För drygt ett år sedan träffade jag (B-M) mina gamla skolkamrater på SAAB:s museum i Trollhättan och sedan dess har Lars, som varit ägare till flera bilar av märket Saab,velat åka dit. Nu kände vi att vi fått nog av att trava runt i Falköping och i ett underbart väder som nästan gav oss lite vårkänslor åkte vi till Trollhättan. Området där muséet ligger är i Nohabs gamla industrilokaler, från 1918,...
...och där muséet idag ligger tillverkades lok och än idag kan man se rälsen utanför och ett lok står kvar som ett minne från svunna tider.
Vi började med ett besök på Nova Mat och Möten, där vi åt dagens lunch, gårdskyckling med rostade rotsaker, resp snitzel.
Sedan var vi redo att ta oss an muséet. På Saab Car Museum får man ta del av sjuttio år av svensk bilhistoria. Den första Ur-Saaben finns givetvis här, i fint sällskap av standard-, koncept- och rallybilar från fyrtiotalet och framåt. Här får man ta del av teknik- och designhistoria och möta erfarna Saab-veteraner. Idag träffade vi två pensionerade damer, som glatt visade på bilder när de ställde upp som vackra fotomodeller, när reklamen för den första Saab 99 skulle fotas nere vid Tylösand.
Här finns omkring 120 bilar, varav ungefär 70 är utställda.
Efter att betalt vår entré (90 kr för oss pensionärer, 120 kr för de som är lite yngre) möttes vi först av en mörkröd skönhet. Det är en Saab GT 750 från 1958, som var den första seriebyggda sportmodellen från Saab.
Saab (Svenska Aeroplan Aktiebolaget) grundades ursprungligen som flygplanstillverkare, men 1945 beslöt man att tillverka bilar som komplement till flygplanen. Prototypen stod klar 1946. Karossen är handgjord och de mekaniska delarna kom från olika bilar. Den här prototypen är körd flera tusen mil och aldrig renoverad.
Saab 92001 |
Lars första bil, införskaffad 1964, var en Saab 92 från 1954, så nog blev det lite nostalgi när det stod en sådan pärla här, med rattväxel, frihjul och hela baletten.
En ny era började för Saab när Saab 96 V4 introducerades 1970. Naturligtvis har Lars varit ägare även till en sådan.
Redan på 50-talet byggdes också exklusiva vackra bilar, bl a Saab Sonett Super Sport. Den tillverkades i blott sex exemplar 1955-57 och den här skönheten var den första.
Av den läckra Saab Sonett tillverkades drygt 10 000 exemplar, av lite olika varianter,vilka främst exporterades till USA. Produktionen avslutades 1974, men visst är det en häftig modell än idag.
En som gjorde Saab känt över hela världen, var den otrolige rallyföraren Erik Carlsson "På taket". Han har bl a tre segrar i RAC-rallyt och två i Monte Carlo-rallyt på meritlistan. På muséet finns bl a en kopia av den Saab 96 han körde i Monte Carlo 1963.
Sedan finns många fler duktiga förare som haft framgångar med bilar från Saab, t ex Per Eklund och Stig Blomqvist. Tänk vad de här bilarna varit med om...
Dessutom finns många vackra konceptbilar och prototyper utställda:
Saab Aero X 2006 |
Saab EV-1 1985 | |
Saabs era tog ju slut och den sista bilen, en vit 9-3, som lämnade bandet finns naturligtvis här.
Vi fick en fin eftermiddag på museet som ligger precis vid Trollhätte kanal och med Trollhättans fina husbilsställplats ett par minuters promenad bort. Först hade vi tänkt ta en promenad längs kanalen, men nordanvinden blåste iskall så vi åkte hem och tillbringade fredagskvällen i TV-soffan. Att vi fastnade framför "På Spåret" är något vi ångrar då vi idag på FB och Instagram får se att det varit ett magnifikt norrsken i våra trakter... och här sitter vi med norrskensapp och allt!
Så många fina bilar! Det där museet gillade vi oxå! :)
SvaraRaderaVisst är det ett trevligt museum. Det tycker även jag som definitivt inte är någon bilfantast.
RaderaVerkligen rätt ställe för en SAAB-freak :-)
SvaraRaderaHa det gott!
Du kan tro att det var en som njöt…
RaderaDen där Saab aero hade varit något för mina ägare. Ur den nostalgiska synvinkeln så är det Saab V4 som min manlige ägare har första minnet av detta bilmärke. Detta tips hamnar nog i mina ägares ”tipsbok”.
SvaraRaderaAllt gôtt
Visst är det bra att få tips när man läser bloggar. Det här muséet tror jag åtminstone din manlige ägare skulle tycka om och du skulle nog må bra på ställplatsen. Då kunde ägarna även promenera runt i det fina slussområdet vid kanalen
RaderaFina modeller på Saab, hade en själv men det var en mycket modernare variant.
SvaraRaderaMissade ni också Norrskenet. Typiskt eller hur då det var så magnifikt och långt ner i landet. Vi gjorde ett försök igår kväll men missade det med 15 minuter.
Nog är det typiskt att vi satt i TV-soffan och degade medan Aurora dansade på himlen. Igår kväll var det totalgrått här nere så då var det inte mycket att hoppas på.
RaderaDe flesta svenskar i vår ålder har nog en relation till Saab och det var väl ganska vanligt att man använde den som rallybil, så gjorde även min bror på tidigt 70-tal.
SvaraRaderaYtterligare ett spännande museum, som vi har kvar att titta på! Tack för den fina påminnelsen!
SvaraRaderaDet här muséet är verkligen ett stycke svensk teknikhistoria och väl värt ett besök!
Radera