När vädret visar sig från sin bästa sida och vi inte har några planer för dagen, packar vi matsäck och äntrar våra nya cyklar för att ta en längre tur och samtidigt se hur långt batteriets laddning kan räcka. Vi beslutar oss för att cykla söderut på banvallen efter järnvägen som gick från Falköping till Landeryd. Det är en liten del av Ätradalsleden, som sträcker sig från Falköping i norr till Falkenberg i söder där den ansluter till Kattegattleden. Hela leden är 199 km, varav 95 km består av helt bilfria banvallar. Resterande del är små landsvägar som slingrar sig genom en vacker och varierad natur.
Först fanns en smalspårig järnväg från Ulricehamn till lilla Vartofta någon mil utanför Falköping, men sedan köptes järnvägen av Västra Centralbanans Järnvägsaktiebolag (VCJ), som byggde om den till normalspår och förlängde den till Falköping. VJC byggde även nya stationshus och banvaktsstugor och i december 1906 togs den nya järnvägen från Falköping till Landeryd i bruk. I mitten av 1980-talet började nedläggningen av järnvägen. På hela sträckan som revs upp anlades det en cykelled. Vi trampade ut ur Falköping och det är en otroligt lättcyklad sträcka eftersom banvallen är platt, asfalterad och går spikrakt över Västgötaslätten.
Det är lite kul när man kommer förbi samhällena och de gamla stationshusen, som idag blivit fint renoverade bostäder. På en del av dem sitter stationsskyltarna kvar, som en påminnelse om svunna tider, som t ex i Kinnarp.
Efter Kinnarp stannar vi vid Hållplatsen Hög. Här togs väntkuren bort när järnvägen lades ner, men 2007 uppfördes en kopia av den gamla väntkuren på samma plats och används nu som rastplats. I kuren finns lite information, historia och en gästbok.
Vi passerar sedan den gamla länsgränsen mellan Skaraborgs och Älvsborgs län, vilken ändrades 1 januari 1974.
Arkivbild |
Efter att ha passerat Åsarp kommer vi sedan till det lilla samhället Trädet, där det förutom ett jättefint stationshus även finns banvaktsstugor.
Nu börjar vi bli lunchsugna och stannar vid en liten rastplats och festar på mackor och vattenmelon innan vi cyklar den sista biten ner till Blidsberg.
Där har vi ca 15 km ner till Ulricehamn, men inser att laddningen på Lars batteri har börjat sjunka och vi ska ju faktiskt cykla hem också... I Blidsberg, vid väg 46 ligger smultronstället Basta Kvarn. Det är ett kafé som även serverar lättare lunchrätter och ljuvligt god glass från Mullsjö glass. det ligger i den gamla 1800-talskvarnen alldeles vid Ätrans strömmande vatten och fina dagar som idag kan man fika ute på någon av de små öarna, som sammanbinds av broar, eller mata de inplanterade ädelfiskarna i ån.
Idag var vi verkligen inte ensamma här när vi njöt av varsin rejäl glasstrut.
Sedan var det bara att trampa hemåt igen...
...och den här gången blev det ett stopp vid väntkuren i Hög för en kopp kaffe, innan vi tog den sista etappen hem och när vi kom hem visade trippmätaren på 6,7 mil, en rejäl sträcka för att vara en cykeltur för oss. Än en gång prisar vi våra cyklar, som ger oss lite lagom hjälp på traven. Hur det gick med batterierna? Jo, Lars fick trampa utan hjälp den sista halvmilen medan B-M:s klarade sträckan med god marginal, trots att det ska vara likadana batterier och vi använde lika mycket hjälp....
Lördagens sena middag bestående av torsk i vitvinsås, potatis och sparris åt vi naturligtvis på vår härliga balkong innan det var dags att följa de svenska fotbollskillarna i deras sista landskamp innan EM.
Försommardagar som den här vill vi gärna ha fler utav och tittar man på SMHI:s prognos ser det riktigt hoppfullt ut!
Bra gjort att cykla så långt. Men så tråkigt att batterierna tog slut, annars hade ni varit välkomna in här för att ladda upp dem och samtidigt få en fika. Kanske något att tänka på vid nästa cykeltur. 😀
SvaraRaderaDet erbjudandet tackar vi för, förhoppningsvis blir det fler härliga cykelturer. Utan lite elhjälp hade cykelturen definitivt inte blivit så lång, men nu var det bara njutbart!
RaderaVilken braig cykelled! Jämn och fin i vacker miljö :-)
SvaraRaderaHa en fin start på veckan!
En cykelled helt i min smak, inte en backe!
RaderaVilken härlig cykeltur, även om det för vissa kanske var lite mer tungtrampat den sista biten.
SvaraRaderaPerfekt att kunna sätta sig och bara njuta av en glass.
Allt gôtt
Gamla banvallar blir verkligen fina cykelleder! Vi ska vid tillfälle fortsätta cykla längs Åsunden söder om Ulricehamn. Det är en så vacker sträcka.
RaderaDet var tur att det var den med bäst kondition av oss som fick trampa utan hjälp, för de här cyklarna är ju otroligt tunga och svårtrampade när batteriet ger upp.
Bra gjort. Vilka raksträckor, vet inte om jag gillar sådana, vill nog att det händer något. Branta backar kan förståss få planas ut hihihi. Jo det gäller att disponera batterierna. Vi har alltid laddare med då Jakobs batteri är sämre än mitt. Han laddade sitt hos läkaren, nu när vi var ute på 5 mils rundan.
SvaraRaderaHa fortsatta fina cykelturer, kram
Det blev ett riktigt lyft med elcyklarna så nu hoppas vi på många härliga cykelturer framöver. När jag lånade Lars cykel till affären idag insåg jag varför hans batteri tog slut, Jisses vilken skjuts jag fick jämfört med min.....
RaderaVisst är det fina trakter!
SvaraRaderaPst...Han kanske maskade med trampningen när du inte såg :-)
Visst bor vi i fina trakter och den här tiden på året är de inte mindre underbara!
RaderaTanken med maskning tål att tänkas på...🤪🤪
Än har vi inte behövt meka med våra nya cyklar, tack och lov. Jag kan förstå att det finns ett och annat som kan behöva fixas framöver...
SvaraRaderaVisst är Basta Kvarn ett fint stopp en sommardag. För oss blir det aldrig fikastopp där eftersom vi bara har några mil hem då.
Åh jag är så himla sugen på att upptäcka Sverige på cykel i sommar, och blev ju inte direkt mindre sugen av det här inlägget! Ser fantastiskt ut :D
SvaraRaderaAtt cykla i Sommarsverige är härligt om man undviker den värsta semesterperioden. Jag gick in och tittade på din bucket list för sommaren, så många härliga planer!
SvaraRaderacrepiligwo Michelle King https://wakelet.com/wake/xGkh_c5MhIS3pyslXQiP7
SvaraRaderadespdifnela