökt! På thairestaurangen Koh Phangan kunde man få äta sin mat i en tuktuk eller på en "strandservering" bland mängder med kulörta lampor (som plötsligt började blinka när åskan mullrade). Man fick gå på broar över små vattendrag med simmande fiskar och när maten kom in fick vi verkligen njuta thailändska smaker, så gott!

När vi kom ut hade mörkret sänkt sig och det var dags att vinka hej då för den här gången och vi fick en fin promenad hem till hotellet.

Vid Sergels torg fick vi se ytterligare ett sätt att visa solidaritet med Ukraina och protestera mot det vansinniga kriget.

Vi kan bara tacka Yvonne och Jakob för ännu en trevlig dag och nu hoppas vi våren inte tappar taget utan att vi snart kan börja ladda för årets golftour, "Looser&Holm Tour" och då är det ingen lek längre....