tisdag 28 maj 2019

Strandkorgsutmaningen 27/5 - Wismar

Efter en natts mycket god sömn var det dags för en heldag i Wismar, som bara ligger 8 km från Zierow. Vi samåkte i tre husbilar och på parkeringen stod vår guide och väntade på oss för en tur till fots i den vackra staden.

Wismar är känt sedan början av 1200-talet och kom att höra till Hansan. Staden har under långa tider tillhört Sverige men 1803 lämnade Sverige staden i pant under 100 år till storhertigdömet Mecklenburg och när tiden har utgått, avstod man från att lösa in panten, varför Wismar införlivades med Mecklenburg för gott.
Sedan 27 juni 2002 ingår gamla staden i Wismar tillsammans med Stralsund i UNESCO:s världsarvslista.
Först besökte vi S:t Georgskyrkan, som kallas "Das Wonder von Wismar", beroende på att den förstörts både under Andra världskriget och sedan blåste hela den enorma gaveln ner under en kraftig storm 1990.

Den enorma gaveln som störtade.
Det var en stor byggnad, som idag används mest till konserter och liknande, akustiken måste vara enorm under de höga valven.

Vi tog hissen upp till en plattform på taket, där vi hade en härlig utsikt över staden.

Mariakyrkan som var den mest betydelsefulla kyrkan förstördes också vid bombningar i krigets slutskede och 1960 sprängdes kyrkan förutom tornet bort. Nu byggs bara en mur som markerar kyrkans ursprungliga storlek. Det 80 meter höga tornet är ett riktmärke som syns vida omkring.

Vi fortsatte till Stora Torget, som enligt guiden är det vackraste i nordtyskland, med sina byggnader i många olika byggnadsstilar.

Stadshuset
"Alter Schwede" byggdes omkring 1380.Namnet som skulle erinra om svenskarnas tid 1648 - 1803 i Wismar, fick huset först 1878, då en restaurangverksamhet flyttade in.

Alter Schwede, där kvällens middag ska ätas
Byggnaden Wismarer Wasserkunst, en slags vattenreservoar och pumpverk i renässansstil för stadens bryggerier.

Vi ska avsluta vår promenad ner i hamnen och innan vi kommer dit passerar vi vattenporten som är den sista av de fem stadsportarna, som ingick i en 4 m hög stadsmur.

Vattenporten
I hamnen skulle vi äta "fischbrötchen", alltså bröd med olika sorters fiskfyllningar. Vi valde lax. Det var ok, men kommer nog inte att bli någon favorit.

Senare på eftermiddagen åkte vi en båttur nere i hamnen. Då guidningen var på tyska fick vi njuta av åkturen utan att riktigt veta vad vi passerade.

Efter att vi hade kommit i land var det dags för dagens utmaning, som var hederlig kubb. Vi spelade totalt fyra matcher i olika konstellationer och med två vinster och två förluster hamnade "Team IXEO" en poäng ifrån poängplats.
Dagens glada segrare blev Maria, Lars och Curre i "Team Parrot"

Dagens segrare och vår spelledare från en lokal kubbklubb.
Dagens sista programpunkt var middag på Alte Schwede.
På dörren sitter en mässingsskylt som talar om att svenska kungaparet var här och åt 1993. Nu undrar vi om det kommer kommer  upp någon skylt om att deltagarna i Strandkorgsutmaningen 2019 var här och åt. Vi valde båda två att äta schnitzel idag och det var inget dumt val. Så gott det var.

Nu är vi hemma efter ytterligare en innehållsrik dag och laddar för nya upplevelser och utmaningar i morgon.