torsdag 3 september 2020

Hällingsåfallet och golf i fjällmiljö

Vid vår förra resa på Vildmarksvägen (2016), besökte vi Hällingsåfallet, så vi hade tänkt hoppa över det den här gången. När nu solen sken från en klarblå himmel var det vackra vattenfallet så lockande att vi tog den ca 2 mil långa grusvägen dit ännu en gång.

Hällingsåfallet är ett av Sveriges högsta vattenfall och det faller ner i Sveriges längsta kanjon.
Fallet forsar ner i en 42 m djup ravin och trycks sedan ut i en smal kanjon. Efter ca 800 meter vidgar sig sprickan och vattnet sprids ut i en lugn flodfåra.

Vi parkerar på parkeringen där en anpassad väg leder ner till fallet. Det finns flera utsiktsplatser...

...och när solen skiner som idag bildas regnbågar i vattenfallet. Nu såg vi en stark regnbåge och kunde skönja ytterligare en.

På ena sidan ravinen löper en hyfsat lättgången och delvis spångad led och vi följer den ner till slutet på kanjonen.

Här njuter vi i solen en stund innan vi vänder tillbaka.

Nu var det lunchdags och korv med bröd smakar förträffligt när man kan sitta i kortärmat.

Sedan återstår bara vägen tillbaka till civilisationen. För att slippa åka tillbaka till Gäddede styrde vi mot Bågede och då blev det 3 mil på ännu lite sämre grusväg. Väl omskakade kom vi ut på Vildmarksvägen igen och åkte till dagens övernattningsplats, Gubbhögens Naturcamp.

Här finns platser för övernattning med husbil, husvagn eller i tält och dessutom finns det två enkla stugor. Dessa är dock stängda denna coronasommar. Platsen ligger naturskönt vid Stora Flåsjön och det finns en fin badbrygga, även om dagens temperatur inte lockar till några bad.

Dessutom finns flera grillplatser, ett par torrdass, soptunnor och en kran med friskt källvatten. Man tar ingen bestämd avgift utan man får swisha en slant för fortsatt skötsel av den här fina platsen. På kvällen kan vi dryga ut vår kycklinggryta med några smörsopp och sammetssopp vi hittade i skogen.

Nästa morgon fortsätter vi ner till Strömsund och sedan bär det vidare söderut, via Östersund. Vi gör ett litet stopp i Klövsjö, som marknadsför sig som Sveriges vackraste by och kanske att vi kan hålla med när vi såg utsikten från kyrkan och den mysiga lilla hembygdsgården.

Sedan hamnar vi på Klövsjö-Vemdalens GK framemot kvällen. Där går vi till Fäbokrogen (golfrestaurangen) och kopplar av med varsin "Höga Kusten" efter en lång åkdag.
Idag spelade vi på den otroligt natursköna banan. Det var nästan så vi kombinerade fjällvandring och golfspel.

Om det var kuperat? Gissa två gånger! Drygt 15 000 steg visade stegräknarna när vi kommit runt och hade vi haft bärplockare med oss kunde lingonplockningen också varit avklarad.
Efter en sen lunch på Fäbokrogen och en välbehövlig dusch gav vi oss åter iväg. Nu tornade mörka moln upp sig och lätta regnskurar kom när vi åkte mot Tännäs och sedan de drygt 10 milen ner mot Särna.

Många renar såg vi bredvid och på vägen.

Nu ikväll sitter vi på en av de "lägerplatser" som ställts i ordning längs Österdalälven. Denna heter Kringelfjorden N. Det är platser för övernattning mitt i naturen utrustade med toaletter, eldstäder, slogbodar (vindskydd), ved och soptunnor. Kostnad för övernattning 60 kr, som kan swishas.
I morgon ska vi fortsätta ner mot Älvdalen och då hoppas vi det utlovade regnet drar snabbt förbi.

1. Vilket vackert vattenfall och så häftigt med regnbågen :-)

Ha en fin fredag!

1. Visst är det något visst med vatten och vattenfall! Vi gillar det verkligen och Hällingsåfallet är så läckert mitt ute i ingenstans!

2. Hahaha ni kände att det var dags för lite grusväg till Hällingsåfallet. Visst är det fint där med det mäktiga vattenfallet, vi hoppade över den vägen i år.
    Kul att vi kunde "lura" er till Klövsjö banan. Vi plockade lite lingon kvällen innan när vi gick runt och tittade på banan. Hittade många golfbollar och förstod då att det inte skulle bli så lättspelat hahaha. Absolut en bana vi vill spela på igen.
    Nu är vi hemma och önskar er en fortsatt bra resa.

1. Nu har vi skakat färdigt på grusväg för i år.....
      Klövsjö-Vemdalen kan vi verkligen tänka oss igen!
      Ha det så bra med all er skörd!

3. Häftigt med vattenfallet och regnbågarna, ett naturfenomen som gör en lite upprymd. Trevliga och billiga ställplatser hittar ni också.

1. Vattenfall är speciellt!
      Älvdalens kommun har gjort massor med s k lägerplatser efter Österdalälven, där man övernattar för 60 kr, på otroligt natursköna platser. Det finns eldstad till varje plats, men vi kom dit i regn och gråväder så det blev till att sitta inne.