måndag 5 augusti 2019

Örebro med Wadköping

Efter en vecka på hemmaplan med syskonmästerskap i golf för syskonen Holm med respektive, den s k Holmgången på vår golfbana i Falköping var det dags att packa husbilen för nya utflykter.

Fyra av syskonen Holm efter 18 väl spelade hål i stundtals tropisk värme.
Dessutom har vi varit hund- häst- och kattvakter hos dotter Therese, medan de var på fotbollscup i Uddevalla.

På söndag eftermiddag åkte vi norrut och stannade på ställplatsen vid Alnängsbadet, ett par km utanför Örebro centrum. Ställplatsen finns med i CamperContact och är gratis. Koordinaterna dit är N 59°16'41'' E15°15'13''.
Det ska finnas tillgång till toalett och färskvatten nere vid badet.Läget med gång- och cykelbana längs ån in till centrum är perfekt.

Efter kaffe och en macka tog vi en promenad fram till Wadköping och de gamla vackra husen. Wadköping är Örebros eget Skansen.

Här finns hus och gårdar som flyttats från centrala Örebro. På ena sidan huvudgatan finns låga, röda hus från 1600-, 1700- och tidigt 1800-tal.

På andra sidan gatan ser det ut som efter stadsbranden 1854.

Namnet Wadköping kommer från det namn Hjalmar Bergman gav sin barndoms miljö. Det finns bl a i romanen Markurells i Wadköping. Nu hade alla hus stängt för dagen så det får bli ett nytt besök nästa dag.
Efter en god natts sömn och frukost, plockade vi ut våra cyklar och trampade fram längs Svartån och den blott 1,5 km långa Örebro kanal med sin sluss.
Vi stannade vid slottet och strosade runt där.

8 juni - 1 september finns en utställning kallad Open Art, med massor med konstverk spridda över stans centrala delar.

Vi laddade ner en app över utställningen, men som vanligt inte all konst speciellt vacker, medan en del är både sevärt och vackert placerat.Till den först kategorin hör bl a:

Stardust II, Jo den är gjord av dammvippor
Octopus Attacks (Ok, lite kul ändå)
Till de vi gillade bättre var:

Redet/The Nest
Sweaty Tummy Club
Sedan tänkte vi gå en guidad vandring på slottet, som också innehöll en del teaterkaraktärer, men tiderna passade inte så det får sparas till något annat tillfälle.
Riktigt hur gammalt slottet är vet man inte men det fick sitt nuvarande utseende  vid en ombyggnad i slutet av 1800-talet. Numera har landshövding Maria Larsson sitt residens här.

Istället återvände vi till Wadköping för att stärka oss med en fika vid den gamla handelsboden.

Vi besökte Kajsa Wargs (1703-1769) hus och  där finns bl a ett exemplar av 1:a utgåvan av hennes "Hielpreda i Hushållningen för Unga Fruentimber", från 1755.

Den blev så framgångsrik eftersom den innehöll exakta mått och anvisningar. Ingenstans står det "Man tager vad man haver", ett talesätt som falskt tillskrivits  Kajsa Warg, även om hon ofta började recepten med just "Man tager..."

Kajsa Wargs skafferi

Vi tittade också in i det lilla skolmuséet med en skolsal från 1920-talet.

När vi kommer tillbaka till husbilen fortsätter vi norrut mot Gålö Havsbad, 35 km söder om Stockholm, som ska bli dagens mål.

1. Fint att få låna hund när man inte har någon egen. Fina hundar ser det ut att vara nån sorts spaniel eller? Örebro är en vacker stad och Wadköping har vi också besökt även om det var några år sedan. Lycka till med golfen .

1. Selma och dottern Sunny är riktiga jakthundar av rasen vaktel. De är mysiga men med ett otroligt behov av att röra sig. Visst är Örebro mysigt!

2. Kul att åka ut med husbilen efter släktkontakter mm. Örebro tycker jag är en trevlig stad. Där gick jag på socialhögskolan i början av 70-talet. En härlig tid att upptäcka stan och omgivningarn. Wadköping återkommer vi till med ojämna mellanrum. Ha dé gott!

1. Visst är Örebro en mysig stad, men vi åker inte ofta dit och aldrig tidigare som nu, utan något ärende och bara för att strosa runt där.

3. Örebro minns jag som en väldigt fin och mysig stad. Ägarna berömde särskilt Wadköping som en väldigt vacker del att vandra omkring i. Den där platsen, Alnängsbadet har dock ägarna mardrömmar om..

1. Visst är Wadköping mysigt!
      Att ägarna har mardrömmar om Alnängsbadet låter inte bra. Nu var det en mycket bra och lugn övernattningsplats.