torsdag 15 april 2021

Besök av husbilsvänner och äntligen övernattning vid Hornborgasjön.

När vi kom hem från vår lilla påsktripp fick vi ett glädjande besked, vår inflyttning i lägenheten blir ännu en vecka tidigare än beskedet vi fick för någon vecka sedan och redan den 6 maj får vi hämta nycklarna för att börja flytta nästa dag. Helt plötsligt insåg vi att vi har hur mycket som helst att göra innan den dagen så nu har det röjts, packats och en hel del prylar, bl a cyklar och möbler har sålts på Blocket. Det usla vädret gjorde att det inte kändes så tungt att vara inomhus och jobba, för att kunna sticka iväg med husbilen när vårvädret kommer.Vardagsrummet ser väl ut så här i nuläget, men vad gör det i dessa pandemitider.

Efter att ha haft kontakt med varann fick vi trevligt besök i tisdags. det var Linda och Pär (med bloggen Reiselinda) som kom förbi på sin husbilsresa i våra trakter. Efter lite fika...

...tog vi bilarna till Varnhem och strosade runt i det iskalla vädret vid klosterkyrkan och Kata gård. Det är en så fascinerande plats dit vi gärna följer med turistande vänner.

På onsdag förmiddag kom de hem till oss för vi skulle ta en liten kombinerad Cache- och Street Art promenad i Falköping. Om vår Street Art har vi skrivit ett inlägg för något år sedan, Street Art i Falköping

Sedan blev det en snabblunch på korv och bröd innan vi tog husbilarna ut till Trandansen vid Hornborgasjöns södra ände. I flera år har vi pratat om att sova i husbilen där någon natt, men som med allting annat; Resmål som finns alldeles i vår närhet får ofta inte den uppmärksamhet de förtjänar, medan vi kan åka låååångt bort för att besöka sevärdheter. Nu fick vi två bra platser för våra bilar, nedanför Bjurums kyrka...

...och kunde trava iväg bort mot Infocentret Trandansen, som i år är stängt pga pandemin. I reklamen står det "I år får bara tranorna trängas - människor får dansa mer utspritt".

Många foton blev tagna, men inte är det det lätt att få skarpa bilder på fåglar och definitivt inte på flygande tranor! Det sägs att övning ger färdighet så det är väl bara att öva....

Det är ju inte bara tranor som huserar där. Vi fick syn på det tidiga vårtecknet, tofsvipa...

... och naturligtvis fanns det massor med gäss och svanar.

Sedan drog vi oss hemåt husbilarna för att hinna äta vår middag på läsidan innan solens värmande strålar försvann, men Brrr så kallt det blev innan kaffet var urdrucket...

...och då gjorde sig de sista tranorna startklara för att flyga bort till sina övernattningsplatser.

I morse hade vi ställt alarmet på 05:25, men inte behövde vi någon väckarklocka! Tranorna som kom tillbaka efter sin nattvila såg till att väcka oss en stund innan dess. Väl påklädda, eftersom termometern visade på -4° gick vi ut för att beundra och fotografera tranorna alltmedan solen steg på himmelen och tranorna blev fler och fler.

När vi efter en timme kom in, tämligen frusna smakade det ljuvligt med frukost med en härlig syn framför oss, innan det blev en stunds vila.

Lite senare blev det ytterligare några foton och efter lite fika i den nu riktigt värmande solen skildes våra vägar för den här gången och vi har verkligen lovat oss själva att det här inte var sista gången vi övernattade vid Hornborgasjön (även om vi bara har 17 km dit).

1. Wow, vilken upplevelse! Roligt att ni kunde ses! Och vilka helt fantastiska foton! Magiskt verkligen! Hit måste vi ju något år!!

1. Visst ska ni passa på att komma hit ner under transäsongen! Trots att vi har det nästgårds är det lika fantastiskt varje år.

2. Vilka fantastiskt fina bilder på fåglarna! Måste vara hur häftigt som helst att se trandansen live. Jag har bara varit vid Hornborgasjön en gång, och då var det väl typ 3 tranor på plats :-)

Ha en fin start på helgen och lycka till med flyttbestyren!

1. Kul du gillar våra foton! Tranorna på våren är lika häftiga varje år trots att vi har dem så i vår närhet!

3. Oj så fina bilder ni tagit. Många tycks dom ha varit också. Vi körde förbi häromdagen och såg både tranor och många husbilar så ni lär ha haft gott om sällskap. Spännande med flytten .

1. Dagen innan var det fortfarande 10300 tranor. De vill väl inte fortsätta norrut så länge det är så kallt. Vi har pratat om i flera år att vi ska sova där ute och se dem i soluppgången, men aldrig har det blivit av, förrän nu. Det var definitivt inte sista gången! Nu har vi rymt hemifrån ett par dagar, från flyttkartonger och fyllda förråd...

4. Så fina kort! Vi har också pratat om att åka till Tranorna, men det har varit så kallt tycker vi. Vi får se om det blir nästa helg....om de finns kvar 😀 Så trevligt att träffa husbilsvänner. Snart kan vi också ge oss ut och umgås. Hoppas ni kommer att trivas i er lägenhet. Tur ni har HB och kan ge er ut med.

1. Vist är det tur vi har husbil och kan träffas så här, men nog blev det kallt så här på kvällen. Förstår om ni väntar lite till och skulle de ha försvunnit så kommer de väl nästa år igen. Så jag väntar på min vaccination, men lyckades knipa en tid i nästa vecka, nu när min VC gick ner till 65+ igår!

5. Vilka underbara bilder ni fångat, magiska!
    Vad trevligt att träffa gelikar, misstänker att ni pratade en del husbil nu när ni träffades. Ni husbilsmänniskor brukar verkligen ha en massa att prata om.
    Flytten börjar närma sig så packa lugnt så ni ändå kan få lite avslappning med Laikan.
    Trevlig helg!
    Allt gôtt

1. Kul ni gillar våra bilder (men så många med suddiga tranor vi kastat, tur det är digitalt!). Att träffa husbilsvänner är alltid kul, lätt, opretentiöst och med aldrig sinande samtalsämnen.
      Hoppas ägarna tar ut dig på en trevlig helgtur!

6. Det är nästan ett måste att övernatta där, tycker vi. Magiskt att se tranorna komma på inflygning över ens huvud med benen nedfällda som landningställ. Jättefina bilder har ni tagit.

1. Det är väl som vanligt. Har man ett resmål alldeles för nära blir det inte av att sova över där, men det här var definitivt inte sista gången.