måndag 25 mars 2019

Roadtrip i Andalusien, Dag 2

När vi valde hotell i Almunecar, var ett kriterium att det skulle ligga i närheten av  busstationen.
Hotel Bahia de Almunecar hade ett perfekt läge, knappt 200 meter till busstationen och lite längre till strandpromenaden. Det visade sig vara ett riktigt "svenskhotell", där två reseföretag bokat in resenärer på sina 2-veckors resor hit ner. Personalen var otroligt serviceminded och rummet helt ok, så totalt sett blev det ett mycket bra val.
I fredags morse ringde klockan i ottan för vi skulle åka lokalbuss till Granada med avgång 06:15.

Hotellet ordnade picnic-frukost vi kunde äta på vägen och sedan slöt vi ögonen på den drygt timslånga färden och vaknade precis när solen började gå upp över Sierra Nevada.
Väl framme haffade vi en taxi till Alhambra, för att eventuellt komma över några ej uppbokade biljetter, som säljs när kassan öppnar klockan 08. Idag var dock alla biljetter bokade så vid nästa resa hit är det bara att boka dem i god tid hemifrån. (Det här var vi väl medvetna om, men chansa kan man alltid...).
Nu fick vi istället en heldag i den mysiga stad som Granada visade sig vara. Vi åkte som sagt var direkt upp till Alhambra och när det inte blev något besök där, strosade vi neråt stan och kom ner på Carrera del Darro, som går längs floden.

Vi var då i stadsdelen Albaicin, som klänger på bergssidan mittemot Alhambra. Här är det moriska arvet som mest levande. En gång låg här 30 moskéer och flera kyrkor är byggda ovanpå grunderna. De flesta gatorna är smala vindlande labyrinter och har många cármenes, villor med moriska utsmyckningar.

Här besökte vi El Banuelo, ett av de arabiska badhusen som uppfördes på 1000-talet. Ljuset släpps in genom stjärnformiga öppningar i takvalven.

Sedan kom vi fram till Plaza Nueva, där bl a den vackra byggnaden, som innehåller Kungliga domstolen ligger.
Efter ett besök på Turistbyrån travade vi upp tillAlhambra igen, men den här gången den vackra vägen genom Puerto Granada (krönt med tre stora granatäpplen) och uppför oräkneliga trappor.

Väl uppe hade vi gjort oss förtjänta av lite fika i solen som börjat värma (När vi kom på morgonen var det +3)

Vi kikade in i Iglesia de Santa Maria de la Alhambra och vandrade runt dit vi fick komma utan biljetter.

Sedan sökte vi oss ner till centrum och lunch på en uteservering, innan vi fortsatte vår promenad.

Idag hade en eventuell stegräknare slagit i botten och snart hade vi kommit till Granadas enorma katedral. Den är känd som Santa Maria de la Encavnación-katedralen och anses vara ett riktigt mästerverk när det gäller spansk renässansarkitektur. Den uppfördes på order av drottning Isabella efter erövringen av Granada, vilket innebar slutet på 800 år av muslimskt styre.
Byggnationen startade 1523 på platsen för Granadas största moské och det tog 180 år. Tyvärr var katedralen igenbommad idag, så även detta besök får hamna på "att-göra-listan".

På vår promenad mot busstationen gick vi längs en aveny med massor av härliga statyer och fina planteringar.

Vi gick även förbi tjurfäktningsarenan. Huruvida det fortfarande förekommer tjurfäktning där har vi inte en aning om.

När vi kom tillbaka till Almunecar fram emot kvällningen, blev vi av hotellets personal, rekommenderade Bodega Francisco i Gamla Stan för ett glas rött vin. Som den trevliga seden är här, serveras det tapas till vinet.

Här satt vi både länge och väl och filosoferade över vår härliga dag och kommande upplevelser när vi vänder hemåt till våren om ett par veckor.
Fortsättning följer.....

1. Vilken trevlig utflykt...men så synd att ni missade biljetterna. Vi glömde också beställa via nätet så det har vi på vår lista till en annan gång. Den långa promenaden hade jag däremot inte orkat med. Själva har vi Tyskland att ta oss genom innan vi är hemma.

1. Alhambra finns ju kvar och nästa gång får vi prioritera på ett annat sätt och boka biljetter långt innan.
      Nu får ni ha en skön resa genom Tyskland, så är det bara att hoppas på bårväder när ni kommer hemåt.

2. Naturligtvis menar vi vårväder och inte något annat eländigt....

2. Alhambra o Granada är säkert fina utflyktsmål. Otur med biljetterna men nästa gång vet ni bättre. Vi brydde oss inte om att besöka dessa utan bestämde oss för att ta det en annan gång kanske nästa år. Visst är Almunecars gamla stadsdel mysig . Vi åt en fantastisk pizza där .

1. Vi ville inte boka upp oss någon specifik dag så vi var beredda på att inte få biljetter. Granada var en fantastisk stad även utan Alhambra.
      Visst var Almunecar en härlig stad, speciellt Gamla Stan.