torsdag 17 september 2020

Motala - vilken fin sommarstad!

I veckan packade vi husbilen och åkte den fina vägen via Jönköping och upp längs Vättern till Motala. Där skulle vi besöka våra vänner Inger och Tommy och spela en runda golf nästa dag. De hade kört bort sin husbil så vi fick en perfekt ställplats på deras tomt.

Vädret var ett riktigt härligt sensommarväder så vi startade med kaffe och äppelkaka i deras fina trädgård. Eftersom vi aldrig har varit i Motala blev vi bjudna på en sightseeingtur runt i staden och omgivningarna. Vi började vid Motala Verkstads lokaler vid Göta Kanal.
Det är ett av Sveriges äldsta verkstadsföretag.Företaget grundades år 1822 på initiativ av Baltzar von Platen, som insåg betydelsen av att ha en lokal teknisk kompetens tillgänglig i Motala under byggandet av Göta kanal. Senare har Motala verkstad bland annat tillverkat över 400 fartyg, drygt 800 broar (till exempel Skeppsholmsbron och Västerbron) och ca  1300 lokomotiv. Även de 118 meter höga tornen på Uppsala domkyrka är  tillverkade här. På 1970-talet var Motala verkstad världens största exportör av diskbänkar. Idag finns Motala Industrimuseum på området och här finns också en stor torrdocka där det idag låg ett par båtar för reparationer. Här finns också ställplatser för husbil och på sommaren Café och Vandrarhem i Mallboden.

Lokverkstaden

Nästa stopp blev vid Borenshults slussar där
höjdskillnaden mellan sjön Boren och kanalen är drygt 15m, vilket gör slusstrappan med de fem slussarna till kanalens brantaste slusstrappa.

Vi passerade också von Platens grav, som passande nog har fått sin plats vid Göta Kanals strand.

Sedan fortsatte vi fram till centrum och Motalaviken. Här såg vi ut över Motala gamla bro...

...och skulpturen
Visionärens vinkelben - skulpturen som symboliserar en stiliserad passare. Platsen där fontänen sprutar upp vatten är troligen den punkt där von Platen befann sig när han ritade stadsplanen. Konstnären heter Tommy Jerhammar.

Nere vid hamnen ligger också Motala Motormuseum, som är Skandinaviens mest besökta i sitt slag.

Här gick vi in och fick en riktig nostalgiupplevelse. Förutom mängder med fordon av alla de slag fanns också radio- och TV-apparater, telefoner och kamerahistoria. Hur många har förresten haft en Kodak, Instamatic i sin ägo?

Vi strosade runt och upplevde bl a...

...hur campinglivet såg ut...

...Kar de Mummas Rolls Royce...

... Siw Malmqvists turnébil...

... Verner von Heidenstams Chrysler Imperial, 1931...

...Kenny Bräcks Indy Car...

...en tuff knutte...

...Ett vardagsrum från TV:s barndom...

... mängder med radioapparater och så otroligt mycket mer. Ett besök här kan vi verkligen rekommendera. Vi gick sedan genom staden och bland statyer och utsmyckningar kunde vi verkligen se att Motala är start och mål för Vätternrundan. Nere vid vattnet står statyn "Cyklisterna" av Irene Nordh.

I Stadsparken står fyra "buskcyklister" av liguster, som köptes in till Vätternrundans 50-årsjubileum 2015. Det har tagit 22 år för "cyklisterna" att växa till sig och utformas.

När solen började dala åkte vi ut till Motalas Riviera, Varamobadet,
Nordens längsta insjöbad med en halv mil lång sandstrand.

Här finns sommartid det mesta förutom långgrunt klart badvatten, även
tillgång till tennis- och minigolfbanor, planer för beachvolley och fotboll, lekparker, pensionat, stugbyar, vandrarhem och camping. Det är också perfekt för vindsurfing och kajakpaddling.

Sedan blev det mat och prat på deras altan och de första planerna för TL-golfarnas tävlingar nästa år drogs upp.

På onsdag förmiddag blev det en golfrunda på Motala GK i ett mycket omväxlande väder...

...innan det var dags att fortsätta runt Vättern och hem till Falköping igen.

1. Vilken härlig sightseeingtur med perfekta guider :-) Cykelbusken var hur läcker som helst och nostalgin slog till på det där museet. Speciellt när jag fick se den där Kodak Instamatic 104-an - exakt en sån har jag haft i min ägo :-)
    Med den tog jag min första selfie 1978:

:-D

Ha en fin start på helgen!

1. Jag minns också hur glad jag blev över min första Instamatic, en julklapp på sent 60-tal, med kubblixt och allting. Visst är det perfekt med "infödda" lokalguide.

2. Lite av det ni sett känner vi igen, sedan barnen var med och dansade Motalabuggen på gatorna i en mil, under åren 1998 till 2001. Fikarast vi Motala verkstad, var det då. Campade gjorde vi ute vid Varamon, men inget bad då det var i maj och för kallt i vattnet. Kan nog bli ett besök där nästa år då vi också gillade Motala.

1. Motala blev en positiv överraskning för oss. Tidigare har vi bara passerat men nu kan vi tänka oss att komma tillbaka och tillbringa några dagar här.

2. Oj då vad mycket man kan hitta på i Motala. Vi åkte nog bara igenom . Får väl åka dit igen då

3. Så har vi också gjort förut, men Motala var väl värt ett besök, precis som Motormuseet.

3. Vi gillade också Motala! Roligt att se era bilder! och så fick vi ju då "besöka" Motormuseet som vi missade när vi var på plats :)

1. Motala var verkligen en positiv överraskning och så var även Motormuseet. Det får ni spara till ett nästa besök.

4. hej och tack för senast, kan bara konstatera att er Blogg är mycket trevlig att läsa plus alla fina bilder som inspirerar till olika besök framöver och ert reportaget från Motala blev fin reklam för Motala Kommun, Ser att fler kan ha sett er fina Blogg, nu i dagarna kom tidningen "min Husbil I Sverige" med ett sju sidors långt reportage om "Motala-Östergötlands Sjöstad" kanske med inspiration från er Blogg.